Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Skakbord

Startat av Grävmaskinisten, 02 Februari, 2017, 15:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

DannÄ

Grymt jävla bygge! Ser fram emot att se den "in action"!

gangsing finne

Grävmaskinisten,har du prova o kört me aggregat ?
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 14 Februari, 2017, 12:50:08
Grävmaskinisten,har du prova o kört me aggregat ?

Nej inte än, imorgon åker jag till Clas Ohlson och köper en varvtalsregulator , dom har en för 1fas motorer som kan användas tex till fläktstyrning m.m. Den är just framtagen för att klara lite tuffare klimat, sköljtät IP 44.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Okey .med varvtalsregulator kan man minska spänningen =Volten.då minkar även effekten.öka spänningen (över 230V) går inte.

Med frekvensomvandlare(frekvens=hz) kan man öka motorvarvtalet även ,sänka .effekten minskar knappt något.

Var det så att du hade tänkt minska varvtalet på motorn?.då är varvtalsregulator en bra o billig manick.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 14 Februari, 2017, 16:29:12
Okey .med varvtalsregulator kan man minska spänningen =Volten.då minkar även effekten.öka spänningen (över 230V) går inte.

Med frekvensomvandlare(frekvens=hz) kan man öka motorvarvtalet även ,sänka .effekten minskar knappt något.

Var det så att du hade tänkt minska varvtalet på motorn?.då är varvtalsregulator en bra o billig manick.
Det är lite krångligt att frekvensomvandla 1fasmotor men det finns ett fabrikat som jag hittat
som skulle kunna fungera. Men min tanke var att sänka farten och då fungerar en varvtalsregulator.

Grävmaskinisten

Kopplade till en varvtalsregulator i dag men ingen större skillnad, imorgon blir det att montera på något större vikter eller vad tycker ni, räcker detta?? Dessa vibrationer kan också hjälpa till att separera tyngre och lättare material?

gangsing finne

Jag tycker att skaket inte räcker.kan du ta bild på motorns vikt? .du måste nog öka vikten eller samma vikt.men själva vikten kan vara längre ,alltså mer hävarm.då får du upp o ner rörelse  mera.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 15 Februari, 2017, 15:13:40
Jag tycker att skaket inte räcker.kan du ta bild på motorns vikt? .du måste nog öka vikten eller samma vikt.men själva vikten kan vara längre ,alltså mer hävarm.då får du upp o ner rörelse  mera.
Prövar längre vikter som du säger men måste då
sänka motorn så att inte vikterna slår i bordet, sen får jag nog tillverka nya kåpor eftersom dom blir för små.

gangsing finne

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 15 Februari, 2017, 15:29:20
Citat från: gangsing finne skrivet 15 Februari, 2017, 15:13:40
Prövar längre vikter som du säger men måste då
sänka motorn så att inte vikterna slår i bordet, sen får jag nog tillverka nya kåpor eftersom dom blir för små.

Det låter bra 👍.fundera på kåpan .behövs de ? .menar jusåm motorn har ju tak .enklare o linda runt typ hönsnät runt skakbordets fötter?.eller plastband som man ser ofta runt grävgropen....

Glimmer

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 15 Februari, 2017, 12:53:53
Kopplade till en varvtalsregulator i dag men ingen större skillnad, imorgon blir det att montera på något större vikter eller vad tycker ni, räcker detta?? Dessa vibrationer kan också hjälpa till att separera tyngre och lättare material?

Känner inte till hela konstruktionen men jag skulle fundera på mjukare fjädrar för att få lite mer rörelse i bordet
/Glimmer

Grävmaskinisten

Citat från: Glimmer skrivet 15 Februari, 2017, 16:42:02

Känner inte till hela konstruktionen men jag skulle fundera på mjukare fjädrar för att få lite mer rörelse i bordet
/Glimmer
Det kunde jag ha gjort men då bottar fjädrarna dom klarar helt enkelt inte vikten av en skottkärra full med guldförande material ;) dom är beställda för att klara en vikt på ca 100kg totalt.

Glimmer

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 15 Februari, 2017, 16:55:15

/Glimmer
Det kunde jag ha gjort men då bottar fjädrarna dom klarar helt enkelt inte vikten av en skottkärra full med guldförande material ;) dom är beställda för att klara en vikt på ca 100kg totalt.

Går det att vrida manicken som genererar vibrationerna i olika riktningar? om jag förstått rätt så vibrerar den bordet upp och ned nu. Går det att testa och t.ex. vrida den 45 grader i olika "axlar" för att få en oscillerande rörelse som matar materialet framåt.

Annat alternativ skulle kunna vara att blockera en av fjädrarna lite med en bit gummi?

Grävmaskinisten

Citat från: Glimmer skrivet 15 Februari, 2017, 17:01:12
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 15 Februari, 2017, 16:55:15

/Glimmer

Går det att vrida manicken som genererar vibrationerna i olika riktningar? om jag förstått rätt så vibrerar den bordet upp och ned nu. Går det att testa och t.ex. vrida den 45 grader i olika "axlar" för att få en oscillerande rörelse som matar materialet framåt.

Annat alternativ skulle kunna vara att blockera en av fjädrarna lite med en bit gummi?
Det går men jag vill att vattnet driver materialet framåt och jag vill ha kvar materialet så länge som möjligt så att det blir ordentligt skrubbat och tvättat, det med gummibit kanske fungerar :)