Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kan man hitta större nuggets i Sverige?

Startat av Peacefrog, 18 November, 2013, 12:57:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Aha, ber om ursäkt jag trodde att du var norsk. Hur som helst så är det riktigt fina bilder o filmer du visar :P
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Peacefrog

Jo, jag tycker det verkar märkligt om nuggets inte skulle finnas i Sverige då det tycks finnas det på de flesta andra nordligare områden på jordklotet.

Hur är det i USA nowadays... När det va guldrush kan man tänka sig att mycket blev upptaget och även efter men där bör väll finnas mycket nuggets kvar än dock?

Peacefrog

Citat från: johanssonsan skrivet 18 November, 2013, 14:42:13
Man har hittat nugget i Harnäs!

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk 2

Vilket Harnäs?

På Google maps får jag upp 3 st Harnäs i Sverige.

Infaustus

Citat från: irjus skrivet 18 November, 2013, 19:44:37
Fast jag är ju Svensk, fast jag bor och jobbar i Norge. Jag är helt övertygad om att det finns guld nuggets i Sverige, varför skulle det inte finnas, om man räknar bort Svenska fjällen så är ju berget i Sverige mycket äldre än här i Norge dvs det borde finnas mer och större guld i Sverige. Det gäller att hitta ett område där det finns grönsten och sen så är det bara att börja leta i kanterna på det området där det finns eller har funnits rinnande vatten gärna 1-2 km i från själva grönstens bältet

Ja dom finns säkert här i Sverige ochså men då är det ju att vi har tiden mot oss,Norge och svenska fjällen bildades ju när nordamerika seglade på oss och kavlade upp lite av sin bergrund ovanpå oss,och dom har ju som bekant ganska bra med guld i sin berggrund,det guld vi har har varit med om flera istider som vispat om så det sjunkit djupt och säkerligen malt ner dom större en del ochså,så det finns nog men som jag skrivit förut så är frågan hur djupt,10m eller ska man ta bort 50m morän innan man hittar det.
Go big or go home.

johanssonsan

irjus

Citat från: Infaustus skrivet 18 November, 2013, 20:49:38

Ja dom finns säkert här i Sverige ochså men då är det ju att vi har tiden mot oss,Norge och svenska fjällen bildades ju när nordamerika seglade på oss och kavlade upp lite av sin bergrund ovanpå oss,och dom har ju som bekant ganska bra med guld i sin berggrund,det guld vi har har varit med om flera istider som vispat om så det sjunkit djupt och säkerligen malt ner dom större en del ochså,så det finns nog men som jag skrivit förut så är frågan hur djupt,10m eller ska man ta bort 50m morän innan man hittar det.

Nordamerika har väll haft lika många istider som Norge och Sverige, och östra sidan av Nordamerika har väll inte speciellt stort guld. Men om man ska hitta nuggets så bör man gräva ända ner till berget

iller

Jag håller med Sirius. Att det inte skulle finnas stort I sverige är bar a galematias enligt mig. I norra sverige bör det finnas. Det finns ju I Finland och i norge beviserligen och vi ligger mitt I smeten.

Infaustus

Ja det stämmer att vask guldet inte är lika stort i östra usa för där har samma geologiska krafter bearbetat ytan som vi har haft(vet inte hur det är med guld i appalacherna),men kommer man mot väst i USA,Canada,Alaska  så är bergen spetsigare och inte alls lika nedslipade,lite som Norges fjäll,och där kommer det ju även fram lite nytt guld varje år pga frostsprängning och ras ned i floder osv,därför är det kort transporterat och har inte blivit ned nött,för 570miljoner år sen i början på fanerozikum var våran berggrund redan ned nött ganska platt och ca en miljard år gammalt sen blev vi täckta med sedimentera bergarter som till stordel har vittrat bort med undantag för Öland,Gotland,och några platå berg i Västergötland, för ca 400 miljoner år sen kolliderade nordeuropa med Grönland och Nordamerika och våra fjäll (kaledoniderna) och Norge bildades,jag är inte så insatt i Nordamerikas geologi men bergen i alaska och canada borde vara i samma ålder eller yngre och det är därför guldet inte har blivit bort transporterat och ned malt till micro för att det vittrat fram ganska nyligen iaf med geologiska mått mätt.så största chansen att hitta nått bra här är nog att jaga i fjällen mot norska gränsen. Hoppas det inte blev alltför rörigt de här skriver på mobilen så jag kan inte se all text.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Go big or go home.

Infaustus

Men man ska ju ochså komma ihåg att....guld finns där man hittar det.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Go big or go home.

iller

Infa är du säker på det sista du skrev om canada/Alaska? Jag googlade lite för ett par dagar sedan och de har haft samma istid som vår senaste. Så det är mycket glacialt alluvial där. Gör bättre Post sen kanske när jag sitter på en dator

klyvar

I Björkdalsgruvan hittar man väldigt grovt guld i kvartsen ibland. Så grovt så man med lite god vilja kan kalla det en nugget. Vackra är dom i alla fall.

Men vaskning i området ger bara mikro. Vi har varit i området några veckor men sedimentlagerna i vattendragen är tjocka så vi lyckades aldrig ta oss ner till berggrunden.

Jag har guldvaskat i mer än 25 år(om än ganska lite de sista 5 åren). Vissa år har jag/vi sökt över ganska stora områden i Sverige. Vi har ofta även ringt SGU på våren och frågat om dom har några bra nya tips. Vi har även provvaskat på flera av guldinmutningarna som olika gruvbolag har haft (med tillstånd av dom). Men har aldrig hittat mer än i stort sett mikro i Sverige. Jag tror det är Finland eller Norge som gäller om det ska finnas någon chans för ett ekonomiskt utbyte eller att hitta en nugget.

Dödgrävarn

johanssonsan

Citat från: Dödgrävarn skrivet 19 November, 2013, 09:58:14
Citat från: johanssonsan skrivet 18 November, 2013, 21:12:53
Citat från: Peacefrog skrivet 18 November, 2013, 20:11:03
Citat från: johanssonsan skrivet 18 November, 2013, 14:42:13
Man har hittat nugget i Harnäs!

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk 2

Vilket Harnäs?

På Google maps får jag upp 3 st Harnäs i Sverige.

Googla Harnäs gruva kommer tex detta fram:
http://pejl.svt.se/miljo/fororenade-platser/varmland/arjang/145758_harnasgruvan-harnas/

Annars :  http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html    men då får du fram 45 Harnäs.
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html?mapE=343346&mapN=6570509&markerECoord=344154&markerNCoord=6571769&placeName=Harn%25E4s&zoom=6&mapType=topowebbkartan
Annars en mycket bra karta.

Finns även tråd här på forumet:
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=1107.msg7968#msg7968

Man har ju funnit en 3 grams nugget i solberg utanför ö-vik, Antar att det är du Johanssonsan som gjort detta inlägget = http://gpex.ca/smf/index.php?topic=4886.0

Jo det stämmer. Dock är det ingen som har sett nuggeten. Blev så småningom väldigt tyst......