Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guldforum --> Guldgrävarförening

Startat av Blixten, 15 September, 2013, 22:10:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Förstår inte riktigt vad du menar. Att upplösa befintliga föreningar för att skapa en ny förening? För mig verkar det förhistoriskt.
Föreningar har alltid lokal anknytning och skapades när telefonen var i sin linda. Därav satta datum för aktiviteter och sammankomster. Gick alltid att posta ut kallelser om det brann i knutarna. Få hade telefon.

Idag lever vi i realtid.

Guldforum är enstående som till och med ger länkar till alla kända föreningar. Ingen annan guldvaskar förening nämner oss.
Förnekelse kanske nu börjar att ge resultat. Ett resultat förnekarna inte hade väntat sig. Kolla bara på deras egna "forum".
Aktiviteten dammar. Gäller för övrigt även några företag i guldgrävar branschen.

Ställ dig själv frågan hur det kan komma sig att Björn startade Guldforum från noll i hönshuset i Sexdrega för att efter några år
ha 2000 medlemmar och daglig aktivitet.

klyvar

Jag tror visst att det kan finnas vinster med en förening en förening som lever i realtid. Att jobba tillsammans mot gemensamma mål tror jag inte kommer att bli förhistoriskt. En förening som främst är nätbaserad med direktdemokrati ligger tvärtom i tiden och alla kan vara med och påverka och bestämma.

Om nu ett antal medlemmar vill ha en inmutning någonstans så är det ganska lätt för den gruppen att arbeta på det inom föreningen. Utan att behöva att tvinga med de som inte är intresserade. Den ekonomiska modellen får ju diskuteras fram mellan de medlemmar som vill ta initiativet. De som vill ansluta senare får köpa in sig i inmutning efter de regler som inmutningsgruppen satt upp. Svårare än så behöver det väl knappast vara eller hur.

Bara det att vi kan samarbeta om en större prospektering uppe i Finland gör att vi kan söka av ett relativt stort område om vi planerar så alla söker av olika områden i mindre grupper.

Men självklart ska vi hjälpa varandra om vart vi kan hyra in oss och delge varandra vad vi hittar så vi kan skippa de sämsta platserna.

Det brukar gå att göra så att vissa grupper har tillgång till delar av forumet som inte andra har. Det gör att de som inte gillar iden alls inte ens behöver att se föreningstrådarna där vi diskuterar föreningens aktiviteter. Om nu en eller fler av föreningarna är mer eller mindre i dvala så kanske det är en god ide att ombilda föreningarna och slå ihop dom. Jag har svårt att se någon som förlorar.

johanssonsan

Som du skriver tidigare idag @klyvar så tror jag att du stöter på patrull:

"*På våra profiler här på forumet adderas en anonym avdelning där vi anger våra riktiga namn och adresser och personnummer som endast kan läsas av de som är behöriga. "

Läser även: "Det brukar gå att göra så att vissa grupper har tillgång till delar av forumet som inte andra har."
Funktionen i forumet finns redan men jag tror att många här på forumet skulle uppfatta detta som uppdelning i A och B lag.
Det förkommer inte i Guldforum och kommer inte heller att förekomma.

Vad det gäller att skaffa egen inmutning så finns redan ett praktexempel hos SGU. Några köpte in sig där. Hur går det nu?

Guldbob

Som jag skrev, forumet skall vara som det är, helt fristående från några föreningar!

I forumet kan man som nu uttrycka sig annonymt och kan om man så vill visa sitt intresse för en ev. Framtida förening.
En öppen tråd som denna är bra för att stöta och blöta ideer i för en ev. Förening. Inga jäkla du och vi bakom låsta grupper.
Alla kan säga sitt annonymt oavsett om man tänker vara medlem eller ej. Detta kan inte bli mer demokratiskt.
En ev. Ny förening måste vara helt transparant för alla, medlem eller ej.

Något A/B lag vill jag då inte veta av, då kommer en ev. Ny förening inte skilja sig från nuvarande.
Hela tanken med en ev. Ny förening måste vara att kasta av sig alla avarter som de tidigare råkat få på sig oavsett om det är av misstag eller påkallat.

Att ha en nätbaserad förening låter förnuftigt, alla kan vara med på mötena och säga sitt via Skype eller annan lösning oavsett var de bor eller befinner sig. Sverige har krympt tack vare den nya teknologin.

Men som sagt det kommer att ta sin tid, de existerande föreningarna måste vara med på att slås samman till en.
Om jag förstått det hela rätt så lär det bli svårt.

För övrigt så måste trots allt någon som vill skapa denna ev.nya förening ge sig till känna och försöka hitta några likasinnade.
Lycka till.

Ps. För att få bort lokalstämpeln kanske man skall kalla sig förbund eller något med landsteckande...Ds
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

klyvar

Citat från: johanssonsan skrivet 17 April, 2016, 21:29:20
Funktionen i forumet finns redan men jag tror att många här på forumet skulle uppfatta detta som uppdelning i A och B lag.
Det förkommer inte i Guldforum och kommer inte heller att förekomma.

Alltså! Det där var ett förslag för att inte störa de som var helt emot iden. Men det är klart nu har nej sidan helgarderat sig oavsett hur det görs så är det i alla fall fel.

Citat från: johanssonsan skrivet 17 April, 2016, 21:29:20
Vad det gäller att skaffa egen inmutning så finns redan ett praktexempel hos SGU. Några köpte in sig där. Hur går det nu?

Här vet jag faktiskt inte vad du menar.  Men jag vet att LKL har tre inmutningar om jag inte är fel ute. Så varför skulle inte vi kunna eller i alla fall ha ett samarbete med LKL.

Men jag känner vart vinden blåser så jag lägger ner förslaget. Detta särskilt eftersom det inte verkar vara så många andra heller som är tända på iden.

Nugget

Jag tycker att @klyvar har en bra idé som sällan kommer upp:
Att vi får hit en massa medlemmar som diskuterar....

Att dom ibland är i en grupp som är "privat" är väl inte så stötande? Jag är inte intresserad av deras problem men är dom här så är vi samlade.

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

vedboden

hej alla vaskarvänner. enligt min åsikt så ska guldforum fortsätta som det är nu. en unik och fantastisk sida där tips o åsikter kan delas mellan medlemmarna. mvh pelle vedboden

GuldUgglan

Citat från: Nugget skrivet 18 April, 2016, 01:18:42

Att dom ibland är i en grupp som är "privat" är väl inte så stötande? Jag är inte intresserad av deras problem men är dom här så är vi samlade.

/Nugget

Om ni menar att alla guldvaskarföreningar får en egen sektion här på guldforum där deras medlemmar kan hålla till med förenings "snack".
Hålla online möten etc.
Så är det väl en god idé. Men jag är skeptisk till att föreningarna kommer att utnyttja det.
Men ju fler aktiva här på forumet desto bättre. Vilken föreningstillhörighet spelar ju ingen roll.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

iller

Citat från: GuldUgglan skrivet 18 April, 2016, 19:09:40

/Nugget

Om ni menar att alla guldvaskarföreningar får en egen sektion här på guldforum där deras medlemmar kan hålla till med förenings "snack".
Hålla online möten etc.
Så är det väl en god idé. Men jag är skeptisk till att föreningarna kommer att utnyttja det.
Men ju fler aktiva här på forumet desto bättre. Vilken föreningstillhörighet spelar ju ingen roll.

Vad jag vet finns det bara en förening till som har ett forum och det är typ lika öde som sahara :P

GuldUgglan

Citat från: iller skrivet 18 April, 2016, 20:06:11

/Nugget

Hålla online möten etc.

Vad jag vet finns det bara en förening till som har ett forum och det är typ lika öde som sahara :P

En förening till? Nu är jag lite lost..
Var det en kommentar till mitt inlägg?
Det är öde som Sahara i min hjärna nu känns det som. Hur/vad menar iller?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Citat från: GuldUgglan skrivet 18 April, 2016, 21:11:54
Citat från: iller skrivet 18 April, 2016, 20:06:11

/Nugget

Hålla online möten etc.

En förening till? Nu är jag lite lost..
Var det en kommentar till mitt inlägg?
Det är öde som Sahara i min hjärna nu känns det som. Hur/vad menar iller?
Kostar 200 kr att få veta vilken forum @iller syftar på.  :P
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Pappagoran

Jag tänker nu citera @Nugget

"Guldforum.se är (efter några samtal med skatteverket) en hobby för mej och deklareras enligt bilaga T2.
Alltså inte vinstgivande alls...  Och det kommer inte att bli någon förening!!!!!"

Så varför inte bara lägga ner tjafset om att göra Guldforum till en förening?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Att till exempel skaffa en, eller flera inmutning genom forumet, är bara att starta en tråd om detta och se vilka som skulle vilja vara med på det. Skulle det bli flera så att kostnaden skulle bli rimlig per capita. Så varför inte. Spelar väl ingen roll fast alla i forumet kan se detta.
Tänk er att ha en inmutning i norr, en i mitten och en i söder, där alla forum medlemmar skulle kunna vaska mot en rimlig ersättning.
Till det behövs ingen förening.
Stå på dig, annars gör nån annan det.