Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

svenska guldvaskarföreningen

Startat av vedboden, 11 Juni, 2015, 19:15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 17 April, 2016, 14:01:11
Citat från: iller skrivet 17 April, 2016, 13:47:58
Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 13:36:39
Citat från: iller skrivet 17 April, 2016, 11:46:32
Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 11:33:40
Hur tänker du att vi skulle finansiera en inmutning i Finland. Omröstning med medlemmar. Min tips är 50 för 1500 mot. Inmutning i norra Sverige,  50 för och 1500 mot osv.

Här förstod jag inte riktigt vad du menade Hannu.

Sen angående att ha en förening på forumet (Nej, inte att forumet ÄR en förening) ser jag inga problem med. Är bara att skapa ett underforum som enbart de som är medlemmar i föreningen kan se och så får de betala nugget en liten slant för att låna en del av forumet för sin kommunikation.
Jag tycker iofs att forumet borde ha en förening men vet även att det inte kommer ske, men att låna ut en del why not lixom. :)
Vad tror du att forum medlemmarna som aldrig tänker åka till Finland, skulle rösta i forum föreningen om det skulle bli tal om att finansiera en inmutnig där borta.
Kostar ju en hel del.

Aha, fast nu blir de off topic igen men ja demokrati är demokrati, om en förening skulle rösta  för att pröjsa en inmutning i finland och majoriteten skulle rösta för det så skulle det bli så. Eller om det blir styrelsen som tar ett sådant beslut, beror ju på stadgarna.

Hade väl hoppats att Global Moderator iller skulle fatta. Flytta och starta en ny tråd.     C:-)

Du kan flytta den, jag vet inte hur man gör och orkar inte sätta mig in i det just nu :D

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 17 April, 2016, 15:48:19
Hur tänker du att vi skulle finansiera en inmutning i Finland. Omröstning med medlemmar. Min tips är 50 för 1500 mot. Inmutning i norra Sverige,  50 för och 1500 mot osv.

Sen angående att ha en förening på forumet (Nej, inte att forumet ÄR en förening) ser jag inga problem med. Är bara att skapa ett underforum som enbart de som är medlemmar i föreningen kan se och så får de betala nugget en liten slant för att låna en del av forumet för sin kommunikation.
Jag tycker iofs att forumet borde ha en förening men vet även att det inte kommer ske, men att låna ut en del why not lixom. :)
Vad tror du att forum medlemmarna som aldrig tänker åka till Finland, skulle rösta i forum föreningen om det skulle bli tal om att finansiera en inmutnig där borta.
Kostar ju en hel del.

Aha, fast nu blir de off topic igen men ja demokrati är demokrati, om en förening skulle rösta  för att pröjsa en inmutning i finland och majoriteten skulle rösta för det så skulle det bli så. Eller om det blir styrelsen som tar ett sådant beslut, beror ju på stadgarna.

Hade väl hoppats att Global Moderator iller skulle fatta. Flytta och starta en ny tråd.     C:-)

Du kan flytta den, jag vet inte hur man gör och orkar inte sätta mig in i det just nu :D

Sååå då förstår jag varför du inte blev väbbmaster hos SGU. Dessutom delegera till annan håller inte - allra minst i en förening.
Du har ju haft några år på dig att klura ut hur man gör.

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 17 April, 2016, 17:36:29
Citat från: iller skrivet 17 April, 2016, 15:48:19

Kostar ju en hel del.

Sååå då förstår jag varför du inte blev väbbmaster hos SGU. Dessutom delegera till annan håller inte - allra minst i en förening.
Du har ju haft några år på dig att klura ut hur man gör.

Delegera bör man, annars dör man ;D

Och för att återgå till ämnet.. jag tycker det är rätt sjukt att man ens nämner att man har inmutningar när man faktiskt inte har det, det är fan lögn och bedrägeri. Få folk att betala medlemsavgift för att de ska få vaska på deras inmutningar som sen inte finns...

Nugget

Jag tycker att @klyvar har en bra idé som sällan kommer upp:
Att vi får hit en massa medlemmar som diskuterar....

Att dom ibland är i en grupp som är "privat" är väl inte så stötande? Jag är inte intresserad av deras problem men är dom här så är vi samlade.

Guldforum.se är (efter några samtal med skatteverket) en hobby för mej och deklareras enligt bilaga T2.
Alltså inte vinstgivande alls...  Och det kommer inte att bli någon förening!!!!!

Jag tycker detta är bra och med det är det inte bundet till någon förening. Alla är dock välkomna att vara medlem och delta med allt dom har. På detta sätt är vi obundna i hela skandinavien. Jag har inga problem med att olika föreningar har sina diskussioner på forumet heller.

Jag försöker hålla ett högt tak innan jag ingriper för att inte leda diskussioner och försöka leka ledare. Men om någon trampar över denna gräns då är det inte långt innan den åket ut!

Ang. inmutningar tror jag att en person skall vara fullt ansvarig för den för att inte saker ska trilla mellan stolar när det delegeras. Jag tror att Finland har det på det viset. 

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

vedboden

hej vedboden här. I finland krävs en ansvarig person eller ett företag bakom ansökan om inmutning. kommer att finnas bra vaskplatser  from 2016, förutom LKL:s  som är ganska uppgrävda och överfyllda med vaskare. vi ses däruppe.  för egen del blir det 12 veckor i år.

Nugget

Citat från: Nugget skrivet 18 April, 2016, 01:41:44

Ang. inmutningar tror jag att en person skall vara fullt ansvarig för den för att inte saker ska trilla mellan stolar när det delegeras. Jag tror att Finland har det på det viset. 

Jag menar att att jag tror att en person skall vara fullt ansvarig, oavsett forum/förening för att allt ska bli bra. Typ som i Finland

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

vedboden

bra där nugget. ang finland är lagar och förordningar för inmutningar rätt så hårda.  Man har ansvar för att inmutningen sköts på rätt sätt. Även om andra än de som har rätt att vara där kommer dit och stökar till då ingen ansvarig finns där. En platschef eller 2  som stannar mesta delen av sommaren är nödvändigt enl min åsikt.  mvh pelle vedboden

Gruvfogden

Efter en titt på SGF´s hemsida så ser jag att föreningen fortfarande hävdar att de har flera inmutningar i Sverige och en i Finland. Kanske dags för ett klargörande här igen.

Det finns i dagsläget 1 inmutning i Sverige som ordföranden står för. Den är inmutad på koppar. Ingen arbetsplan finns på denna inmutning och inte heller tillstånd från markägare, utan snarare tvärtom. Markägaren är fly förbannad över att folk gräver där då det är ett art/habitat-skydd på platsen. Ingen grävning får överhuvudtaget ske där, den som gör det begår ett lagbrott. Trots detta så får man enligt föreningen använda dredge upp till 4 tum på platsen.

Föreningen påstår även att de har en inmutning i Finland. Enligt Tukes så har den status "Ansökt" nu. Den går ut 20/4 i år och eftersom den har status som ansökt så misstänker jag att det är en förlängning på gång. Detta betyder i klarhet att föreningen INTE har någon tillgång till inmutningen efter den 20/4 i år.

Kan ju kanske hoppas på att föreningen ser till att ta sitt ansvar genom att uppdatera hemsidan och att de samtidigt förklarar för medlemmarna hur det ligger till.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

SGF möte i Borlänge idag och då får vi förutsätta att alla oklarheter är utredda och meddelas medlemmarna.
Vi kanske tom imorgon vet mer om vad som gäller. Ser fram mot en uppdaterad hemsida.

Northdigger

Citat från: Gruvfogden skrivet 25 Mars, 2017, 08:07:20
Efter en titt på SGF´s hemsida så ser jag att föreningen fortfarande hävdar att de har flera inmutningar i Sverige och en i Finland. Kanske dags för ett klargörande här igen.

Det finns i dagsläget 1 inmutning i Sverige som ordföranden står för. Den är inmutad på koppar. Ingen arbetsplan finns på denna inmutning och inte heller tillstånd från markägare, utan snarare tvärtom. Markägaren är fly förbannad över att folk gräver där då det är ett art/habitat-skydd på platsen. Ingen grävning får överhuvudtaget ske där, den som gör det begår ett lagbrott. Trots detta så får man enligt föreningen använda dredge upp till 4 tum på platsen.

Föreningen påstår även att de har en inmutning i Finland. Enligt Tukes så har den status "Ansökt" nu. Den går ut 20/4 i år och eftersom den har status som ansökt så misstänker jag att det är en förlängning på gång. Detta betyder i klarhet att föreningen INTE har någon tillgång till inmutningen efter den 20/4 i år.

Kan ju kanske hoppas på att föreningen ser till att ta sitt ansvar genom att uppdatera hemsidan och att de samtidigt förklarar för medlemmarna hur det ligger till.

Även fast jag inte är medlem än, så har jag skummat igenom dedär på SGFs sida och tyckt det varit lite märkligt.
Bra att du påpekar detta.

Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 25 Mars, 2017, 08:48:03
SGF möte i Borlänge idag och då får vi förutsätta att alla oklarheter är utredda och meddelas medlemmarna.
Vi kanske tom imorgon vet mer om vad som gäller. Ser fram mot en uppdaterad hemsida.

Hoppet är obefintligt. Har varit samma visa i flera år. Så fort någon har ifrågasatt som har ordföranden gått i försvarsställning och kastat anklagelser mot de som har frågat.
Hemsidan har inte uppdaterats på evigheter, trots påtryckningar.
Sgf är ett sjunkande skepp.

Michael Hillbom / Skidmark

Om du inte är nöjd.. Gräv djupare