Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Nybörjare , bygga Hendersonpump

Startat av Gadeväjen, 15 Juni, 2019, 09:36:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gadeväjen

Hej. Helt ny inom detta område. Men efter att ha kollat på Gold Rush & White Water i ca9 år så vet jag ju lite vad det handlar om. Samt varit yrkesverksam i 25 år inom kabel/rörförläggningsbranchen.
Blev lite sugen på att testa själv i liten skala, mest för att se om det är nåt ungarna tycker är kul. Tänkte i nuläget inte spendera några större summor på detta. Har beställt ett "vask kit" från Paydirt med några pannor och såll. Bör komma till veckan.
Tänkte även bygga en eller ett par Hendersonpumpar. Satsar på ø50 PVC rör tänkte jag. Någon som har en enkel beskrivning på det? Har sökt runt lite här men det var mer till att pumpa vatten typ.
Min fundering är väl mest vad jag ska ha för tätning på själv pumpstången som jag tänkte göra av antingen M10 gängstav eller ett ø32 ABS rör. Tennisboll funkar väl i ett ø75 rör. Men här behövs ju nåt mindre.
Har lite bäckar i isälvssediment hemikring (Falkenberg-Halmstads kommun).Tänkte börja där.

maxibazze (Max)

Har själv några hendersonpumpar, och har alltid haft turen att (tillslut) hitta något hemma att använda som tätning, men har ett förslag på hur man kan göra som jag har sett. Om du kan såga till 2 st trä/plast-diskar, något mindre än rörets insida, som har några runda bitar tätande material emellan dem (läder, tyg, tvättsvamp?).
Skruva sedan ihop detta på gängstång med uppsättningen: mutter-bricka-disk-tätande material-disk-bricka-mutter.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Gadeväjen

Hej. Jag har ett Typ A4 stort ark av neoprengummi, tror det är 3mm tjockt.
Funderar på om man skär ut 3-5 rundlar ur det och "spänner ihop" med brickor och låsmuttrar på gängstången..
Även sett nån USA  film (youtube?) med en som använde ø32 ABS rör och körde med den svarta typen av rörisolering som tätning. Men jag hittar ingen lämplig dimension.
Köpte avsedd för 22mm rör. Men misstänker att den spricker om jag tvingar på den över ett ø32.

maxibazze (Max)

Citat från: Gadeväjen skrivet 15 Juni, 2019, 13:01:25
Funderar på om man skär ut 3-5 rundlar ur det och "spänner ihop" med brickor och låsmuttrar på gängstången..
Även sett nån USA  film (youtube?) med en som använde ø32 ABS rör och körde med den svarta typen av rörisolering som tätning. Men jag hittar ingen lämplig dimension.
Köpte avsedd för 22mm rör. Men misstänker att den spricker om jag tvingar på den över ett ø32.

Jag tror din idé med neoprengummit skulle funka riktigt bra. Viktigt dock är att hellre först skära lite större än vad du tror, man kan alltid slipa ner det  :)

En sak angående gängstång i pumpen: det för ett himla oväsen om stången gnider mot någon del, till och med krympslang tar inte bort friktionen. Det bästa är att använda ett mindre rör men det blir möjligen svårare att sätta fast sugdelen på detta.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

HANNU

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 15 Juni, 2019, 14:57:06
Citat från: Gadeväjen skrivet 15 Juni, 2019, 13:01:25

Jag tror din idé med neoprengummit skulle funka riktigt bra. Viktigt dock är att hellre först skära lite större än vad du tror, man kan alltid slipa ner det  :)

En sak angående gängstång i pumpen: det för ett himla oväsen om stången gnider mot någon del, till och med krympslang tar inte bort friktionen. Det bästa är att använda ett mindre rör men det blir möjligen svårare att sätta fast sugdelen på detta.
Rör är bäst, stoppa in en expanderbullt i båda ändorna då har du gänga även till en handtag. Dessutom väger ett rör mindre än gängstång.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gadeväjen

Ok. Glömde skriva att jag tänkte dra ett 16 VP rör utanpå gängstången.
Får se om det kan påbörjas under morrondagen.  :)