Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Prospektrelaterade bilder

Startat av BASSO, 13 Maj, 2013, 00:06:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Vet ej om detta är "rätt" avdelning att starta en sådan här tråd (annars kanke mod kan flytta den) Tänkte att man kan ha en bildtråd (gärna klistrad) där man visar intressanta, udda eller roliga bilder man tagit i skogen, bäcken eller på någon annan plats. Röda tråden bör vara att det är "prospekteringsbilder" gärna med lite förklarande text.
Jag börjar, så får vi se om någon mera hänger på.

Idag var jag och en av mina grabbar ute i okända vatten och letade. Första stället, som var en liten bäck som skär genom en isälvsavlagring gav bara denna märkliga sten som grabben tyckte såg ut som ett dinosaurieägg. Vi la den i ryggsäcken och när vi kommit hem upptäckte vi att den spruckigt sönder när den torkat. Det visade sig vara "sten" på ytan och järnhaltig malm i mitten. Blev ett bra 3D pussel av den. På denna plats hittades också en kvartsgång i berget ca 50cm bred och 15-20m lång, utan synliga mineraliseringar och inte med på bild.

Åkte vidare till nästa plats och satte upp vaskrännan. Anledningen till att jag använde rännan och inte pannan vid prospekteringen var att jag var trött på att panna.

Klockan blev mycket och koncentratet togs med hem. Så här mycket magnetit var det i 1,5l koncentrat från rännan.

Slutligen dagens fynd, lite guld blev det ju trots allt. Nästa gång styr vi kosan åt något annat håll tror jag.

Fint väder och roligt hade vi i alla fall. Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Eucitzen

Visst, varför inte?

detta är en serpentin häll i småland - inte så vanligt ibland alla sura bergarter i trakterna.
Dessutom är det mjukt, och lätt vittrat.

Ute vid myren:

Limonit "klot" på baksidan av ett block - vid spårning hittades senare en koppar mineralisering.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

goldrush

var det den bäcken som går vid kinnarumma?
som vi pratade om i ädelforsen

BASSO

Fina bilder Eucitzen. Den stenen med lila kristaller som finns i ditt album vad är det? Är den hittad i sverige?  Goldrush, det var inte den bäcken utan viskan och ett tillflöde till storsjön (viskafors).

Eucitzen

BASSO

Eucitzen

Flourit, bergskristall och lite annat. Ja, hittat i Sverige. Småland faktiskt. :)

BASSO

OBS bilderna är klickbara för större format.

Liten prospektering i söndags.
Med tanke på det extremt låga vattenståndet ute i bäckarna fick jag tillfälle att prova några "nya" ställen.
Här är ett av dom. Prover togs bakom stenen som är i mitten på bilden.

Strax nedströms första stället. Vid normalvattenstånd är grusbanken under vatten. Prover togs i framkant, på spetsen och i bakkant på grusbanken som syns i bakgrunden.

For vidare en liten bit och tog prover i en fors, eller vad som brukar vara en fors den var i princip torrlagd. Vattensträckan är ganska lång men området där det går att prospektera är begränsat till ca 200m.
Två ställen valdes, och där hittades dagens enda guld.
Första ställen var det svårt att hitta material och man fick flytta undan större stenar så man kom ner till materialet. Det brukar vara rejäl fart på vattnet så alla stenar på ytan är handbollar och större. 3 pannor togs där och vid finvaskningen syntes det violetta färgade flagor under svartsanden, tillsammans med fyra microkorn guld. Någon som har en ide om vad dessa, violetta tillsynes nästan lika tunga som guldkorn kan vara?  Kan det möjligtvis vara guld/aluminium legering?

Nästa ställe var en liten bit nedströms denna fors, precis där det planar ut lite och bäcken bräddas något. Tre pannor togs på ett "bra" ställe och där fanns det guld om än inte stort.
Referens på bilden är en knappnål.

Mvh basso

BASSO

Idag kliade det i vaskartarmen igen. Nu är det inte längre brist på vatten som är ett problem utan det är ett överskott på det blöta.
Första stället som besöktes var svår åtkomligt lite prover togs i grästuvorna runt ikring utan att hitta något gult.

Näst ställe var där en vägtrumma mynnar ut och bildar en liten grusbädd.

Tre pannor togs där. Här är resultatet med en knappnål som referens.

Nästa ställe ligger nedströms från vägtrumman. I området finns det mycket block som inlandsisen släppt av, isälvsavlagringar och moränåsar. Det var svårt att hitta material i bäcken så tre pannor togs under den större rotvältan i bakgrunden.

Guld från rotvältan. Tre pannor och knappnål som referens.

På hemvägen stannade jag till där vi var på "viskaforsprospekteringen" och så här ser det ut nu, bron i bakgrunden.

Mera tid kommer att spenderas i området. Att hitta guld på två av tre ställen är jag jätte nöjd med, sen att guldet är supermicro är en annan sak. Nu skrapade jag bara lite på ytan, nästa gång ska mera tid spenderas på varje ställe och framförallt det ska grävas DJUPARE för att se om det finns något roligare där nere. På återseende, mvh basso.

evabenke

Tack för rapport Basso! Om makterna är med oss hoppas jag kunna göra något motsvarande imorgon.
Använde du i din fina ränna?
Den som gräver får se.

BASSO

Nä, jag prospekterade light. Bara spade o panna inte ens en sikt hade jag. Lycka till om ni åker imorgon.

evabenke

Vi trotsade vätan & gav oss ut på en tur i grannskapet.
Så här såg det ut vid utflyktsmålet:

Här ser vi min tappra fru ut när vi testar nyrännan:

Här har vi ett intressant hålrum med spännande material:

Något guld? Finvaskar koncentratet ikväll.. ETT mikro har vi hittat än så länge.
Svårletat för det är så sanslöst mycket glimmer..
Den som gräver får se.

Sören

Härligt att se! Vi har tur med + graderna här nere! Fina bilder. Ska till Kvinnestad, Landa och testa ny ränna imorgon bitti. Hoppas vädret håller i sig.