Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Camp Skäggwood

Startat av Gruvfogden, 09 Januari, 2015, 20:07:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nugget

Citat från: GoranS skrivet 19 Maj, 2016, 09:48:25
Man kan tycka att samerna borde ha något bättre för sig än bara av princip överklaga allt som finns att överklaga från Gävle och uppåt. Vi talar om världens mest glesbefolkade områden och ändå finns det inte plats för lokala icke-samer att upprätta en arbetsplats. Sen struntar samerna ändå i allt själva och flyttar till Stockholm som alla andra.

Jag som Admin tycker inte vi ska generalisera som du nu gjorde men Samerna, @GoranS .
Dom har en tradition med rennäring som vår västerländska kultur kan krocka med och dom ser ju om sina saker och vi andra ser om våra saker. Och att överklaga något kan man göra, för det är så systemet funkar/är uppbyggt. Det är kanske systemet du är arg över, eller?   

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

newstream

Hoppas, hoppas att det går bra, jag har sett fram emot att kunna komma upp och prova gräva en grop,
samt att avnjuta en kall smörgås med likasinnade vid lägerelden.
Spade, ett undervärderat redskap.

GoranS

Citat från: Nugget skrivet 20 Maj, 2016, 20:45:33Dom har en tradition med rennäring som vår västerländska kultur kan krocka med och dom ser ju om sina saker och vi andra ser om våra saker. Och att överklaga något kan man göra, för det är så systemet funkar/är uppbyggt. Det är kanske systemet du är arg över, eller?   

/Nugget

Hur ska den västländska kulturen krocka med renskötseln? Det är inte som att all skog ska skövlas där uppe för att ge plats åt invanderade stockholmare - tvärtom så avfolkas hela Sapmi i alla länder. Svenskarna flyr därifrån i samma takt som samerna själva och därför måste alla tillfällen tas i akt att vidareutveckla de näringar som med rena marknadskrafter lockar folk. Det måste ju finnas plats för både någon mer underjordsgruva, hobbyvaskare eller hobbyfiskare där uppe. Annat vore lika absurt som att förbjuda samer att flytta till Stockholm eftersom det inte finns bostäder och ytterligare uppåtpress på hyrorna riskerar stockholmarens hela existens.

Men absolut, jag är den första att hålla med dig om att vi bör se om våra saker och samerna sina saker. Ett led i det hade isåfall varit att kapa de massiva bidragen som rennäringen får. En rapport från 1998 indikerar att för varje krona sålt renkött så erhåller samebyarna 6 kronor i bidrag, och när man baserar bidragen på blotta antalet renar så ger det naturligtvis en kraftigt överetablerad näring där man omöjligen kan sälja av renlagret om man så hade önskat. Inget nytt förvisso, jag själv tillhör minoritetsfolk i mitt hemland och där håller man massa osäljbara getter levande för att inkassera EU-bidrag som sedan blir gamla och dör. I Sapmi är det lite enklare än så eftersom överpopulation renderar mängder av trafikdödade renar som man sedan erhåller statlig ersättning för trots att renarna var osäljbara. Det mest lukrativa som kan hända en same är alltså att ett tåg, typ med gruvtransporter, plöjer genom ens renhjord. Så när det kommer till bidrag är man plötsligt inte lika intresserad av att hålla isär våra samhällen.

Och nej, jag är inte nödvändigtvis arg på systemet men samerna har genom olika lagar givits större möjligheter att överklaga allt som händer där uppe. Med speciella rättigheter följer dock ansvar, och när man missbrukar detta är det rimligt att kritik framförs.

Däremot handlar inte tråden om detta ämne så jag lämnar det härvid, men blir jag anklagad för att bedriva "raspolitik" är det rimligt att jag också får förklara mig.

Nugget

Citat från: GoranS skrivet 21 Maj, 2016, 00:28:12

Däremot handlar inte tråden om detta ämne så jag lämnar det härvid, men blir jag anklagad för att bedriva "raspolitik" är det rimligt att jag också får förklara mig.

OK, då lämnar vi över tråden till Camp Skäggwood och deras bravader i Finland.

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

GuldUgglan

Det är lätt att sitta i Stockholm och tycka en massa saker om Lappland. Vi som bor här i norr vet att allt inte kan sammanfattas i några meningar. Det visar bara hur naiv man är att ens försöka förklara hur "mycket" man tror sig veta.
Politik är inte enkelt. Det finns dock vissa personer i historien som trott sig veta bäst. Hur enkelt världen skall bli som de vill. De personerna har de dock inte gått så bra för.

Det är bäst att vara ödmjuk och lyssna på andra och vara beredd på att kompromissa om man skall kunna leva tillsammans med andra människor. Så låt samerna föra fram sin talan utan att bli anklagade och förnedrade i det här forumet.

Så nu lämnar vi politiken till andra ställen.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Jag har inte lagt mig i detta sidospår av den anledningen att jag inte ser något problem.
Men jag känner att jag behöver säga mitt nu.
Nu gäller denna tråden vårt område i Finland, trots det verkar det vara Sverige som diskuteras. Så här kommer min syn på båda delar.
I Sverige har ALLA sakägare rätt att yttra sig och överklaga det som berör dem. Dvs markägare, servitutinnehavare, fiskerättsinnehavare, mm, mm. Så även samer då det är deras renbetesland. Om ingen hävdar sin rätt så är det fritt fram överallt. Hur skulle då vår natur se ut? Jag skulle också överklagat om det hade försvårat för mig.
I Finland är det lite annorlunda. I Kutturaområdet går renstängslet som delar sydsamernas och nordsamernas renbetesland. Detta gör att renar på vandring blir stoppade av stängslet från båda håll vilket gör att det är mycket ren i området. Gropar och stenhögar försvårar framkomligheten för renarna och utgör en risk för renarna som kan bryta ben eller fastna i gropar. Lägg därtill alla folk som med pumpar, maskiner osv stressar renarna. Ja då ser man genast problemen.
Att samerna där överklagar är fullt förståeligt. Vad jag inte kan förstå är att dom inte överklagar mer. Jag skulle istället vilja rikta ett tack till samerna runt Kuttura för att de är så förstående och tillmötesgående. Det enda de överklagar är de delar i tillstånden som de anser vara extra ogynnsamma för deras näring. De vet och förstår att guldgrävare också vill och behöver vara i området. Guldgrävarna i området visar oftast samerna samma respekt och tacksamhet tillbaka genom att fasa av kanter till gropar, hålla renstängslet stängt efter passage och så vidare.
Jag ser inga problem alls.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Citat från: Gruvfogden skrivet 22 Maj, 2016, 08:57:59I Sverige har ALLA sakägare rätt att yttra sig och överklaga det som berör dem. Dvs markägare, servitutinnehavare, fiskerättsinnehavare, mm, mm. Så även samer då det är deras renbetesland. Om ingen hävdar sin rätt så är det fritt fram överallt. Hur skulle då vår natur se ut? Jag skulle också överklagat om det hade försvårat för mig.

Ok lovade att hålla mig borta från diskussionen men...skillnaden här är att en servitutinnehavare exempelvis har en väldigt lokal sakägan medan samernas renbetesland uppgår till 30% av Sveriges landareal. Så allt som pågår någonstans i norra Sverige kan överklagas av samerna även om ifrågavarande samer aldrig ens satt sin fot där. Jag kan förstå att de har denna rättighet men man önskar att den bedrevs mer ansvarsfullt. Ett aktuellt exempel är det lilla hål som Botnia Exploration ville gräva där alla tillfrågade samebyar lovade att inte överklaga gruvprocessen. Det gjorde att man utarbetade prospekt, arbetsplaner och organiserade investerare utefter förutsättningarna, men samerna valde ändå att överklaga kvällen innan deadline.

Markägare i gemen har förstås mycket att säga till om. Förutom om strövande renar, som beräknas åsamka ungskog skador på hundratals miljoner varje år för andra skogsägare utan att någon ersättning utgår. Så ja, alla sakägare kan skydda sin äganderätt överallt i Sverige såvida inte motparten är samer.

En annan fråga om Skäggwood och guldgrävning istället: i Finland verkar man ovanligt ofta stå och gräva gropar mitt på land, halvvägs uppe på berget och så vidare. Är detta en aktiv strategi eller är guldmängderna så rikliga, bara att de redan är uttagna ur vattendragen?

vedboden

hej finnarna har för vana att gräva i slänter och på torra land. de flesta har ju inte möjlighet att använda dredge och liknande.Terasser uppåt berget innehåller oftast guld då de uppkom när floden var högre. mvh pelle vedboden

klyvar

Citat från: GoranS skrivet 22 Maj, 2016, 09:20:33
En annan fråga om Skäggwood och guldgrävning istället: i Finland verkar man ovanligt ofta stå och gräva gropar mitt på land, halvvägs uppe på berget och så vidare. Är detta en aktiv strategi eller är guldmängderna så rikliga, bara att de redan är uttagna ur vattendragen?

Berggrunden i norra Finland tillhör den äldsta på jordklotet. De enorma berg som en gång fanns där har eroderat ner. Inlandsisarna, veckningar i jordskorpan och bergarternas olika hårdhet gör att eroderingen sker ganska ojämnt. Det gör att det i princip nästan går att hitta vaskguld även på fjälltopparna. För i det kan mycket väl vara en gammal bäck som så småningom hamnat uppe på fjället. Titta på utmålen i Lemmenjokiområdet så ser du att flera ligger i princip uppe på fjället. Där berggrunden är yngre är det i regel bättre att leta nere i bäckarna. Så även i Finland normalt men eftersom där kan du vara säker på att många redan varit och letat så kan det vara smart att ge sig lite högre upp. Där i och för sig kanske någon varit för en massa år sedan men bedömt med den tidens guldpriser att det inte var intressant.

vedboden

hej  håller med dej. problemet med att köra en highbanker en bra bit upp på berget är ju att man måste ha en  kraftig vatten pump för att få upp vattnet till  high bankern. har man en sådan hittar man nog säkert bra med guld. mvh pelle vedboden  sgf och camp skäggwood

johanssonsan

Tycker att jag ser både bilder och filmer på rännor i norra Finland som sällan är bredare än ca 15cm dock mycket långa.
Alltså begränsad tillgång på vatten som bestämmer rännans bredd.   ???  Längden är ju ovässentlig så länge rännan håller tätt.

Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 22 Maj, 2016, 22:20:24
Tycker att jag ser både bilder och filmer på rännor i norra Finland som sällan är bredare än ca 15cm dock mycket långa.
Alltså begränsad tillgång på vatten som bestämmer rännans bredd.   ???  Längden är ju ovässentlig så länge rännan håller tätt.
Längden på rännan är i allra högsta grad  väsentlig. Varför hålla på att flytta runt en highbanker eller köra runt material med skottkärra när rännan kan transportera materialet. En lång ränna gör ju att du kan gräva på ett stort område och hela tiden ha nära till rännan.
Det är bara de 2 sista metrarna som fällorna sitter i.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Guldbob

Citat från: vedboden skrivet 22 Maj, 2016, 18:31:37
hej  håller med dej. problemet med att köra en highbanker en bra bit upp på berget är ju att man måste ha en  kraftig vatten pump för att få upp vattnet till  high bankern. har man en sådan hittar man nog säkert bra med guld. mvh pelle vedboden  sgf och camp skäggwood
Lite skämt å sido, har någon försökt med en rörpump för djupborrade brunnar, såna finns för någon tusing och vissa lyfter över 100m och en del  ger 150l/m kan drivas av ett litet bensinelverk. https://www.vidaxl.se/p/140376/vattenpump-1800w-72m-drankbar
Kan tänka mig att det inte är en optimal lösning, inget jag provat i fält men har en i den djupborrade brunnen.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se