Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Skakbord

Startat av Grävmaskinisten, 02 Februari, 2017, 15:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

iller

Jag tror att problemet är mer sträckmetallen, stenarna studsar mot det när de vill ner och hoppar typ upp igen och kommer inte vidare neråt.

Grävmaskinisten

Citat från: iller skrivet 22 Februari, 2017, 12:20:41
Jag tror att problemet är mer sträckmetallen, stenarna studsar mot det när de vill ner och hoppar typ upp igen och kommer inte vidare neråt.
Det stämmer delvis Iller men jag tror att det är bra om stenarna får så lång tid på sig som möjligt att bli skrubbade, vattnet kommer att hjälpa stenarna i rätt riktning. Kommer nog att köra hela konstruktionen nästa vecka, har byggt aluminiumrampen färdig för skottkärran och aluminiumrännan är snart klar fattas bara Finska rutmattor. Har dessutom lagt till mer vikter på motorn och det blev faktiskt något bättre :)
Tack för synpunkten Iller!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Gruvfogden

Nu har ju inte jag hängt med i denna diskussion, men känner att jag nog behöver kasta mig in.

Först och främst måste jag nog (som vän av ordning och ordpolis) be er att tänka på definitionerna. Vad som här diskuteras är inget skakbord, utan en vibrationsmatare. Skakbord är något helt annat.

Nåväl, med det ur världen så kan vi komma till sakligheterna.
Eftersom att jag själv har vana med just denna typ av frammatning så skulle jag direkt vilja påstå att en excentrisk axel är den bästa metoden för drivningen, det ger bra vibrationer och de styr även materialet åt rätt håll (om man inte väljer att snurra axeln åt fel håll). Tricket är att inte låta axeln snurra för fort. Då blir det bara småvibrationer typ eltantborste.

Lägre hastighet och stora vibrationer är modellen. Var inte orolig för att materialet inte ska hinna tvättas. Det kommer att tvättas, ordentligt.

Lycka till.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Håller med dig, det blev fel rubrik redan från början. Håller också med om att ju högre hastighet ju mer duracell blir det.
Det kommer nog bli bra till slut behövs bara finjusteras[emoji2]
Glömde nämna att det sitter en excentrisk axel med dubbla vikter en på var sida.

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Grävmaskinisten

Nu ger jag mig, kan inte pressa motorn för mycket men jag är rätt nöjd med vibrationerna och rörelsen framåt.

gangsing finne

Nu ser det bra ut.stort grattis.ber om du kan lägga in en stillbild på vibrationvikten.
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 22 Februari, 2017, 17:23:40
Nu ser det bra ut.stort grattis.ber om du kan lägga in en stillbild på vibrationvikten.
Lite borrning,gängning och svetsning så blev det så här, ser ut som en riktig bushfix ;)

gangsing finne

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 22 Februari, 2017, 17:31:10
Citat från: gangsing finne skrivet 22 Februari, 2017, 17:23:40
Lite borrning,gängning och svetsning så blev det så här, ser ut som en riktig bushfix ;)

Gangsing finne gillar det här

Grävmaskinisten

Japp, ungefär så här är väl tanken att hela konceptet kommer att se ut l Lemmenjoki, om nu allt kommer att gå vägen :)

gangsing finne

Va enkelt det ut ! .samtidigt mycket bra!! .ska du frakta allt nu till påskresan?.eller tar du båten på sommaren ?

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 24 Februari, 2017, 16:35:51
Va enkelt det ut ! .samtidigt mycket bra!! .ska du frakta allt nu till påskresan?.eller tar du båten på sommaren ?
Allt är byggt i alu och elförzinkat förutom kamgallret (rostftitt)
Detta skall med på påskresan om allt går min väg?? Jag har försökt konstruera för att så smidigt kunna frakta detta, vem vet hur det slutar?
Allt jag vet är att jag är riktigt taggad just nu.
Har gått igenom i stort sett all historik jag kan komma på om området runt omkring våran inmutning, mycket att läsa ;) men mycket intressant! Det finns ju en hel del rapporter om både ädelstenar , platina och guldnuggets.
Nåväl, den som lever får se!!

Grävmaskinisten

Jag gillar när medlemar visar sina konstruktioner och makapärer, det är då man lär sig något samt får egna idéer och därför är detta forum ett ypperligt tillfälle att dela med sig oavsett om det är ett dåligt försök eller ett riktigt snilleverk.

Japp, efter ett några kap och jävlar i min låda vad ont det gjorde med svets  h....vetet så blev mina ställbara fötter färdiga.
Recept: ställbara fötter till ställning och lite annat smått och gott.

Nästa vecka åker jag ner till Amneröd goldp. och köper på mig lite spaggetimatta :)

gangsing finne

Ac ,hur betersig vibrationsmataren när du har full lass på? Har du provat?