Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

svenska guldvaskarföreningen

Startat av vedboden, 11 Juni, 2015, 19:15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Pappagoran

Och Svenska guldvaskarföreningen var väl vad tråden handlade om. Inte att göra detta forum till en förening, eller en förening i forumet. Hoppas vår käre @Nugget hoppar in och säger som sist. "Kommer aldrig att ske". Det är trots allt han som driver detta och har all bestämmanderätt här.

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

GuldUgglan

Citat från: Pappagoran skrivet 16 April, 2016, 22:13:45
Och Svenska guldvaskarföreningen var väl vad tråden handlade om. Inte att göra detta forum till en förening, eller en förening i forumet. Hoppas vår käre @Nugget hoppar in och säger som sist. "Kommer aldrig att ske". Det är trots allt han som driver detta och har all bestämmanderätt här.

Jaaaaa..  Suck, tänk om han hade den makten om facebook också.  Då hade vi kunnat avveckla den skiten också och samlat alla intresserade guldvaskare på samma ställe.  8)  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 22:19:34

Jaaaaa..  Suck, tänk om han hade den makten om facebook också.  Då hade vi kunnat avveckla den skiten också och samlat alla intresserade guldvaskare på samma ställe.  8)  :D

Facebook handlade inte tråden heller om. Nu är du ute och cyklar @GuldUgglan. Har ni inte fortfarande skidföre där uppe?   :D

GuldUgglan

Citat från: Pappagoran skrivet 16 April, 2016, 22:30:22
Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 22:19:34

Facebook handlade inte tråden heller om. Nu är du ute och cyklar @GuldUgglan. Har ni inte fortfarande skidföre där uppe?   :D

För att vara lite mer OT.. Jag har faktiskt köpt en ny cykel (skogsracer) så några mil har det hunnit bli. Vägarna är snöfria just nu i allafall.  :D

För att vara mer IT..
Jag är nyfiken hur många här på forumet som är medlemmar i SGF?  Är ni alla missnöjda, och många som vill förändra så varför inte säga sin mening. Samla ihop er och ge förslag på förändringar till styrelsen. De kan ju rimligtvis inte blunda för ett tillräckligt stort antal medlemmars åsikter. Någon förbättring bör ju gå att genomföra.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Om årsmötet accepterar fullmakter vid röstning så räcker det ju med att en person åker på mötet som representerar ett stort antal medlemmars rösträtt. Samla ihop er här på forumet och enas om hur ni vill rösta. Blir ju lite som klyvars förslag att kunna komma med förslag som diskuteras fram över nätet.

Pappagoran

Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 22:49:45
Om årsmötet accepterar fullmakter vid röstning så räcker det ju med att en person åker på mötet som representerar ett stort antal medlemmars rösträtt. Samla ihop er här på forumet och enas om hur ni vill rösta. Blir ju lite som klyvars förslag att kunna komma med förslag som diskuteras fram över nätet.

Om du nu menar guldforum så är årsmötet i maj enbart ett årligt möte där alla som kan träffas. Vi röstar
inte om något alls.
Menar du SGF så kan jag inte bry mig mindre än jag gör om hunden sover eller inte.

klyvar

Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 21:58:01
En ordförande som motarbetar medemmar som vill göra något aktivt för föreningen. Varför vet jag inte, men det verkar ju vara fel man på fel plats då.

Oavsett om ni sågar mitt/vårt förslag så tycker jag det är olämpligt att hacka ner på någon personligen i forumet. Inte blir det bättre av att personen inte får en chans att försvara sig. Jag har uttryckt liknande tankegångar tidigare här i forumet. Det kanske är bättre att hålla sig till privata meddelande om man vill diskutera någon speciell person anser jag.

GuldUgglan

Jag menade givetvis SGF. Det var väl det tråden handlade om. Guldforum är väl fortfarande bara ett forum.   :D
Eftersom den här tråden finns så finns ju nån som tycker något om SGF. Jag har kanske missuppfattat att många är missnöjda med hur föreningen fungerar....

GuldUgglan

Citat från: klyvar skrivet 16 April, 2016, 23:12:59
Citat från: GuldUgglan skrivet 16 April, 2016, 21:58:01
En ordförande som motarbetar medemmar som vill göra något aktivt för föreningen. Varför vet jag inte, men det verkar ju vara fel man på fel plats då.

Oavsett om ni sågar mitt/vårt förslag så tycker jag det är olämpligt att hacka ner på någon personligen i forumet. Inte blir det bättre av att personen inte får en chans att försvara sig. Jag har uttryckt liknande tankegångar tidigare här i forumet. Det kanske är bättre att hålla sig till privata meddelande om man vill diskutera någon speciell person anser jag.

Ehh.. Jag känner inte till SGF eller dess ordförande,  har inte hackat på honom bara reflekterat över hur dåligt det verkar fungera och att andra verkar missnöjda med hur föreningen sköts. Jag ser ju bara vad som händer på deras hemsida. (eller inte händer). Tråkigt.
En ordförande representerar ju föreningen. Jag känner inte han personligen och har inga åsikter alls om SGF. Är ju inte ens medlem. Men som ordförande är han ju inte privatperson.

HANNU

Citat från: iller skrivet 15 April, 2016, 19:43:58
Det "roliga" i kråksången var ju att jag erbjöd mig att fixa hemsidan förra eller om det var förrförra årsmötet men nope det gick inte för sig.. hade de accepterat hade de haft en ny hemsida på en vecka eller två som dessutom hade sett avsevärt snyggare ut än den nuvarande 90tals sidan. Och det hade jag gjort gratis eller ok kanske ett års medlemsskap.. men nej nu vill jag ha 10 papp om de ska ha min hjälp :)
Har ingen aning om hur du framfört ditt erbjudande till att bli webadministratör.  Men som medlem i föreningen var jag nyfiken och åkte till årsmötet. Där var det en medlem som ville ta över jobbet, och medlemmarna godkände honom.
Det lästes upp kallelsen till mötet och godkändes av medlemmar. Där efter flöt mötet enligt stadgarna och alla beslut togs genom medlemmarnas godkännande.
Är medlemmarna som gör föreningen, av flera hundra medlemmar var det bara en bråkdel som visade sitt intresse till mötet, trettiotal personer. Mig veterligen var vi fyra, fem forum medlemmar som visade intresset till årsmötet.

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 17 April, 2016, 06:30:04
Citat från: iller skrivet 15 April, 2016, 19:43:58
Det "roliga" i kråksången var ju att jag erbjöd mig att fixa hemsidan förra eller om det var förrförra årsmötet men nope det gick inte för sig.. hade de accepterat hade de haft en ny hemsida på en vecka eller två som dessutom hade sett avsevärt snyggare ut än den nuvarande 90tals sidan. Och det hade jag gjort gratis eller ok kanske ett års medlemsskap.. men nej nu vill jag ha 10 papp om de ska ha min hjälp :)
Har ingen aning om hur du framfört ditt erbjudande till att bli webadministratör.  Men som medlem i föreningen var jag nyfiken och åkte till årsmötet. Där var det en medlem som ville ta över jobbet, och medlemmarna godkände honom.
Det lästes upp kallelsen till mötet och godkändes av medlemmar. Där efter flöt mötet enligt stadgarna och alla beslut togs genom medlemmarnas godkännande.
Är medlemmarna som gör föreningen, av flera hundra medlemmar var det bara en bråkdel som visade sitt intresse till mötet, trettiotal personer. Mig veterligen var vi fyra, fem forum medlemmar som visa de intresset.

Ja tyvärr @HANNU så är det nog så att alla tror att allt fungerar fint i SGF. Men jag vet hur det fungerar "bakom kulisserna". På vintermötet för 1 år sedan erbjöd sig Iller att ta hand om hemsidan så att något händer. Iller jobbar med just sån här teknik och kan detta. Men eftersom det fanns en äldre herre på plats som hade internet som "hobby" och tyckte det här med hemsidor verkar kul så fick han uppdraget.
Varför? Jo för han var äldre, det vore ju synd att släppa in de yngre medlemmarna för de är ju så impulsiva.... Tänk om de sker någon förändring då, det vill vi ju inte...
Men vad hände då med denna herre och hans jobb med hemsidan? Jo han loggade in och såg till att få upp några stavfel på sidan och sedan försvann han. Sedan dess har ett antal undersidor plockats bort med den följden att det inte finns någon vettig info alls på föreningens hemsida, istället för att låta någon kunnig person se till att sidan håller sig aktuell.

När det gäller årsmötet så var det i stort sett en parodi. Årsmötet skulle hållas tidigare men p.g.a att det höjdes röster som protesterade mot två personer i styrelsen så gjorde ordföranden som brukligt i den föreningen. Han såg till att skicka ut mail till styrelsen där han påtalade att det kan komma bli protester mot de två i styrelsen och uppmanade styrelsen att "komma på bra argument" så att de får sitta kvar. Istället för att se till föreningens bästa så har det blivit en maktkamp för vissa.

På årsmötet innan så togs en rad beslut som ordföranden helt enkelt valde att köra över med hänvisning till att det inte var förenligt med traditionen i föreningen. Dessa beslut togs på ett årsmöte men ignorerades likaväl, kanske mest p.g.a att ordföranden själv inte kunde närvara på mötet.

På senaste årsmötet kunde nog de uppmärksamma notera att det var en hel del folk där som inte bruka vara så aktiva. Detta beror på att ordföranden hade tagit dit dessa som han visste skulle rösta på honom om ordförandeskapet skulle gå till omval.

Även valberedningen blev överkörd då det var ordförandens förslag (som enda förslag) på styrelse som togs upp för omröstning.

Maktfullkomlighet, diktaturfasoner och härskartekniker hör inte hemma i en förening. Därför valde jag och Infaustus att lämna föreningen.

Detta i kombination med de falska påståendena om att föreningen har 2 inmutningar i Sverige gör att jag ser föreningen som en mycket oseriös förening.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Haha, det låter som vilken bostadsrättsförening som helst. Arga uttråkade gubbar som vill styra och ställa, kanske införa något nytt förbud mot nåt, samt deras entourage på två till gubbar. Och sen den stora massan som räds deras auktoritet och därför röstar ja till styrelsens alla förslag, styrelsens rekommendation till utfall för andra förslag, och omval av styrelsen. I min fars bostadsförening lyckades ordföranden få stämman att rösta för att bryta mot lagen och ålägga min far att riva halva sin bostad, trots att det inte ens är stämman inte ens är bemyndigad att ta sådana beslut. Det gick hela vägen till domstol där föreningen fick den största uppläxningen jag beskådat av rättsväsendet.

Men ska vi vara helt självkritiska var det inte många dagar sen samma tendenser uppvisades på Guldforum i en debatt som höll på att spåra ur. Det är helt enkelt på detta vis människan fungerar, från sandlådan till graven.

Frågan är istället om en förening för guldvaskare verkligen behövs. Syftet med en sådan är att organisera informationsutbyte och tillvarata branschens intressen vid exempelvis politiska intressekonflikter. Sen kan man naturligtvis ekonomisera föreningen och låta den hushålls med ens pengar, för att organisera inmutningar eller föreläsare. Men det är inget som man, enskilt eller kollektivt, inte kan göra utan en förening. Informationsutbyte är numera digitaliserat och förekommer i realtid, och i Sverige har vi heller inga politiska beslut att brottas med som i USA eller Finland.

Sen är det tråkigt att allmänheten lockas till medlemskap med falska påståenden om inmutningar, men när det är avklarat kanske man ska låta föreningsskapet gå i graven till förmån för effektivare organisationsmetoder.

HANNU

Jo då, jag hörde ditt brev läsas upp på mötet och förstog att skon klämmer. Vad saken gäller har jag ingen aning om..
Tycker ändå att kapitulera för inget gott till föreningen. Om medlemmarna inte är nöjda med en ordförande, bör han bytas ut. Dock fanns det ingen motkandidat.
Känner inte nuvarande ordföranden och kan inte vara för eller mot.
Hade jag hört illers förslag på mötet, hade jag sett till att det blir omröstning om detta.
Tycker att forumet inte behöver en egen förening, när det finns en redan. Det är bara att vi mobiliserar oss och gör föreningen till en fin sak för oss guldgrävare.
Dock är förutsättningarna till SGF inte som en lokal förening har, efter som den är lands omfattande. Långa avstånd gör säkert det svårt att hitta aktiva medlemmar.
Personligen har jag inget att klaga. Har haft tillgång till inmutningarna i Sverige och i Finland. Har varit med på trevliga Vintermöten.
Stå på dig, annars gör nån annan det.