Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Skakbord

Startat av Grävmaskinisten, 02 Februari, 2017, 15:13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 30 Mars, 2017, 20:35:00
Ac ,hur betersig vibrationsmataren när du har full lass på? Har du provat?
Har inte provat, kommer att prova när jag fått miners moss, jag tror mossan kommer att dämpa vibrationerna och därför reducera effekten om det blir så kanske jag kör utan mossa i bordet och bara använder det i rännan.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Ac, jag kom på nyss .du har aggregaten på när du gräver .tänk på att du kan samtidigt använda typ hilti slagborr med en stor pik eller skedtyp .det är tillåtet.begagnade slagborrar kostar inte mycket.underlättar grävningen om det är hård stenig mark.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

gangsing finne

Det här är inget aprilskämt   8) .det är tillåtet och andvända slagborr /vägborr för att underlätta grävningen (manuell grävning ).har frågat själv rantanen (lkl:s sekreterare) .

Grävmaskinisten

Har länge funderat på hur jag skall pimpa utrustningen och så här blir det nog...
I vibrationsmataren Swedols ribbmatta och miners moss samt sträckmetall och i rännan börjar jag med gold hogs ur och fortsätter med biltemas rutmatta, ovanpå detta miners moss samt sträckmetall och sist rillor i alumunium.
Detta kan ju förstås ändras på men det märker man när man kommer upp och sätter spaden i backen :)
Bytte också kopplingarna på pumpen till mässing.

Grävmaskinisten

Lite mer bilder...

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

HANNU

Ser riktigt bra ut. Helt rätt att byta kopplingarna.
Men det viktigaste är ett riktigt provkörning innan resan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Det ser grymt bra ut 👍  .ifall vibrationen inte räcker vid full lass provkörning ,så tror det blir bättre om man monterar motorn ovanpå bordet .motorfästen med tex fyra ben som torn liksom ,30-40 cm ovanför bordet.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 02 April, 2017, 08:12:33
Det ser grymt bra ut 👍  .ifall vibrationen inte räcker vid full lass provkörning ,så tror det blir bättre om man monterar motorn ovanpå bordet .motorfästen med tex fyra ben som torn liksom ,30-40 cm ovanför bordet.
Provkör nog idag.

HANNU

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 April, 2017, 08:57:03
Provkör nog idag.
Vi vill se det som en film. 📷 Annars svårt att kommentera ☝
Lycka till 🙌

HANNU

Vad har du för bredd på själva rännan ?

Grävmaskinisten

Citat från: HANNU skrivet 02 April, 2017, 09:17:15
Vad har du för bredd på själva rännan ?

Ca 30 cm

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 02 April, 2017, 09:08:19
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 April, 2017, 08:57:03
Provkör nog idag.
Vi vill se det som en film. 📷 Annars svårt att kommentera ☝
Lycka till 🙌

Hannu ,jag berättade iden i förväg ,för säkerhetskull .ni åker ju snart.är det många dagar kvar ?