Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

HB

Startat av Blixten, 15 Juni, 2014, 20:52:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Blixten

Citat från: Pappagoran skrivet 30 Juni, 2014, 12:11:50
Citat från: Blixten skrivet 30 Juni, 2014, 11:21:25
Försökte fixa kryckor på eldoradon med. Men kanten var alldeles för liten:( så den får gå fritt istället. Får väll lägga nån sten under som stöd istället

Tror eldoradon kan klara sig bra utan stöd då det inte blir någon direkt tyngd. Däremot tycker jag att lutningen på gallret verkar lite för brant. Ser framför mig mycket sten rinna rakt igen utan att hinna bli "tvättade". Kanske det är bilden som lurar mig.

Men det kommer du att notera i "tailingen" ganska fort. Är lutningen på gallret justerbart? Jag har väldig låg lutning på gruslådan till min trommel. Precis på gränsen att materialet ska ligga kvar. Då hinner det få god tid på sig och mycket vatten. Nästa spadtag jag kastar i sätter det föregående i rörelse.

Just nu står hela hbn plant. Så sen när jag ställer in lutningen på den så kommer gallret jämna ut sig. Om inte så tar jag bara och borrar upp nya hål till den. Har inte kört första testet än, men det lär jag göra snart!:)
Gräv gräv och åter gräv

newstream

Blixten.
Om du inte redan har gjort det så spärrmåla alla ställen som du kapat innan körning, kommer tåla vatten mycket bättre, alternativt komplettera med ett litet vinkeljärn runt hoppern.
Spade, ett undervärderat redskap.

Blixten

Citat från: newstream skrivet 30 Juni, 2014, 18:25:00
Blixten.
Om du inte redan har gjort det så spärrmåla alla ställen som du kapat innan körning, kommer tåla vatten mycket bättre, alternativt komplettera med ett litet vinkeljärn runt hoppern.

Tjena!

Ja jag har funderat lite på det med. Det är formplywood, så dom så att det skulle tåla mycket vatten! Sen är det bara en prototyp:) vill se hur sakerna funkar innan man bygger den i nån lätt metall:)
Gräv gräv och åter gräv

Bengt V

Citat från: Blixten skrivet 30 Juni, 2014, 18:48:02
Citat från: newstream skrivet 30 Juni, 2014, 18:25:00
Blixten.

Tjena!

Ja jag har funderat lite på det med. Det är formplywood, så dom så att det skulle tåla mycket vatten! Sen är det bara en prototyp:) vill se hur sakerna funkar innan man bygger den i nån lätt metall:)

Är det inte samma skivor till släpvagnsbottnar, de tål vatten bra.

Blixten

Tror det är det, men inte helt 100! Vi märker om allt släpper efter ett tag:D
Gräv gräv och åter gräv

newstream

Även skivor till släpvagnar rekommenderas att spärrmåla om man kapat för att dom inte ska släppa i limningen.

Bengt V

I jobbet när vi fuktsäkrar bänkskivor läggs ett lager kontatlim som fuktspärr, kanske det vore nåt?

newstream

Citat från: Bengt V skrivet 30 Juni, 2014, 19:08:45
I jobbet när vi fuktsäkrar bänkskivor läggs ett lager kontatlim som fuktspärr, kanske det vore nåt?

Det är mer slitstarkt än färg oxå  :)

Blixten

Ok. Nej som sagt det är bara en prototyp!:)
Gräv gräv och åter gräv

Blixten

Jo man har funderat lite på det ni sa om fuktspärr! Så idag har jag lagt silikon längs alla kanter och skarvar! Så nu borde den vara 100% vattensäker:)
Gräv gräv och åter gräv

Ace112

Hur gick det med sträckmetallen? Fanns det på IMAB i aluminium och kapade de den?
Många bäckar små...

Blixten

Tjena!

Jo det fixade jag via jobbet!:) dom hade lite över när dom skulle göra grillar till en fest! Så jag fick en liten bit tillkapad!:)

Så nu är den komplett. Väntar bara på att få tid till att åka ut och prova den!:)
Gräv gräv och åter gräv

Bothner(Kenneth)

Vad tror ni? Håller en sån här plastplugg för trycket som spraymunstycke till en 2"-biltema?