Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Camp Skäggwood

Startat av Gruvfogden, 09 Januari, 2015, 20:07:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

piggis

Citat från: Infaustus skrivet 12 Maj, 2015, 20:04:40
Kontakta Cecilia Strandberg så fixar det sig,  Iller du betalade väl in förra året det gäller ända tills tiden har löpt ut på inmutningen.
Tackar

Gruvfogden

Vad menar du med att betala igen Iller? Har du inte redan  betalat en gång för inmutningen? 
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 12 Maj, 2015, 20:45:08
Vad menar du med att betala igen Iller? Har du inte redan  betalat en gång för inmutningen?

Det gällde ju bara i två säsonger? Eller har de ändrat?

HANNU

Citat från: iller skrivet 13 Maj, 2015, 17:47:53

Mina 900 räckte till fyra säsonger
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Citat från: HANNU skrivet 13 Maj, 2015, 18:28:59
Citat från: iller skrivet 13 Maj, 2015, 17:47:53

Mina 900 räckte till fyra säsonger

Hmm, det var ju ett "jäkla" liv om just det innan att beroende på när man betalade skulle det bara räcka 2 säsonger. Jag kan ha fel dock eller så har de ändrat något.

Gruvfogden

Det är sista sommaren nu för SGF's inmutning. Om man betalade 900 för 3 år sedan så har man alltså kunnat gräva där i 3 somrar och nu är fjärde och sista sommaren i antågande.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 13 Maj, 2015, 20:25:33
Det är sista sommaren nu för SGF's inmutning. Om man betalade 900 för 3 år sedan så har man alltså kunnat gräva där i 3 somrar och nu är fjärde och sista sommaren i antågande.

Ah okej, så vi betalade ju samtidigt så då är jag ok för i sommar alltså?

Gruvfogden

Självklart. Man betalar bara en gång för SGF's inmutning.

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 Maj, 2015, 04:47:21
Självklart. Man betalar bara en gång för SGF's inmutning.

Aha då hade jag missförstått :)

HANNU

Och är nog så att om man åker upp första gången den här sommaren, är det hela beloppet som gäller. Så var det för mig iaf fast jag missat dom två första.

HANNU

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Maj, 2015, 19:15:36
Nu har det kommit lite nyheter från Tukes. Vi måste tyvärr meddela att tillstånden troligen inte kommer att bli helt klara inför sommaren.

Anledningen till detta är ett nytt direktiv från Finska Sametinget. Överinspektören på Tukes säger så här:

It seems that it is unlikely to get permit for summer 2015. We are now working with application came in in 2012. The reason for this backlog is decision Supreme administrative court gave us. Court said that when we ask statements about gold panning permits from sami parliament, we have to give them report about all the land use in the gold panning area and near of it. When you have over 100 applications in queue it takes time to make all the reports.

Om det sker någon förändring så meddelar vi det genast, men som det ser ut nu så blir det först sommaren 2016 som grävning kan börja.

Har läst Finska sidor och det ser inte bra ut. Tukes har hundratal asnsökningar att ta itu med, och dåligt med resurser.
SKL tex. som har många inmotningar, har det flesta gått ut och blir inte färdiga till sommaren. Är bara två som det är tillåtet att vaska i.
Tittar man på kartgeneratorn    http://gtkdata.gtk.fi/kaivosrekisteri/ , kan mans se att det flesta, röda, ligger på ansökningsbordet.
Dom ljus blåa är i drift.

akejos

Och de ljusröda/rosa, t ex SGF? Status: "Voimassa". I drift hoppas jag?
/Åke

HANNU

Citat från: akejos skrivet 19 Maj, 2015, 09:51:30
Och de ljusröda/rosa, t ex SGF? Status: "Voimassa". I drift hoppas jag?
Voimassa = i drift