Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Camp Skäggwood

Startat av Gruvfogden, 09 Januari, 2015, 20:07:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

johanssonsan

Längden på rännan är ovässentlig. Bredden bestämmer hur mycket eller lite vatten som behövs. För det är väl den begränsade tillgången på vatten vi talar om.

johanssonsan

Fungerar utmärkt. Har själv en som lyfter 22m och lämnar 4 bar i tryck. Problemet är att den typen av pump inte skall gå kontinuerligt. Motorn har olja som kylmedium och bör inte gå mer än en kvart i taget. Därav är de kopplade till en trycktank.

HANNU

Kommer aldrig att överge skottkärran
Stå på dig, annars gör nån annan det.

klyvar

Billiga elpumpar i serie som drivs av ett elverk kan vara ett alternativ. Inga större problem att cirkulera vattnet. Går bra att bygga dammar med plastpressening. Så det är bara att slå på när man behöver fylla på vatten.

Gör ett system med minst tre dammar. Titta på hur en trekammarbrunn funkar. Använd inte för små dammar för då får ni för hög vattenhastighet och avskiljningen blir lidande.

Men enligt min åsikt är det ofta man kan välja att pumpa vatten från någon sidobäck så det inte behöver bli så stor höjdskillnad. Slang är inte så där väldigt dyrt.

HANNU

Det är brant i Skäggwood och har byggt en vinch för att tranportera saker och ting. Nu står det på villkoren att man inte få sätta upp ens snöre för att inte människor eller djur bli skadade.
Nån som vill köpa en vinch  :P Hundra meter vajer ingår.

Gruvfogden

Inga problem Hannu. Vi gör en släde till vinschen istället.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Citat från: Gruvfogden skrivet 23 Maj, 2016, 17:49:56
Inga problem Hannu. Vi gör en släde till vinschen istället.

Precis, fungerar.

Isak01

Jag har inte riktigt förståt men får man komma upp och gräva lite i sommar?
Mvh Isak

HANNU

Citat från: Isak01 skrivet 23 Maj, 2016, 19:10:16
Mvh Isak
Glöm inte att utan fyllhacka blir det inte mycket att gräva. ;)

Gruvfogden

Citat från: Isak01 skrivet 23 Maj, 2016, 19:10:16
Mvh Isak
Om inte himlen trillar ner så öppnar vi 1/7.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

vedboden

instämmer med föregående talare. ska bli spännade . mycket sparsamt grävd inmutning mitt i det finska guldriket. mvh pelle vedboden

vedboden

hej   har forskat lite angående mängden guld som hittats i området runt vår inmutning vid det lilla tillflödet Kellotapulinoja till Vuijemijokka, jag kan som tillägg nämna att denna plats har under åren gett ifrån sig ca. 2,5 kg guld 18 grammaren hittades strax utanför vår inmutning uppmot sgf goldcamp 2. Första inmutare var en Vittika 1881 senare i modern tid grävde P. Nummela och R. Arho där dessa två sistnämnda vaskade fram ca. 0,5 kilo. (med deras primitiva redskap) Just i sammanflödet har det grävts ganska mycket framförallt under 30-talet bla. I.valle  H. Kokko,  E. Mäki och en Etholin. Flera fina nuggets har hittats mvh pelle vedboden

iller

Flyttade Pelles nya tråd till orginaltråden