Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Kan man hitta större nuggets i Sverige?

Startat av Peacefrog, 18 November, 2013, 12:57:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Peacefrog

När man läser om vaskning osv. i Sverige verkar det mest vara små guldkorn.

Kan man hitta större nuggets i Sverige som väger gram och isåfall hur vanligt/ovanligt är det?

Dejamm

Mycket ovanligt men det går. Pratade med en som jobbar på Dalslands aktiviteter. Han hade hittat en 1,5 grams nugget i Dalsland. Men du skall nog vara glad om du hittar något. Det är jag  =) ... Skulle det glimma i pannan så lyser även jag som solen.

Infaustus

Det är mycket ovanligt,skälv så skulle jag inte tro på en 1.5g ens om jag inte var med på plats när den blev hittad.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Go big or go home.

vedboden

hej
mej veteligen har inget större än småkorn hittats vid traditionell vaskning i Sverige. bara att packa bilen o åka till finska Lappland, där finns det gott om guld, problemet är att hitta rätt ställe bara...
pelle nylen Örebro 

Peacefrog

Ok..

Om man tänker sig att man har lite erfarenhet och kunskap och letar där det finns guldkorn..

Är det vanligt eller ovanligt att man kan lyckas få ihop 5g guld totalt på en heldags vaskning med ränna?

Kan det gå så väldans bra att man med kunskap och tur att en dag kan få ihop 10g totalt?

Dejamm

Citat från: Infaustus skrivet 18 November, 2013, 13:53:08
Det är mycket ovanligt,själv så skulle jag inte tro på en 1.5g ens om jag inte var med på plats när den blev hittad.

Ja det låter helt otroligt när man tänker på hur mycket guld jag hittat i Dalsland. Nada, noll och inget.

Dejamm

Citat från: Peacefrog skrivet 18 November, 2013, 14:21:57

Ok..

Om man tänker sig att man har lite erfarenhet och kunskap och letar där det finns guldkorn..

Är det vanligt eller ovanligt att man kan lyckas få ihop 5g guld totalt på en heldags vaskning med ränna?

Kan det gå så väldans bra att man med kunskap och tur att en dag kan få ihop 10g totalt?

NEJ nej och nej..... kanske i Finska Lappland. Men i södra Sverige, nix.   Eller om du har en JÄ... tur  hmmm neee inte ens då tror jag det går.

johanssonsan

Man har hittat nugget i Harnäs!

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk 2

Dejamm

Citat från: johanssonsan skrivet 18 November, 2013, 14:42:13
Man har hittat nugget i Harnäs!

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk 2

Tur för han som gjorde det, för nu är de slut.  ;)  hehe

Infaustus

5-10g får man som sagt bara på en bra plats i finland och med bara handgrävning så är det bra eller väldigt bra för en veckas grävning.men i sverige har det inte hittats nån sådan plats än.

Go big or go home.

lingonben

om man hittar något är det mickro
nugget är extremt ovanligt .det är min erfarenhet.finns det större är det garanterat inmutat av något bolag.men man hittar bara om man letar

BASSO

En av forumets norska medlemmar (irjus) har gjort fina fynd i norge. Tror att han skrev att platsen där de gräver är ca 30mil från oslo. Nu är det norge och inte sverige men jag är övertygad att det finns liknande fynd att göra på rätt ställe i sverige också.

[mmg]474[/mmg]

**Admin justerade bildadressen**
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

irjus

Fast jag är ju Svensk, fast jag bor och jobbar i Norge. Jag är helt övertygad om att det finns guld nuggets i Sverige, varför skulle det inte finnas, om man räknar bort Svenska fjällen så är ju berget i Sverige mycket äldre än här i Norge dvs det borde finnas mer och större guld i Sverige. Det gäller att hitta ett område där det finns grönsten och sen så är det bara att börja leta i kanterna på det området där det finns eller har funnits rinnande vatten gärna 1-2 km i från själva grönstens bältet