Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Prospektrelaterade bilder

Startat av BASSO, 13 Maj, 2013, 00:06:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Dejamm

Den bäcken ser himla mysig ut. Ett micro är mycket bättre än inget micro  :)

evabenke

Citat från: Sören skrivet 09 November, 2013, 18:50:53
Härligt att se! Vi har tur med + graderna här nere! Fina bilder. Ska till Kvinnestad, Landa och testa ny ränna imorgon bitti. Hoppas vädret håller i sig.
Lillån ca 800m NNO om Kvinnestadssjöns nordspets har bra flöden nu.
Gå ner i skogen norr om bron. Trevliga & "privata" ställen där. .
Sydsidan om bron är "bösig" med för mycket organiskt material i vattnet.
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/kos/index.html?mapE=374578&mapN=6432038&markerECoord=370670&markerNCoord=6435106&placeName=V%25E5rg%25E5rda&zoom=6&mapType=terrangkartan

Regnkläder.. Jo, det lär du nog behöva. Lycka till, osså hoppas vi på rapport ;)
Den som gräver får se.

Sören

Lillån är nästa utflykt, idag är det Änsk-ån ca 1 km österut. Andra sidan Tjuberget vid riddartorp. Inte så privat men visar goda tecken. Tack för tippet. :)

prospectorgadget

Citat från: BASSO skrivet 13 Maj, 2013, 00:06:06
......
......

Idag var jag och en av mina grabbar ute i okända vatten och letade. Första stället, som var en liten bäck som skär genom en isälvsavlagring gav bara denna märkliga sten som grabben tyckte såg ut som ett dinosaurieägg. Vi la den i ryggsäcken och när vi kommit hem upptäckte vi att den spruckigt sönder när den torkat. Det visade sig vara "sten" på ytan och järnhaltig malm i mitten. Blev ett bra 3D pussel av den. På denna plats hittades också en kvartsgång i berget ca 50cm bred och 15-20m lång, utan synliga mineraliseringar och inte med på bild.

......
......
Mvh basso.

jag tror ni har hittat en meteorit!
de runda bollarna måste nästan vara kondruler (chondrules) och sådana finns bara i meteoriter.
den karakteristiska smältskorpan verkar nötts bort med åren, men det är fortfarande ett grått hölje, vilket ändå är ett tecken. sprickorna kan ju ha uppstått av den hastiga nedkylningen om den landat i vatten.

http://science.kqed.org/quest/2012/01/19/treasure-from-the-sky/meteoritetop/
http://www.designchery.com/roadastro/typer.htm

skicka bilderna till naturhistoriska (jourhavandegeolog at nrm . se) sedan kan du ev skicka dit den för undersökning. (de returnerar även om det skulle visa sig inte vara en meteorit, om man vill)

häftigt värre - meddela vad som händer!
ursäkta det sena svaret..

erland82

Tror tyvärr inte det är en meteorit. Då borde den vart i mer eller mindre solitt järn. Har själv stött på en del sådana stenar ute i skogen. Och de ser verkligen ut som dinosarieägg:)

johanssonsan

Tror att det handlar om någon form av konglomerat. En meteorit har alltid ett svart skal. Saknar dessutom alltid tomrum som luftblåsor. Alltid homogen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konglomerat_(bergart)

BASSO

Lite nytagna bilder på fynd från i lördags, blev inget guld men vi hade en skön dag i skogen.
Litet korn (som ett knappnåls huvud) som låg under svartsanden. Kornet hade gula inslag så jag trodde att det var en sten med guld i sig. Någon som har en ide vad det kan vara?

Några bilder på granater som jag hittade i helgen.

[

Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

BASSO

Nya bilder :)
Igår var jag på besök på i ett nytt industriområde för lite prospektering. Man har schaktat och sprängt ganska mycket i området, i ena kanten har man tagit bort endel av ett berg, där tyckte jag att det såg intressant ut.

Bergsskärningen hade ett rostigt parit på ca 10m. På en liten bit av detta avsnitt låg bergslinjerna horisontalt och precis ijämnte var de vertikala. Lite stenar och en hink grus togs med och ska vaskas igenom vid tillfälle.

[mmg]569[/mmg]

*** Admin Justerade bildadressen ***

[mmg]570[/mmg]

[mmg]571[/mmg]

[mmg]572[/mmg]

[mmg]573[/mmg]

[mmg]574[/mmg]

Sist en bild på vad jag tror är ögongnejs (rätta mig gärna om jag har fel). Den är inte från samma ställe dock.

[mmg]575[/mmg]

Mvh Basso.

Eucitzen

Ser bra ut. Jag gissar den sista är en granit relaterad historia. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

BASSO

Efter siktningen återstod ca 5 liter material. Två micro hittades vid vaskningen, MEN jag är osäker om det är härifrån eller ädelfors. Jag diskade pannan och sikten men glömde spaden och hinken. :'( Ska åka tillbaka och göra på "rätt" sätt.
Tack Eucitzen för rättelsen.
Mvh Basso.

Eucitzen

Ta gärna ett foto till eller två. Vill gärna se området där horisontellt och vertikala linjerna möts. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

BASSO

Var där i veckan igen. Hade tyvärr inte kameran med mig (sorry Eu). Jag ska nog dit snart igen för denna gång är jag säker på vart guldet kommer ifrån. Gick mest runt och kikade, tog dock med lite blågrå stenhård :D lera. Leran satt i sprickor i närheten av där kvartsen möter andra bergarter. Krossade leran som var ungefär som sandsten i hårdhet och vaskade detta, ca2-3msk.
Se vad jag fann.
[mmg]669[/mmg]

I närheten av detta område håller de på med att bygga väg. Där har det sprängts en massa, endel av detta har lagts på "hög", i dessa högar hittade jag en intressant sten som var grönaktig. Det gröna såg ut som sandsten i strukturen men var ljusgrönt och gnistrade fint i solen. Stenen har en blandning av bla kvarts, biotit och vad en "stenkunnig" människa identifierade som microkristallin epdot. Det är även endel granater insprängda i stenen, dessa är tyvärr skadade av sprängningen.

[mmg]670[/mmg]
[mmg]671[/mmg]
Mvh Basso.

iller

epidot är bra, kan hänga tillsammans med guld.