Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Vinter projekt

Startat av HANNU, 01 November, 2015, 10:07:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

knucklehead

Vinter?  :o 10 grader varmt än så här läggs inget ner än. :-) Jag letar områden och bunkrar upp med material som jag kan köra hemma i vinter. För nöjes skull har jag importerat lite grus från USA som man kan testa framför brasan. Men när kung bore sätter fart på allvar blir det att bygga en trommel. :-)
Auri sacra fames

maxibazze (Max)

Jag bestämmer mig för att inte googla utan fråga här istället, vad är det speciella med en trommel? Det är bara ett sätt att sikta materialet eller?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

knucklehead

Jupp! Men man får gjort en hel del material på samma gång. Trommel och vaskrännor är (på min hobbynivå) bara till för att få mer vaskbart material snabbare. :-) Så nästa vinter ska jag ha 2-300 liter koncentrat istället för 2-300 liter råmaterial. :-)
Auri sacra fames

GuldUgglan

Fördelen med en trumlare jämfört med en highbanker är att materialet tvättas bättre och kräver inte lika högt vattentryck.
Går att köra en trumlare med en liten 12 v elpump t.ex.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

maxibazze (Max)

Ok förstår principen efter en sökning också. Ser hur man skulle kunna skyffla en jäkla massa material on man har en ränna som kan svälja en del :)

HANNU

Första av många vinter projekt färdigt.
3" ejektor i rostfritt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 03 November, 2015, 11:20:55
Första av många vinter projekt färdigt.
3" ejektor i rostfritt.

Oj.. Lika snabbt som vanligt. Men är det inte lite tjuvstart? Tycker inte vintern börjat än. Jag har tänkt hinna med lite vaskning än trots det börjar vara rätt fruset i backen här i norr.. Bara jag blir fri beredskap från räddningstjänsten.  Det är lite mycket just nu. Vi är bara 2 styrkeledare av 4 just nu..en helt vakant plats och den 3e tog tjänstledigt 6 mån och åkte till Nya Zeeland.. :P
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Sudde(Stefan)

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 November, 2015, 20:45:17
Fördelen med en trumlare jämfört med en highbanker är att materialet tvättas bättre och kräver inte lika högt vattentryck.
Går att köra en trumlare med en liten 12 v elpump t.ex.

Det är det som är det fina för fint guld ;)
Framåt framåt och.....ner.

maxibazze (Max)

Får väl börja med att skaffa en ränna innan jag ger mig på sånt [emoji14]

knucklehead

Jag har "missbrukat" min makt som sektionschef inom utbildningsbranschen så jag har en drös elever som fått i praktisk uppgift att ta fram en portabel trumlare. :-) De håller nu på med att ta fram en kostnadseffektiv prototyp och ritning utifrån mina idéer. De får visserligen betalt men de gör ju grovjobbet.  :D :o :D
Auri sacra fames

Guldbob

Mina vintersysslor blir att testa massor med manicker som sakta men säkert är på väg fram till produktion.
Kommande veckor så skall min förkoncentrator testas. En liknande tingest som @johanssonsan kallar "Quicksand concentrator"
Allt sammanbyggt i en klump med en 63l/min vattenpump som styrs av en elektronisk motorstyrning plug&play så att säga. Enda som man behöver extra är ett 12v fritidsbatteri.
Förstudien visar att den fungerar riktigt effektivt och bra på alla storlekar med Guld/bly som jag provat.
Lägger upp en bild från tillverkningen innan rören blivit monterade.
Efter detta så blir det prov av min lättviktsränna i ABS och tillbehör till densamma.
Mer foton/video och info/testresultat kommer allt eftersom.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Guldbob

Nu är mitt första vinterprojekt klart, en Förkoncentrator eller en "Quicksand concentrator". Den puttrar på bra allt det lättare materialet åker ut och lämnar kvar ett riktigt bra koncentrat lagom till en vaskpanna.

Det material som åker ut samlas upp på en platta med kanter (ej på bild) som transporterar bort det lätta materialet utanför framsidan på pumphuset som inte har hål i sig för att minimera att grus kommer in i pumpen. Framsidan och matningsdelen är  borttagbara så man enkelt kommer åt pumpen.

Då allt är gjort som plug&play så kan du använda den i en murarbalja innomhus i vardagsrummet utan större risk att dränka golvet med vatten.
Pumpen är 12Volt 63l/min och kan köras med ett fritidsbatteri ute i skogen eller med en kraftig ac/dc adapter innomhus. Motorn styrs med en elektronisk motorstyrnining vilket underlättar inställning av vattenflöde då material kan behöva mer eller mindre vatten för att sepparera och åka ur behållaren.

Nästa projekt är en m/68-kub och en lättviktsränna.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Sudde(Stefan)

Ser fint ut, har du testat på riktigt fint damm? Inte micro utan damm.
Framåt framåt och.....ner.