Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

svenska guldvaskarföreningen

Startat av vedboden, 11 Juni, 2015, 19:15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 08:45:19
Jo då, jag hörde ditt brev läsas upp på mötet och förståg att skon klämmer. Vad saken gäller har jag ingen aning om..
Tycker ändå att kapitulera för inget gott till föreningen. Om medlemmarna inte är nöjda med en ordförande, bör han bytas ut. Dock fanns det ingen motkandidat.
Känner inte nuvarande ordföranden och kan inte vara för eller mot.
Hade jag hört illers förslag på mötet, hade jag sett till att det blir omröstning om detta.
Tycker att forumet inte behöver en egen förening, när det finns en redan. Det är bara att vi mobiliserar oss och gör föreningen till en fin sak för oss guldgrävare.
Dock är förutsättningarna till SGF inte som en lokal förening har, efter som den är lands omfattande. Långa avstånd gör säkert det svårt att hitta aktiva medlemmar.
Personligen har jag inget att klaga. Har haft tillgång till inmutningarna i Sverige och i Finland. Har varit med på trevliga Vintermöten.

Det är ju ett av problemen. SGF har inga inmutningar i Sverige. De har gått ut för 2 år sedan.
Motkandidater fanns det men på årsmötet hade ordföranden sett till att det inte blev några kandidater.

Två gånger har folk mobiliserat sig, den första gången gick ordföranden in och klubbade igenom hela årsmötet på 5 minuter, dessutom tidigare än utsatt tid.
Den andra gången var sist årsmöte, och då samlade han ett gäng som följde med för att rösta på honom.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Gruvfogden

Citat från: klyvar skrivet 16 April, 2016, 23:12:59
Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 21:58:01
En ordförande som motarbetar medemmar som vill göra något aktivt för föreningen. Varför vet jag inte, men det verkar ju vara fel man på fel plats då.

Oavsett om ni sågar mitt/vårt förslag så tycker jag det är olämpligt att hacka ner på någon personligen i forumet. Inte blir det bättre av att personen inte får en chans att försvara sig. Jag har uttryckt liknande tankegångar tidigare här i forumet. Det kanske är bättre att hålla sig till privata meddelande om man vill diskutera någon speciell person anser jag.

Det är ingen kritik mot en person, det är kritik mot ordförandeskapet. Som ordförande så ingår det i rollen att bli kritiserad.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

klyvar

Tycker ni tänker för traditionellt. Min tanke var att ha våra möten på nätet. Med direktdemokrati i olika frågor. vi som vill samarbeta i en förening. Samtidigt som forumägaren kunde få en bra finansiering av oss. Många gånger är det betydligt lättare att starta en ny förening om ändå allt ska göras om, för en ny förening är lätt att starta men det har alltid varit svårt att övertyga de som sitter fast i sin föreställning.

För oss som bor i Norra Sverige skulle det vara ganska smidigt med en direktdemokratisk förening där vi kan vara med att påverka utan att behöva resa 120 mil enkel resa. I en direktdemokratisk förening tar ju medlemmarna gemensamt alla beslut efter att frågan diskuterats i en tråd.

Jag tror utan tvekan att om vi samarbetar så kan vi vara med och påverka myndigheter och få till ett bredare samarbete med andra organisationer. Det är också betydligt mer stimulerande att kunna väcka frågor direkt utan att behöva vänta på ett speciellt möte och en resa på 100-120 mil. Direktdemokrati stimulerar också medlemmarna att i högre grad ta egna initiativ.

Om jag tar en diskussion med bergsstaten så är det bättre och väger tyngre om jag säger att jag representerar 500 guldgrävare i frågan än att jag representerar mig själv. Personligen tycker jag tävlingsvaskarna varit väldigt välrepresenterade i föreningarna medan vi andra kanske inte varit så välrepresenterade alltid.

HANNU

Hur tänker du att vi skulle finansiera en inmutning i Finland. Omröstning med medlemmar. Min tips är 50 för 1500 mot. Inmutning i norra Sverige,  50 för och 1500 mot osv.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 22:39:46
Citat från: Pappagoran skrivet 16 April, 2016, 22:30:22
Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 22:19:34
Citat från: Pappagoran skrivet 16 April, 2016, 22:13:45
Och Svenska guldvaskarföreningen var väl vad tråden handlade om. Inte att göra detta forum till en förening, eller en förening i forumet. Hoppas vår käre @Nugget hoppar in och säger som sist. "Kommer aldrig att ske". Det är trots allt han som driver detta och har all bestämmanderätt här.

Jaaaaa..  Suck, tänk om han hade den makten om facebook också.  Då hade vi kunnat avveckla den skiten också och samlat alla intresserade guldvaskare på samma ställe.  8)  :D

Facebook handlade inte tråden heller om. Nu är du ute och cyklar @GuldUgglan. Har ni inte fortfarande skidföre där uppe?   :D

För att vara lite mer OT.. Jag har faktiskt köpt en ny cykel (skogsracer) så några mil har det hunnit bli. Vägarna är snöfria just nu i allafall.  :D

För att vara mer IT..
Jag är nyfiken hur många här på forumet som är medlemmar i SGF?  Är ni alla missnöjda, och många som vill förändra så varför inte säga sin mening. Samla ihop er och ge förslag på förändringar till styrelsen. De kan ju rimligtvis inte blunda för ett tillräckligt stort antal medlemmars åsikter. Någon förbättring bör ju gå att genomföra.

Var medlem gick ur precis pga det som fogden sa tidigare.

iller

Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 11:33:40
Hur tänker du att vi skulle finansiera en inmutning i Finland. Omröstning med medlemmar. Min tips är 50 för 1500 mot. Inmutning i norra Sverige,  50 för och 1500 mot osv.

Här förstod jag inte riktigt vad du menade Hannu.

Sen angående att ha en förening på forumet (Nej, inte att forumet ÄR en förening) ser jag inga problem med. Är bara att skapa ett underforum som enbart de som är medlemmar i föreningen kan se och så får de betala nugget en liten slant för att låna en del av forumet för sin kommunikation.
Jag tycker iofs att forumet borde ha en förening men vet även att det inte kommer ske, men att låna ut en del why not lixom. :)

Gruvfogden

Det finns redan en tråd om en förening inom guldforum. Dem diskussionen kanske kan föras där?
Kanske har någon admin lust att städa upp det som är OT i denna tråd?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

olauser

Helt vanlig gängbildning är ju ganska bra. De ha fungerat i alla tider. Den enda regel är ju respekt. Det är ju praktiskt nätverk som vi nybörjare behöver kombinerat med teoretiskt över en bira å korv, puffa på pipan , ta en prilla å slå mygg. Fan de låter som riktig skogsromantik.[emoji3]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

HANNU

Citat från: iller skrivet 17 April, 2016, 11:46:32

Sen angående att ha en förening på forumet (Nej, inte att forumet ÄR en förening) ser jag inga problem med. Är bara att skapa ett underforum som enbart de som är medlemmar i föreningen kan se och så får de betala nugget en liten slant för att låna en del av forumet för sin kommunikation.
Jag tycker iofs att forumet borde ha en förening men vet även att det inte kommer ske, men att låna ut en del why not lixom. :)
Vad tror du att forum medlemmarna som aldrig tänker åka till Finland, skulle rösta i forum föreningen om det skulle bli tal om att finansiera en inmutnig där borta.
Kostar ju en hel del.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Håll fokus på trådens ämne.   C:-)   

iller

Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 13:36:39

Vad tror du att forum medlemmarna som aldrig tänker åka till Finland, skulle rösta i forum föreningen om det skulle bli tal om att finansiera en inmutnig där borta.
Kostar ju en hel del.

Aha, fast nu blir de off topic igen men ja demokrati är demokrati, om en förening skulle rösta  för att pröjsa en inmutning i finland och majoriteten skulle rösta för det så skulle det bli så. Eller om det blir styrelsen som tar ett sådant beslut, beror ju på stadgarna.

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 17 April, 2016, 13:47:58
Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 13:36:39

Kostar ju en hel del.

Aha, fast nu blir de off topic igen men ja demokrati är demokrati, om en förening skulle rösta  för att pröjsa en inmutning i finland och majoriteten skulle rösta för det så skulle det bli så. Eller om det blir styrelsen som tar ett sådant beslut, beror ju på stadgarna.

Hade väl hoppats att Global Moderator iller skulle fatta. Flytta och starta en ny tråd.     C:-)

Gruvfogden

Som sagt det finns en tråd i ämnet guldforum och förening. Ta den diskussionen där. Gäller även Global moderator Iller.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk