Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

nån som använder sig av slagrutor

Startat av tobbesvensson, 12 Maj, 2013, 10:59:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

robowich

Citat från: Pappagoran skrivet 14 November, 2013, 22:46:28
Citat från: robowich skrivet 14 November, 2013, 20:31:14
Citat från: Pappagoran skrivet 14 November, 2013, 17:23:42
Vad betyder det om pinnarna inte går ihop framåt och bildar ett kors utan envisas med att gå utåt och bakåt. Upprepade gånger på ett och samma ställe?  Hände förövrigt idag på 3 olika platser!

När det går isär och bresar på det viset, så brukar jag sikta i mitten, där finns det garanterat en skatt ;)

Men va faan vilken information! Trodde jag var den mest "inte rumsrena" här! Men i vare fall inte helt fel för ca 300 meter längre fram låg det en kratta på marken. Påminde rätt mycket om tanten ( ett skafft och en massa vassa taggar) men "SKATT"??? Nä, så här på ålderns höst när det killar under påsen är man glad varenda gång man hittar den! Man skulle ju kunna be om hjälp men att säga att kliar och be om hjälp, hmm! Någon skulle säkert ställa upp och hjälpa men hur svarar man då på frågan "VAR" Njaaa, vet inte riktigt men det känns som det är någonstans mellan naveln och knäna! Eller kan man kanske säga att "du får väl prospektera området"

Ähhh, säg då bara att det kliar mellan stortårna ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Audere est Facere

huggarn

Vad är namnet på pinnarna?
Om det är tig pinnar kan det väl knappast vara koppar lod eller?
Är ingen expert men inte kan man väl svetsa koppar med tig?  ???
Koppar går väl bara att hårdlöda och de enda koppar lod jag känner till är ju täckta med flussmedel.
Det finns ju många olika pinnar som är koppar färgade men tror inte det är så mycket koppar i dem.
Skulle var kul att testa  dessa magiska pinnar :)

HANNU

Citat från: huggarn skrivet 18 November, 2013, 21:01:29
Koppar går väl bara att hårdlöda och de enda koppar lod jag känner till är ju täckta med flussmedel.
Det finns ju många olika pinnar som är koppar färgade men tror inte det är så mycket koppar i dem.
jodå, jag har svetsat koppar med tig.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Kontakta Blixten här på forumet. Blixten har inkörda peksäkra pinnar till salu.

niklas.osterberg

Som jag har uppfattat använder han vanliga kopparlod (koppar-fosfor). Det är är inget fluss på dessa pinnar. Finns bl.a. på Jula.

huggarn

Unnah.. men då har du väl egentligen hårdlött med tigen antar jag.
För att svetsa med ren koppar ska vara väldigt svårt. Men det är bara vad jag hört.
Men då får man nog prova guld letandet med koppar-fosfor eller silver-koppar-fosfor lod
och se om man kan lyckas  :)
Jag jobbade åt ett företag som experimenterade med (friction stir welding) stavas det så?
när de tillverkade koppar kylare men vad jag minns så blev det aldrig bra utan någon typ av flussmedel.
jag såg dock aldrig processen det var lite hemligt.

HANNU

Citat från: huggarn skrivet 19 November, 2013, 17:34:51
Unnah.. men då har du väl egentligen hårdlött med tigen antar jag.
För att svetsa med ren koppar ska vara väldigt svårt. Men det är bara vad jag hört.
Men då får man nog prova guld letandet med koppar-fosfor eller silver-koppar-fosfor lod
och se om man kan lyckas  :)
Jag jobbade åt ett företag som experimenterade med (friction stir welding) stavas det så?
när de tillverkade koppar kylare men vad jag minns så blev det aldrig bra utan någon typ av flussmedel.
jag såg dock aldrig processen det var lite hemligt.
har smält även 2 kronans mynt ihop med tig, alltså svetsat. Driver en firma där svetsning är huvudaktivitet.

Pappagoran

Var faktiskt ner till badstranden i dag och fick flera utslag. Här är mit fynd.

Såg förövrigt någon som gjorde detta med en gammal trädklyka och kunde till och med säga djupet!

Men skam den som ger sig. Jag brukar inte ge upp något jag tror på :)

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Citat från: Pappagoran skrivet 19 November, 2013, 21:02:06
Var faktiskt ner till badstranden i dag och fick flera utslag. Här är mit fynd.

Såg förövrigt någon som gjorde detta med en gammal trädklyka och kunde till och med säga djupet!

Men skam den som ger sig. Jag brukar inte ge upp något jag tror på :)
toppen, man vet aldrig när den behövs, kanske i vaskanlägningen

Verktygsmakaren Sven

slagruta av sälg använder min far och det är lite knepigt för vill han hitta vattenådror så gör han det . men om han vill hitta tex currylinjer så hittar han dem men då ger inte slagrutan utslag på vattenådror 

och det är enorma krafter i pinnen håller man emot så vrider den sönder barken  .
om man håller varandra i händerna och i varsin ände av klykan  så ger den utslag    men det funkar bara om jag håller honom i hans högra hand. håller jag i hans vänstra hand så ger det inga utslag. så visst funkar det

slutsats : jag får nog aktivera honom för guldletning   det har han aldrig provat

Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

awsed

Min farfars bror gick mycket med slagruta, både currylinjer, hartmannlinjer och vatten kunde han hitta.. Jag kanske skulle göra ett försök till sommaren, min far vet ganska precis vart dom går över familjegården så han får väl vara facit om jag hittar nåt  ^-^

För övrigt tycker jag det är synd att "gammal vetenskap" faller till glömska, vårt arv ska minnas och äras.

Glimmer

Jag har också använt slagruta, tagit ut elkablar vid grävningsarbete här hemma, likaså vattenledning i plastslang samt den gamla avloppsledningen som går i cementrör. Däremot har jagh inte letat något vatten.

Jag har en intressant fråga till er på forumet, i Sverige säger en del personer att de känner hur djupt vattenådern går genom att slagrutan vickar till när man hittat vatten och att man kan räkna antal vickningar för att få fram djupet i meter.

Hur funkar det i USA för Amerikaner som har annat måttsystem, är dom inställda på foot  :o

Tacksam för svar :D

/Glimmer

piggis

Enkelt jag använder fot och aln, var tror du jänkarna fick sitt måttsystem ifrån??????

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk