Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

HB

Startat av Blixten, 15 Juni, 2014, 20:52:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Vad har du för sugslang?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Bengt V

Citat från: Blixten skrivet 06 Juli, 2014, 21:14:24
Ok. Ja nej då kanske jag ska kapa slangen lite. Det är 10 m vardera slang. Så totalt 20m slang. Lite för mycket kanske?:)

Sugslangen har jag kapat så jag har 4 och 6 meter, som kan sättas ihop vid behov.
Tryckslangen skulle jag behålla som den är, det är väl en sån brandslangsmodell? och den tar ändå liten plats.

Blixten

Båda är spiralslangar. Bra eller dåligt?:)
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Ska funka fint. Själv kör jag flatslang på trycksidan. Har kört med 70 meter tryckslang och det funkar fint det med.

Då verkar det som att du inte lyckats primat pumpen ordentligt.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blixten

Ok. Ja imorgon blir det ett nytt försök! Och då ska det vattenfyllas ordentligt innan jag startar denna gången!!:)
Gräv gräv och åter gräv

johanssonsan

Citat från: Blixten skrivet 06 Juli, 2014, 21:15:21
Pumpen tar 233lit/min och har en sughöjd på 9m

Suger 9m om pump och slang är fyllda. Sätt pumpen så lågt som möjligt, så lite sughöjd som möjligt. Påt igen.

Bengt V

varva motorn extra i starten, men var beredd att slå av gasen när det blir tryck, det syns på sugslangen när vattnet är på väg mot pumpen.

iller

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 05 Juli, 2014, 22:37:42
Citat från: iller skrivet 05 Juli, 2014, 22:06:21
Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 05 Juli, 2014, 13:55:21
Vad tror ni? Håller en sån här plastplugg för trycket som spraymunstycke till en 2"-biltema?
Var hittade du de pluggarna? Hittade inga på bauhaus ;(
Jo på Bromma eller Hornbach i Rissne eller Botkyrka. Kostar 10:-  :) Har du problem att hitta kan jag köpa några extra om du ska till Finland om några dagar. Jag anländer troligen Onsdag 9/7 Kan borra också så blir det "plug and play"  :) Mina rör är 50mm

Det löste sig, ikea skärbräda och rundborr så hade jag en fin sen :D Men verkar bara få plats med en i hb'n, den e för smal för 2 ;(

Bothner(Kenneth)

Avdelning fix under hösten. Tänkte ändra på mitt grizzly från hylla av stålpinnar med tvärliggande rundstav. Highbankern var ju självrensande förutom gallret som effektivt plockade upp alla små rötter. I detta så fastnade även lämpliga småstenar. Och så även de största.  Nu tänkte jag ta en u-balk i alu och trä alupinnar igenom. Som visat i en tidigare tråd. Fästas med najtråd på baksidan för oss som inte kan svetsa. Vad tror ni om att ta tex 8mm alurör i stället för stång? Lättare och billigare samt lättare att borra i. 1mm godstjocklek borde väl hålla några år? 2m kostar ca 60:- på Hornbach

newstream

Jag har gjort ett testgaller i 10 mm alurör med 1 mm godstjoklek, jag tror att dom kommer hålla, bara man inte slänger i dom största stenarna, dom kanske viker sig då,  men har inte hunnit testa det än [emoji4]

Vikten är nästan bara en tredjedel av det med homogena pinnar.
Spade, ett undervärderat redskap.

Blixten

Nu mina goda vänner så ska man börja på sin andra HB. och det kommer bli den permanenta maskinen för min del.

Blir plåt den här gången.

Stay tuned om ni är intresserade!:)

Ska försöka fixa bilder, så ni får följa projektet!:)
Gräv gräv och åter gräv

Blixten

Nu så är skönheten snart klar! Den här varit med om laser kantpress samt svets. Nu återstår bara lite lack samt dekaler och lite annat smått å gott!
Gräv gräv och åter gräv

Blixten

Idag mina vänner så är hbn primad samt hammerpaintad. Det blev svart hammerpaint.

Gräv gräv och åter gräv