Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

HB

Startat av Blixten, 15 Juni, 2014, 20:52:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Bothner(Kenneth)

Den här är ju bättre, men kompisen gjorde bara en...i metall.

newstream

Den i plast tror jag absolut håller,  det gör mina iaf.
Spade, ett undervärderat redskap.

Blixten

Den kommer hålla! Eller hur stark pump har du?
Gräv gräv och åter gräv

iller

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 05 Juli, 2014, 13:55:21
Vad tror ni? Håller en sån här plastplugg för trycket som spraymunstycke till en 2"-biltema?
Var hittade du de pluggarna? Hittade inga på bauhaus ;(

Bothner(Kenneth)

Citat från: iller skrivet 05 Juli, 2014, 22:06:21
Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 05 Juli, 2014, 13:55:21
Vad tror ni? Håller en sån här plastplugg för trycket som spraymunstycke till en 2"-biltema?
Var hittade du de pluggarna? Hittade inga på bauhaus ;(
Jo på Bromma eller Hornbach i Rissne eller Botkyrka. Kostar 10:-  :) Har du problem att hitta kan jag köpa några extra om du ska till Finland om några dagar. Jag anländer troligen Onsdag 9/7 Kan borra också så blir det "plug and play"  :) Mina rör är 50mm

Ace112

När det gäller plaströr kan jag varmt rekommendera Rinkaby rör, postorder som finns på nätet, billigt och snabba leveranser. Nersidan är dock expeditionsavgiften...
Många bäckar små...

Blixten

När man kör igång en vattenpump. Ska insugsslangen vara helt vattenfylld då?
Gräv gräv och åter gräv

Bengt V

Citat från: Blixten skrivet 06 Juli, 2014, 19:54:58

Pumpen jag har sitter en backventil i pumphuset, så jag fyller bara pumphuset med vatten och startar motorn.

Sen finns det pumpar som har backventilen i sugslangen, där ska vatten fyllas i hela slangen, skulle jag tro iaf.

johanssonsan

Gummiläppen i pumphuset fungerar sådär så idealet är en sil med bottenventil i änden på sugslangen. Viktigt att pumphuset är fyllt med vatten före start. Har du dessutom fyllt slangen brukar det gå igång direkt. Om du lättar på kopplingen vid pumpens utlopp går det fortare att få igång systemet.

Blixten

Citat från: Bengt V skrivet 06 Juli, 2014, 20:07:24

Pumpen jag har sitter en backventil i pumphuset, så jag fyller bara pumphuset med vatten och startar motorn.

Sen finns det pumpar som har backventilen i sugslangen, där ska vatten fyllas i hela slangen, skulle jag tro iaf.

Jo jag har nog en likadan pump..man ska fylla på vatten i pumphuset innan man kör igång. Eller ska slangen vara helt sträckt så att vattnet ska kunna sugas in?

Ska fortsätta imorgon. Och förhoppningsvis blir det fullt ös då!:)

Idag fick man vara en sträckning i muskeln:/
Gräv gräv och åter gräv

Bengt V

Citat från: Blixten skrivet 06 Juli, 2014, 20:25:01
Citat från: Bengt V skrivet 06 Juli, 2014, 20:07:24

Jo jag har nog en likadan pump..man ska fylla på vatten i pumphuset innan man kör igång. Eller ska slangen vara helt sträckt så att vattnet ska kunna sugas in?

Ska fortsätta imorgon. Och förhoppningsvis blir det fullt ös då!:)

Idag fick man vara en sträckning i muskeln:/

Jag försöker ställa motorn nära vattnet, liten sughöjd, och inte monterad tryckslang, då får jag fart på vattnet fort.

Med stor sughöjd, är nog som Johanssonsan skriver, backventil i änden att rekommendera.

Blixten

Ok. Ja nej då kanske jag ska kapa slangen lite. Det är 10 m vardera slang. Så totalt 20m slang. Lite för mycket kanske?:)
Gräv gräv och åter gräv

Blixten

Pumpen tar 233lit/min och har en sughöjd på 9m
Gräv gräv och åter gräv