Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Isälv, isälvsgrus, isälvssand

Startat av morgondagensGULD, 07 Maj, 2009, 23:21:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Fyller på med kanadensisk läsning om istid/isälvsgrus mm

Dalmasen

Nääe, får inte länken att fungera.. >:(

iller

Det är precis ett sånt här ställe som ni diskuterar här som jag har planer på att kolla på här i faggorna, tack för länken till artikeln den ska läsas.

Bengan

I svunna isälvars spår

Härligt och äntligen är det någon som bryr sig om de fantastiska isälvarna. Vi jagar guld i bäckar forsar och älvar och klurar om deras sorterings förmåga men tänker då inte längre än näsan räcker. Ingen tänker på isälvarna vars sediment bara ligger där, men det har aldrig funnits större och mäktigare vattendrag än isälvarna och deras sorterande förmåga är så ofantlig att vi inte riktigt kan förstå det.

Men var för letar vi inte där, det är ju bara att besöka ett grustag så ser man att det är ju där i isälvs sedimentens mäktiga lager man ska leta efter guld. Ta en valfri karta av SGU:s jordartskarta och låt  kvartärgeologin fånga dig, du ser där isälvarnas mäktiga gröna spår i landskapet när de ringlar sig genom kartbladen. Så var ska man gräva om inte där i de gamla isälvarnas bottnar, strunta i dagens vattendrag gräv i isälvsbottnarna och ta med dej materialet till någon plats där du kan vaska eller köra en ränna. Jag har byggt ett stationärt vaskverk bestående av en keene ränna hopkopplad med en Guldströms blåränna med en rejäl vattenpump och ett cirkulerande vattensystem bestående av några vattentunnor, allt placerat lättillgängligt vid mitt sommarställe.

[mmg]69[/mmg]

Så ger jag mig sedan ut i landskapet och besöker vägskärningar, grustag, nya hyggen och sandstränder, där jag tar med mig tioliters prover som jag kör i mina vaskrännor. Att man sedan kan glida omkring i skogen med en kikare på magen och ryggsäcken full av grus och ändå bara tas för en nördig fågelskådare käns rätt så kul. Man behöver inte förklara något för dem man eventuellt möter i skogen, för dem är man bara en vanlig fågeltok.

Jag lovar att genom att ta prover i olika miljöer och följa de gamla isälvsbottnarna slingrande fåror så lär man sig mycket om kvartärgeologi som inte går att läsa i böcker och hur mycket guld man hittar säger jag inte, det får ni lära er av egna erfarenheter.

Vad gäller Guldströms guldvaskar camp vid Ädelfors så ligger den i en massiv isälvsavlagring som sträcker ända bort mot Vetlanda. Detta är en isälvsavlagring som inte har något med Emån att göra, för 12000 år sedan när den smältande isen var isälvarnas motor fanns inte Emån så Guldströms får ursäkta men allt annat är skitsnack. Att det finns guld i isälvens gamla botten är ju inte så svårt att förstå när man tittar på SGU:s guldkarta över Vetlanda trakten, kartan bygger på prover i morän men isälvens sträckning kommer ju därifrån, det ser man tydligt på jordartskartan över området. Hur mycket guld det finns i avlagringen går ju däremot inte att säga då den lokala variationen säkert är komplex.

En sak vet jag dock med säkerhet och det är den att jag tagit säkert 70 liter grusprover runtomkring isälvsavlagringen vid Ädelfors utan att hitta ett enda mikro. Men sitter man i Guldströms grop så hittar man alltid guld är det inte märkligt...... jovisst men för att förstå kvartärgeologin mysterier måste man noga lära känna lokalgeologins alla ingående parametrar och detta kan var mycket svårt. Så det är bara att gräva på alltid lär man sig något nytt.

Men möter du någon i skogen med ryggsäck och kikare som går mycket stadigt, ja då kan det vara mej du möter. Men det är inget att bry sig om för jag är ju bara en vanlig fågeltok.....eller....

**Admin justerade bildadressen**

iller

Hur djupt brukar du gräva i isälvsrännorna?

erland82

Kul sätt att prospektera, då kan man ha kul både i skogen och hemma. Får nog annamna din taktik lite mer när säsongen kör igång :)

niklas.osterberg

Intressant inlägg. Då får man undersöka SGU:s kartgenerator ännu mer. Det kanske t.om. kan bli lite prospektering här hemma, trots att jag saknar vettig natur och vattendrag.

erland82

Tror du är inne på en bra ide här Bengan. Det finns flera nackdelar med våra tidigare istider (för guldgrävare) och just därför borde man fokusera på fördelarna med vad just istiderna ställt till med. Kom gärna med lite tips på hur du gräver vid olika slags isälvsavlagringar, rännor osv

Daniel

Har oxå funderat lite kring koncentrationen i "gropen".
Om man kolla vilket djup som de höga koncentrationena finns på så är det inte så märkvärdigt. Vem f-n gräver sin ner två meter på en vanlig utflyktsprospektering  :o

Om man läser prospekteringsrapporten från Hinden så är det samma där, djupt nere under blocken så kommer flagorna. Med tanke på att Hinden är naturskyddsområde (vad jag ha hört) skulle det vara föga poppis att ett gäng fridstörare med 5,5hk Hondapumpar kom och fräste bort allt ytmaterial.
It's out there... somewhere.

erland82

Jag har för mig att Johannes sa att guldet börjar mer eller mindre direkt efter ytskiktet i ädelfors, med andra ord efter ca 30-40cm.

Eucitzen

Själv försöker jag i första hand då gå i bäckar/åar som korsar isälvs sediment, så sorterar dem materialet och jag kan bara slappa. Går det inte, ja då får man improvisera genom att ta prover. :)

En stad några mil öster ut ligger på en bädd av isälvs sediment.
Har inte tittat så noga än, tyvärr.  I mitt fall var det väldigt rentvättat grus, mest fullt av silikater.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

evabenke

Citat från: Bengan skrivet 20 Januari, 2013, 19:03:39
I svunna isälvars spår (Massa text)
Inspirerande, Tack Bengan! Hädanefter blir det en påse standby i ryggsäcken & en lillspade.
Myspoäng att stå på sin egen bakgård & vaska :)
Den som gräver får se.

Dvargen

Jag bor på isälvssediment grus.... efter bengans inlägg så tänker jag rota fram stolpborren (igen) och ta en runda med cykeln :)

Får hålla mig från grannes tomt antar jag  ;)