Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldforum --> Guldgrävarförening

Startat av Blixten, 15 September, 2013, 22:10:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Blixten

Hej!

Har pratat med några stycken av er om att omvandla forumet till en förening.
Undrar bara vad ni andra tycker?

Jag tycker det skulle vara skitskoj om vi hade våran egna förening

Samla ihop massa pengar, för att sen åka ut på stora träffar..kanske en föreningsresa till Klondike?;)

Eller vad man nu vill göra.

Vi är ju redan jur. Många medlemmar som helst!

500:- i medlemsavgift så blir det ett ordentligt forum!:)
Gräv gräv och åter gräv

Blixten

Är själv med i GGF. Där kan man aldrig prata med nån via nån webbsida. Den enda gången man pratar med nån i den föreningen är när man träffas.

Här pratar man med er alla goa nissar hela tiden.

Så jag tycker iallafall att det hade varit skitskoj å starta upp en förening!:)
Gräv gräv och åter gräv

Sudde(Stefan)

Låter som en mkt god idé att spåna vidare på!
8)
Framåt framåt och.....ner.

Pappagoran

Kanske inte helt fel men då kommer det till saker som styrelse, bokförininggsplikt, trovärdig person "kassör" m m, m m ...
Vi är just nu 629 medlemmar här men vad jag noterat är det mindre än 10% som är aktiva här. Men vad vet jag?
Jo. jag vet att även en "förening" är styrd av stat och kommun med en massa regler och plikter. Och skulle vi införa
en medlemsavgift här skulle nog bara dessa knappt 10% medlemmar vara kvar. Just my 2 cent.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

johanssonsan

Jag förstår inte problemet. Du får gärna utveckla det. Det är idag som Pappagoran säger en klick som är aktiva på forumet. Resten läser som det passar. Det är upp till var och en.

Vad är det som du saknar? Hur skall du få flera hundra inaktiva medlemmar att betala din resa till Klondyke?
Jag anser att traditionella föreningar är historia. Titta bara på GGF - klubben för inbördes beundran.

Go where the action is - Guldforum.se rules  8)

Pappagoran

Säger som Johanssonsan: "Go where the action is - Guldforum.se rules"

Jag anser att vi redan är en "typ" av förening och snabbt växande. Dock inte registrerad och utan ekonomiska
intresse och därmed ingen inblandning av vare sig stat eller kommun. Att registrera Guldforumet som en förening
skulle nog vara det samma som ett skott i nacken. Även om nu är mindre än 10% är aktiva skulle det med all sannolikhet
vara mindre än 5% kvar? = omkr 30 medlemmar. Vill vi verkligen ha Guldforum att gå från 629 till 30??
Och även om merparten av medlemmar bara är här och läser ska vi veta att vi ger dom massor av kunskap
och rätt som det är kommer det en fråga och då är dom fast.

Jag själv sa inget de första månaderna jag var här men nu riskerar jag att bli bannad för att jag aldrig håller tyst. Folk
börjar prata först när dom känner sig bekväma och välkomna på den plats dom är.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Blixten

Nej det är sant att på sätt och vis så är guldforum redan en förening.
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Guldforum är unikt på det sättet att vi inte är en förening men ändå träffas vi och ägnar oss åt diverse aktiviteter. Jag tror att det funkar så bra på grund av att vi inte är en förening med massa arbetsgrupper, styrelse osv. Ingen bestämmer över någon alla är fria att hitta på aktiviteter.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

meister

Bäst att låta Guldforum bestå i sin nuvarande form  8)

lingonben

ja den här sidan är riktigt bra.mycket information, :)

Michael Hillbom / Skidmark

Citat från: johanssonsan skrivet 15 September, 2013, 22:57:32
Jag förstår inte problemet. Du får gärna utveckla det. Det är idag som Pappagoran säger en klick som är aktiva på forumet. Resten läser som det passar. Det är upp till var och en.

Vad är det som du saknar? Hur skall du få flera hundra inaktiva medlemmar att betala din resa till Klondyke?
Jag anser att traditionella föreningar är historia. Titta bara på GGF - klubben för inbördes beundran.

Go where the action is - Guldforum.se rules  8)

Kanske en liten tävling då och då med tröja keps en liten palett i med nå guld text mm,, då jag var en aktiv fiskare för många år sedan var på tävlingar for land och rike runt, bästa tävling jag var på var i Härnösand då fick man en plakett ca 20X30 cm med sitt eget namn år och vilkenplats man kom på i tävlingen själv kom jag på 25-26 plats av 100+ startande en liten kul sak som hängde på väggen i flera år!     
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

Dejamm

Jag tycker också att det med förening är överkurs. Denna sida är mycket bättre utan en massa styrning. Den styr sig lite själv kan man säga. Jag tror att eftersom det är så många som delar intresse på detta vis så kommer det att bli väldigt många spontanträffar. Som den i Ädelfors... Synd att man inte kunde vara med. MEN det kommer att ske. =)

Guldbob

Det verkar som att det finns ett gäng föreningar i sverige, men tyvärr så verkar ingen av dem fungera bra just nu.

Inget riktigt sammanhållande och sammarbete mellan föreningarna nu som jag ser det.

En väl fungerande förening skulle vara "Guld". I det läget skulle sveriges guldgrävare verkligen kunna åstakomma något.
Kanske kunna skaffa inmutningar som verkligen existerar, sammordna resor, påverka lagstiftning mm.mm.

Jag tror att en sådan förening inte skall tillåta någon att bli återvald i mer än två perioder eller fyra år, där efter är det dags att få in nytt färskt blod så inte föreningen går i stå och det blir en förening för inbördes beundran. Som flera av de existerande föreningarna nu verkar vara.
Men innan detta kan ske så tror jag att de existerande föreningarna bör upplösas och ev. Tillgångar föras över till förmån för en ny kraftfull aktiv förening.

Med ett öppet & bra forum som guldforum med knappa 2000 medlemmar så tror jag att en interimsstyrelse kan skakas fram på ett halvår eller så om viljan finnes.

Detta är vad jag tycker & tänker om guldföreningar just nu kan komma att ändras, vem vet.

Ps. Jag tycker även att guldforum.se skall finnas kvar som det är, ett helt fristående forum, här gör det sig som bäst. Ds.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se