Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Camp Skäggwood

Startat av Gruvfogden, 09 Januari, 2015, 20:07:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

För er som känner till de legendariska guldgrävarna i Finland så kanske inte Heikki Kokko behöver presenteras närmare. Den mannen grävde upp kilovis med guld fram till sin död 1982.

Hans största bedrift var dock den nugget på ca 62 gram som han grävde upp år 1935. Det mest spännande är kanske platsen han hittade den på. Kellotapilinoja heter bäcken han grävde vid. Den bäcken är inte särskilt lång, ca 1,5 kilometer innan den rinner ut i Vujimejoki. Ca 500 meter av den bäcken rinner genom Skäggwood.

Vi hoppas att storebror till Kokkos nugget kommer hittas i sommar :)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

vedboden

den nuggeten ska upp. hoppas att någon av våra gäster hittar den, vore kul för oss alla svenskar som gräver i finland. pelle vedboden  landsfiskal   skäggwood.   guldgrävning på riktigt

iller

Iom att det gått skit för mig varje år jag vart i finland ska fan jag gräva upp en enkilos nugget! :P

GuldUgglan

Jag hade ett trevligt samtal idag med en av "legendarerna" guldvaskaren och opal kungen Lennart Säfbom. Han har var en av de Svenska pionjärerna i de finska guldfälten redan på 60- talet.
Han hade mycket att berätta om de olika ställena, där han prospekterat. Mycket kunskap som man borde förvalta för framtiden. Han brukar åka runt och hålla föreläsningar så flera av er känner kanske honom redan.

Det intressanta var att han hade exakt samma teori som jag om det finska guldet...
Att det kommit från norra Sverige via isälvar som gått norrut... Han hade många tips att komma med. Jäkligt intressant då han prospekterat mycket i samma områden som jag är intresserad av här i norra Sverige och i norra Finland.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

En sak han sa var att vissa ställen efter Kuttura vägen egentligen inte har något guld, men att förr i tiden var det processområden där dit transporterat material processades. Finns en del inmutningar där de fortfarande vaskar i sådant material.

Det kördes dit material t.om. från Lemmenjokiområdet.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Gruvfogden

Ställer mig mycket tvivlande till detta. Att köra material från Lemmenjoki som saknar vägar, till Kuttura verkar vara enormt kostsamt. Stora upplag ligger längs vägen med material som användes för att bygga vägen. En del av detta har använts som fyllnadsmassor där bäckarna har ändrats för vägens skull. Att detta material innehåller guld är känt. Men att det kommer från Lemmenjoki tror jag inte. Snarare Laniila.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

vedboden

flytta material från lemmenjoki till kutturavägen.= otänkbart. helt emot sunt förnuft.

GuldUgglan

Det är ju inte lätt att veta hur det var "förr i tiden" mycket malm i Sverige har ju till och med transporterats med renrajder.. Hursomhelst så har det funnits anläggningar där dittransporterat material vaskats efter Kuttura vägen. Enligt vad jag hört som sagt.

GoranS

Malm transporteras väl fortfarande långa vägar till anrikningsverk men det beror väl på att det krävs särskild teknologi för att utvinna metaller ur vissa typer av malmer. Grovt guld i lösmassor (snodde jag just ett norskt ord?) fordrar inte samma teknologi så ur ett lekmannaperspektiv känns dylik transport ganska vansklig. Grabbarna i Gold Rush brukar ju få psykbryt när vaskverket står 50 meter längre bort än nödvändigt.

Gruvfogden

Att guldförande material har förts till området kring Kuttura för att det ska vaskas är en ren omöjlighet. Det vaskas bättre på plats.

Men det har förts dit stora mängder material som användes när de drog fram vägen till Kuttura. Det materialet ligger kvar än idag. Det användes på sankmarkerna och för att bereda för de broar som byggdes över bäckarna.

Materialet kom med största sannolikhet från Laanila där det med lätthet kunde lastas på både bil och släp. Det finns stora grustag där som var i bruk vid tiden för vägbygget. Vid Laanila har några av de riktigt stora och till och med den största nugget som hittats i Finland, grävts fram. Den största var på hela 393 gram.

Något annat material har inte transporterats dit, enligt säkra källor. Dock är det så att det material som lades för skoning vid väg, broar och liknande, ligger på inmutad mark och de som där gräver hittar guld i detta material. Dessa områden är starkt begränsade till vägens direkta närhet vid broar och sankmark. De flesta inmutningar ligger dock inte vid vägen.

Brickan

Kuttura vägen. 1956, när president Kekkonen åkte skidor till Kuttura och rastade i nån stuga, fick han en ide, vi har ju inte någon väg till byn än.  Siksmörgås berusade Kekkonen åkte hem och drog en rak linje på kartan. Den legendariska  vägen avslutades 1959, och ja, ganska rak, är den i 40 km. Förutom Kuttura finns där Ivalo floden och många historiska guld platser.
Detta är ju inte en perfekt översättning från Finskan, men lite bättre än googels.
Intressant är ju att vägen blev klar 1959.
Här är länken
Vet ej varför länken inte blev klickbar.

*edit av moderator* För att du inte hade något mellanslag mellan länk och övrig text ;)

HANNU

Och på grund av raka väg är det lätt att blåsa förbi korsningen till Skäggwood.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 08 Juni, 2016, 19:56:15
Och på grund av raka väg är det lätt att blåsa förbi korsningen till Skäggwood.

Höger precis efter 4:e bron. Lätt att komma ihåg :)