Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Isälv, isälvsgrus, isälvssand

Startat av morgondagensGULD, 07 Maj, 2009, 23:21:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

klyvar

Gräver ni i isälvssediment så är det ganska lätt att se hur dåligt de flesta isälvarna sorterar materialet "rullstensås".

Men självklart har många isälvar följt förkastningssprickor "naturliga försänkningar" i dessa naturliga försänkningarna i landskapet rinner det sedemera ofta ett vanligt vattendrag som kan vara jättebra på att sortera gammalt isälvsmatrial. Så om vattnet rinner eller har runnit parallellt med den gamla isälvsavlagring tror absolut det finns goda chanser att hitta guld. Men om vattendragen endast korsar varandra tror jag det är utsiktslöst.

Alla uttorkade flodbädar är inte isälvsmaterial jag tror ni blandar ihop det.

StoraNorrland

Jag grävt en hel del i isälvsmaterial. I Västerbotten har jag hittat guld i Lyckseletrakten och längre norrut medan jag närmare kusten kammat noll. Guldet verkar alltså tom lämnat isälven relativt tidigt pga dess vikt. Drömmen vore att hitta ett isälvsmaterial som innehåller ca 1 gram guld per kubikmeter (ca 1.5 ton).  Då skulle jag muta in direkt!
Problemet är att sådana koncentrationer har jag endast hittat i smala stråk längs de aktiva älvarna som går i isälvsmaterial. Jag letar dock vidare!
Just nu försöker jag dock prospektera ett område som består av urskog som är så tätt att man skulle behöva hugga sig igenom... Vem har sagt att livet ska vara lätt. Mitt enda fynd fram till nu är en stulen motorcykel som polisen inte orkar hämta. C:-)

johanssonsan

Tittar man på NGU.no så finns flera kända fyndigheter av ädelmetall på dina breddgrader eller högre upp.
Följer några trådar på FB med norska vaskare och de håller sig gärna i norr - och lyckas bra.

Hoppas att länken funkar:  http://bit.ly/14JD0uI

StoraNorrland

Tack för länken.
Visst har vi många guldfyndigheter här uppe och många är säkert inte upptäckta än  ::)
Håller vi oss till isälvssediment är min erfarenhet att man hittar mer och grövre guld ju djupare man gräver.
Problemet är att groparna vattenfylls och stövlarna fastnar :))
Jag tror faktiskt att man måste ner mot berggrunden och det låter sig oftast inte göras utan maskiner.
Min drivkraft är att det finns rika fyndigheter med vaskguld där moder natur skapat försänkningar som en naturens egen vaskränna.
Om jag hittar någon sådan fyndighet ska jag bjuda in alla forumiter ;D

Spajker

Otroligt intressant läsning. Jag har ingen kunskap om geologi eller dylikt men jag funderade ändå i dessa banor när jag valde min bäck som jag ska börja vaska i.
Det är en liten bäck som rinner längst nere i en dalgång som skapades av inlandsisen. En enkel provvaskning är det enda jag hunnit med men i den hittade jag mikroguld och en liten flisa. :)

Tack för den utförliga infon Bengan!

johanssonsan

SGF säljer:

Istidens landskap (jordarter och terrängformer)
55 sid. Intressant häfte om istidens grusavlagringar mm. för oss guldgrävare. Massor av kartor och foton. A4 format.
100 kr + frakt 20 kr

rainman1618

Citat från: johanssonsan skrivet 29 December, 2013, 20:35:22
SGF säljer:

55 sid. Intressant häfte om istidens grusavlagringar mm. för oss guldgrävare. Massor av kartor och foton. A4 format.
100 kr + frakt 20 kr

...sänd 1 till mig,tack.
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

johanssonsan

Citat från: rainman1618 skrivet 29 December, 2013, 20:52:26
Citat från: johanssonsan skrivet 29 December, 2013, 20:35:22
SGF säljer:

100 kr + frakt 20 kr

...sänd 1 till mig,tack.

Du köper den från SGF:
http://guldvaskarn.org/om-sgf-guldgruvan.html

Peter Lindholm

Dags att skrämma liv i en gammal tråd tycker jag. hur har det gått för de inblandade parterna har isälvsgruset givit något??
har några isälvsavlagringar här i takten. och dessutom en backe som en jordbrukare har grävt sig in i och har ni en ras slänt som är 20m under befintlig mark nivå. kanske är värt att åka ditt och fylla några hinkar med material och vaska igenom.

Eucitzen

Ytterst begränsat resultat har isälvar givit, men några korn blev det trots allt. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Joakimlarsson

När du hittade dina korn, var du då på torra lan i sedimentet eller var det någon bäck eller å som rann i samma sträckning?

Eucitzen

Citat från: Joakimlarsson skrivet 04 Januari, 2019, 00:27:33
När du hittade dina korn, var du då på torra lan i sedimentet eller var det någon bäck eller å som rann i samma sträckning?

Torra land i mitt fall. Men det är värt att prova bäcken också, om det går en igenom isälvssedimentet.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.