Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Kan man hitta större nuggets i Sverige?

Startat av Peacefrog, 18 November, 2013, 12:57:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

akejos

Samma istider som vi har de naturligtvis haft i Nordamerika, men västra Kanada och framför allt Alaska är tektoniskt aktiva områden med pågående bergsbildning. Om jag minns rätt är det en krockzon mellan Stilla Havs-plattan (på väg norrut) och den nordamerikanska plattan (på väg söderut). Bergen runt Klondike är dock betydligt äldre...
/Åke

Infaustus

Ja dom har haft samma istider är ju självklart men bergen är mycket yngre ca 400 miljoner år eller yngre,  våran bergrund är 1-2,5 miljarder år gammal med vissa undantag,  så därför har dom inte hunnit bli nedmalda av erosion/tid och matrialet bort transporterat.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Go big or go home.

klyvar

Det finns de som anser att istiderna i själva verket eroderar mindre på berget än när det inte är istid. På många hällar kan man se spår efter både en och två och i vissa fall tre istider. Det skulle inte vara möjligt om isen skavde mycket. Vissa gissar på max 10 cm i snitt. Däremot stuvar istiden om friskt i sedimenten.

Jag själv tillhör nog också dom som tror att bergen eroderar ner snabbare av värme/kyla än av istid.  Ålder på berget spelar självklart viss roll om det är låga halter.  Men i högre grad är det guldhalten i berget som påverkar tror jag.

Det här är Filippinerna och berggrunden är bara några hundra milj år gammal om jag minns rätt.
Här följer dom kvartsgångar in i berget som i vissa fall har guldhalter på mer än 20 gram per ton, det sägs att det faktiskt finns ställen som ger ända upp på 100 gram. Men dom hittar inga nuggets. Kanske det behövs en istid för att smida till nuggets. Jag vet inte

Vandraren

Dödgrävarn vaskade fram en fin "liten nugget" eller vad man nu kan kalla det på 6mm. Han har även lagt ut den här på guldforum. Den hittades i jämtland iår

Kenta

Det är svårt att hitta renodlade rullstensåsar med grus som innehåller mineraliseringar. Gör man det så är det ännu jävligare att särskilja "hot rocks" från intressanta utslag på metaldetektorn (Gold Bug II). Visst kan man vaska, något jag gjort en hel del i norra Småland och visst har jag hittat en hel del mikrogul men faktiskt också mindre flagor av den typ som man hittar i t.ex. Ädelfors. Detta har dock alltid varit i eller i omedelbar närhet av olika avlagringar av typen rullstensåsar där jag redan i första pannan sett en hel del svartsand. Likaså har jag hittat mindre guld i Tiveden på ett par platser som har höga koncentrationer om man får tro SGU (se SGU på nätet).

Nuggets finns faktiskt, jodå, jag har sett bland annat en som hittades av en skogsägare som satt och fikade på en grusväg (avverkningsväg) i Korsberga (Småland) . Rätt vad det var så tyckte han att det var något som lyste gult i sanden på den nygjorda vägen och fiskade upp en liten rackare på kanske ett par gram :-) Jag har sedan varit där med detektor utan att hitta ett skit. Kanske driver han med mig, men ärligt talat så tror jag inte det, han verkar inte ha något direkt intresse av att föra någon bakom ljuset.

Kontentan är att hittar man rikligt med svartsand så ökar chansen till guld avsevärt, jag skulle t.o.m. vilja säga att det är en förutsättning för att hitta något alls.

Lycka till i sommar!

Toastissimo

Nuggetgränsen kan ju omöjligen gå vid landgränsen till Norge och Finland....

hockeydoktorn

Min teori är att nuggets växer sakta då det rinner en lösning av svavelsyra oxiderat järn/pyrit som innehåller mikroskopiskt guld nedför bergslutningarna. På en guldklimp fastnar allt mer guld. Det krävs alltså svavelsyra från svavel eller pyrit, samt regn och en slutning så det bildas rännilar för komponenterna. Nu har man börjat laka metaller ur malm på samma sätt, heap leaching, men jag tror naturen gjorde detta i årmiljoner. Ingridiensernas finns ju där, och svavelregnen var värre förr, med mer vukanisk aktivitet.
På en längre rinnsträcka kan större nuggets bildas, vid toppen finns då de mindre, de blir större då de hunnit ytansporteras ned en bit, dvs de växer på vägen ner, men orenheten ska tydligen öka med storleken.
Norge har fördelen av större berg och mer regn.

GoranS

På Kopparbergs Geomuseum finns flertalet riktigt stora nuggets på några gram, som påstås ha hittats på hemlig plats i Norrland...

chrissy

Min röst går till Norge, jag hade rätt mycket tur där förra sommaren :)

irjus

När jag köpte lilla coilen till min metalldetektor så fick jag höra att han hade sålt många till Sverige och att dom hittade många nuggets på runt grammet där.

Ahti3

Alla drömmer om så stora klimpar :)

GoranS

Jättesnyggt! Alltid kul med lite grövre guld också. Hur mycket grus fick ni köra för den pannan?

Grävmaskinisten

Detta är lite overkill men dom finns där och dit åker jag till våran inmutning nästa sommar :)
Dvs i Finland Lemmenjoki ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!