Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guldforum --> Guldgrävarförening

Startat av Blixten, 15 September, 2013, 22:10:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 19 April, 2016, 14:21:09
En fråga. Om jag köpt tex en båt som står på mig. Fast två kompisar vill dela båten med mig och betalar sin andel till mig.
Vilkens slags bolag behöver vi.
Du behöver ju inget bolag till det. Men om du skulle hyra ut den, ta betalt för tiden, skulle du nog behöva det om det rör sig om större summor.
Du får ju sälja din bil eller annat utan att behöva bolag också.
Att dela på kostnaden är ju inte detsamma som att ta betalt för något.. och man får ju som privatperson dela på en inmutning också, även på pappret. Privatpersoner har dock inte fått muta in större än 90Ha, men det har kanske ändrats.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

iller

Citat från: GuldUgglan skrivet 19 April, 2016, 13:40:08
Här är exempel på en inmutning vi delat på..

Enligt vad @Gruvfogden sagt till mig så ska det inte gå att dela (längre?) men kan har missuppfattat.

HANNU

Citat från: GuldUgglan skrivet 19 April, 2016, 14:48:19
Citat från: HANNU skrivet 19 April, 2016, 14:21:09
En fråga. Om jag köpt tex en båt som står på mig. Fast två kompisar vill dela båten med mig och betalar sin andel till mig.
Vilkens slags bolag behöver vi.
Du behöver ju inget bolag till det. Men om du skulle hyra ut den, ta betalt för tiden, skulle du nog behöva det om det rör sig om större summor.
Du får ju sälja din bil eller annat utan att behöva bolag också.
Att dela på kostnaden är ju inte detsamma som att ta betalt för något.. och man får ju som privatperson dela på en inmutning också, även på pappret. Privatpersoner har dock inte fått muta in större än 90Ha, men det har kanske ändrats.
Så vad är problemet.
Om jag stiftar en inmutning till mig och bjuder 50 forummedlemmar med på villkor att vi delar på kostnader.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Har aldrig sagt att det inte går att dela. Då måste du ha missförstått. Däremot har jag sagt att det, i och med, nya de reglerna med arbetstillstånd och de högre säkerhetsbeloppen är lättare att få igenom arbetsplanen om det finns ett aktiekapital bakom. 

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 19 April, 2016, 16:38:26
Har aldrig sagt att det inte går att dela. Då måste du ha missförstått. Däremot har jag sagt att det, i och med, nya de reglerna med arbetstillstånd och de högre säkerhetsbeloppen är lättare att få igenom arbetsplanen om det finns ett aktiekapital bakom. 

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Ahapp då vet jag det :D

klyvar

Ett enkelt bolag är inget man registrerar. Ett enkelt bolag är det juridiska namnet på den typen av samarbete. Därav följer också hur samarbetet hanteras rättsligt. Att dela på en båt bör vara ganska riskfritt. Men ta gärna en inmutning som exempel. På en inmutning kan ni som har bedrivit verksamhet där och inte följt regelverket få ersättningskrav från exempelvis markägare eller kommun. Rent juridiskt kan ni då bli solidariskt ansvariga för dom. oavsett vem av er som faktiskt har orsakat ersättningskraven.

GuldUgglan

Citat från: klyvar skrivet 19 April, 2016, 22:44:22
Ett enkelt bolag är inget man registrerar. Ett enkelt bolag är det juridiska namnet på den typen av samarbete. Därav följer också hur samarbetet hanteras rättsligt. Att dela på en båt bör vara ganska riskfritt. Men ta gärna en inmutning som exempel. På en inmutning kan ni som har bedrivit verksamhet där och inte följt regelverket få ersättningskrav från exempelvis markägare eller kommun. Rent juridiskt kan ni då bli solidariskt ansvariga för dom. oavsett vem av er som faktiskt har orsakat ersättningskraven.

Nu har vi hamnat långt ute i snårskogen med den här tråden.

Från att bilda förening i forumet - nej.
Bilda sektioner för de befintliga föreningarna - nja
Fixa gemensamma inmutningar - kanske

Vet inte var "hur man startar enkla bolag"  hänger ihop med resten..
Och @HANNU han ska ut och segla med ett gäng kompisar som äger båten gemensamt?
Vad blir nästa steg?  :D Var slutar den här tråden... Spännande!  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

HANNU

Citat från: GuldUgglan skrivet 20 April, 2016, 01:20:32

Att tråden hamnar i snårskogen är väl inte så sällsynt här på forumet.
Jag har ingen båt och seglar ingenstans. Båten var ett exempel på att utan  en förening eller aktiebolag med vänner dela på något. Att dela på en inmutning verkade vara för svårt att förstå.
Kan dra flera enkla förklaringar om du inte fortvarande förstå vad jag menar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 20 April, 2016, 03:45:51
Citat från: GuldUgglan skrivet 20 April, 2016, 01:20:32

Att tråden hamnar i snårskogen är väl inte så sällsynt här på forumet.
Jag har ingen båt och seglar ingenstans. Båten var ett exempel på att utan  en förening eller aktiebolag med vänner dela på något. Att dela på en inmutning verkade vara för svårt att förstå.
Kan dra flera enkla förklaringar om du inte fortvarande förstå vad jag menar.

Jag har förstått och hållit med dig hela tiden Hannu.
Det var nog någon annan som hade en annan uppfattning. 

Guldbob

En förening kan driva ett bolag som ev. Äger en inmutning Den som vill veta mera kan kika lite på verksamt.se
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

klyvar

Ni blandar ihop det hela.

Läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Associationsr%C3%A4tt
och här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Enkelt_bolag
och här:https://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening

Då ser ni att ett enkelt bolag registreras ej har inte rättskapacitet och är inte en juridisk person. Det vill säga kan inte äga och inte ingå i avtal och medlemmarna svarar personligen för ekonomi, ägande och avtal.

Ideella föreningar kan registreras har rättskapacitet och är en juridiskt person. Det vill säga medlemmarna behöver inte svara för för föreningens avtal, ägande och ekonomi personligen. Det är därför ideella föreningar är så populärt.

Detta är inte ute i snårskogen utan detta är exakt det man väljer mellan när man väljer mellan förening eller inte. Att dra in ett aktiebolag i detta är inte speciellt smart eftersom ett aktiebolag kostar pengar att förvalta och det ger inga egentliga fördelar gentemot en ideell förening om man inte är näringsdrivande.

Om ni påstår och anser något så är det en fördel anser de flesta av oss att kunna få alla fakta på bordet före man väljer. Medvetna val känns oftast bättre för de flesta av oss

GuldUgglan

Citat från: klyvar skrivet 20 April, 2016, 11:33:55
Ni blandar ihop det hela.

Läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Associationsr%C3%A4tt
och här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Enkelt_bolag
och här:https://sv.wikipedia.org/wiki/Ideell_f%C3%B6rening

Då ser ni att ett enkelt bolag registreras ej har inte rättskapacitet och är inte en juridisk person. Det vill säga kan inte äga och inte ingå i avtal och medlemmarna svarar personligen för ekonomi, ägande och avtal.

Ideella föreningar kan registreras har rättskapacitet och är en juridiskt person. Det vill säga medlemmarna behöver inte svara för för föreningens avtal, ägande och ekonomi personligen. Det är därför ideella föreningar är så populärt.

Detta är inte ute i snårskogen utan detta är exakt det man väljer mellan när man väljer mellan förening eller inte. Att dra in ett aktiebolag i detta är inte speciellt smart eftersom ett aktiebolag kostar pengar att förvalta och det ger inga egentliga fördelar gentemot en ideell förening om man inte är näringsdrivande.

Om ni påstår och anser något så är det en fördel anser de flesta av oss att kunna få alla fakta på bordet före man väljer. Medvetna val känns oftast bättre för de flesta av oss

Vad är det vi skall välja?
Har @Nugget sagt att det inte skall bli någon förening så har han ju redan valt. Det är ju upp till honom, inte oss.
Angående inmutningar så kan man vara flera på dem utan att vara bolag eller förening. Inget vi behöver välja där heller, och det handlade ju inte ens denna tråden om.
Det enda förslaget jag sett om jag tolkade @Nugget rätt så gällde det om att bilda undersektioner på forumet för olika föreningar att utnyttja. Det har väl inte heller med bolagsbildning att göra..

GuldUgglan

Det här bli kanske lite OT , men jag vill inte starta en egen tråd om det

En sak som jag blir lite irriterad på, och nu får ni ursäkta mig om jag totalt missuppfattat.

Men jag får de vibbarna av det som skrivs - att om man bildar, förening ,eller bolag eller något annat så  - gör det inget om man missköter sig..

Jag anser det vara en självklarhet om man har för syfte att t.ex. ha en gemensam inmutning att samtliga skall sköta sig - Det måste ju alltid vara utgångspunkten.

Att försöka hitta kryphål i syfte att kunna missköta sig i vad det än gäller - vaska med allemansrätt, inte ta ansvar för sina inmutningar, eller vad som helst. Det strider mot mina principer, jag blir irriterad och tar bestämt avstånd mot sånt.
Jag hoppas fler har den filosofin att man skall sköta sig för att inte förstöra den hobbyn vi har.