Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Skakbord

Startat av Grävmaskinisten, 02 Februari, 2017, 15:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: soggybottom skrivet 05 Februari, 2017, 09:43:18
Citat från: soggybottom skrivet 05 Februari, 2017, 09:30:56
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 03 Februari, 2017, 16:08:52
Citat från: gangsing finne skrivet 03 Februari, 2017, 15:57:48
Tilläger en fråga till.håller de o stå på  ?(80kg) .bottnar fjädrarna då?
skakbordets bredd 500 mm, längd 2000mm, jag väger 80+ och fungerar!
Sidled behöver jag ej oroa mig eftersom allt är precis vägt av, excentervikterna i motorn styr bara vibrationerna upp och ner och går att justera ifall man vill ha en mjukare gång. Jag hoppar över någon styrning, bättre och billigare att justera vikterna i motorn.
Jag kommer säkerligen att behöva justera innan jag är helt nöjd :)
Behöver du några trevliga spolmunstycken till skakbordet ..har några över.
ja ta med dom när vi syns nästa gång :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Fick till motorn och brytare samt sträckgaller idag,
kondensatorn var perfekt i storlek då den fick plats i brytarskåpet. Brytaren tänkte jag skall stå vid sidan av bordet monterarad på en separat stolpe. Vibrationerna var väl inte riktigt vad jag tänkt mig men om man stryper motorn en aning så blir rörelsen mer markant? Vad tycker ni att jag skall ha under sträckmetallen vanlig entrématta eller miners moss? Min tanke var någon slags entrématta i bordet och miners moss längre ner i rännan?? Synpunkter tas tacksamt emot!

Osmiridium

V-ribbad gummimatta räcker nog bra om du bara vill fånga nuggets på bordet, men med mossa ovanpå gummimattan så tar du nog en del av det fina guldet också som en bifångst! Vad har du för kaliber på sträckmetallen? Har du några planer på att komplettera med några räfflor eller sträckmetall i större storlek i slutet av bordet?

Lägg gärna upp en video när du har kört igång det, blir jättenyfiken på att se hur materialet kommer att röra sig där uppe!   :D

Grävmaskinisten

Citat från: Osmiridium skrivet 11 Februari, 2017, 14:03:42
V-ribbad gummimatta räcker nog bra om du bara vill fånga nuggets på bordet, men med mossa ovanpå gummimattan så tar du nog en del av det fina guldet också som en bifångst! Vad har du för kaliber på sträckmetallen? Har du några planer på att komplettera med några räfflor eller sträckmetall i större storlek i slutet av bordet?

Lägg gärna upp en video när du har kört igång det, blir jättenyfiken på att se hur materialet kommer att röra sig där uppe!   :D
planerar inga räfflor dom kör jag i rännan.
Lägger ut en film när jag är klar med hela projektet :) gallret är 4×2×1.

HANNU

Mossan skall vara utan båtten, ribbat matta istället. Självklart sträckmetall ovanpå
Fasst helst utan mossan och köra med gummimattan

Riktigt fint bygge. 📏🔨🔧🔩
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 11 Februari, 2017, 15:30:12
Mossan skall vara utan båtten, ribbat matta istället. Självklart sträckmetall ovanpå
Fasst helst utan mossan och köra med gummimattan

Riktigt fint bygge. 📏🔨🔧🔩
Det är sådana som du Hannu och alla andra som tycker det är roligt att bygga eget som inspirerat mig att bygga, roligt att du tycker om den. Vi får se om den fungerar ;)
Det får nog bli gummimatta under.

gangsing finne

Är inte mossan bättre än entremattan ?.ha bara det bästa.till lemmejoki ska man inte ha kompromisser.
Varför måste du ha kondensator?.är det för mjukstarta?.eller är motorn tvåfas och kondensator mellan faserna men matningen är enfas ?.

Det ser mycket proffsigt ut !.har du gjort allt själv?
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 11 Februari, 2017, 15:42:51
Är inte mossan bättre än entremattan ?.ha bara det bästa.till lemmejoki ska man inte ha kompromisser.
Varför måste du ha kondensator?.är det för mjukstarta?.eller är motorn tvåfas och kondensator mellan faserna men matningen är enfas ?.

Det ser mycket proffsigt ut !.har du gjort allt själv?
1fas 2 polig 50HZ med mjukstart
Har gjort allt själv men det har inte varit billigt så jag hoppas att den fungerar bra uppe Lemmenjoki.

gangsing finne

[/quote]1fas 2 polig 50HZ med mjukstart
Har gjort allt själv men det har inte varit billigt så jag hoppas att den fungerar bra uppe Lemmenjoki.
[/quote]

Respect! .kom på nyss att om motorn inte skakar riktigt som du tänkt dig så kan du kanske modifiera lite.jag vet inte konstruktionen men jag antar motorn snurrar någon vikt.isåfall kan du öka vikten så får du mer skakning....

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 11 Februari, 2017, 17:17:36

1fas 2 polig 50HZ med mjukstart
[/quote]

Respect! .kom på nyss att om motorn inte skakar riktigt som du tänkt dig så kan du kanske modifiera lite.jag vet inte konstruktionen men jag antar motorn snurrar någon vikt.isåfall kan du öka vikten så får du vmer skakning....
[/quote]jag har funderat på det men är samtidigt rädd för överbelastning...

Grävmaskinisten

Det lutar nog att jag köper en frekvensomvandlare av något slag och stryper HZ en aning. Det är som att jämföra en "padda" markvibrator vid uppstart och precis vid avstängning då vikterna går långsammare det är då vibrationerna är som störst , inte när den går på fullvarv.

gangsing finne

Har aldrig haft en generator.men den ger ström när generatorn snurrar.när man startar igång den så snurrar den inställda hastigheten så att det är 50hz.kan tänka mig att lite äldre bensindrivna generatorer har justerbar förgasare .mer gas=högre frekvens=hz mindre gas =lägre frekvens  .om det funkar så ,då slipper du köpa frekvensomriktare?
Spänningen höjs och sänks därmed också,men det kanske inte påverkar så mycket?

Tillägger=Har alrig haft en generator ,då menar jag aggregat.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 12 Februari, 2017, 08:28:59
Har aldrig haft en generator.men den ger ström när generatorn snurrar.när man startar igång den så snurrar den inställda hastigheten så att det är 50hz.kan tänka mig att lite äldre bensindrivna generatorer har justerbar förgasare .mer gas=högre frekvens=hz mindre gas =lägre frekvens  .om det funkar så ,då slipper du köpa frekvensomriktare?
Spänningen höjs och sänks därmed också,men det kanske inte påverkar så mycket?
Det kan tänkas att det ger en liten effekt, måste pröva :)