Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Prospektrelaterade bilder

Startat av BASSO, 13 Maj, 2013, 00:06:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BASSO

Dags för lite mera bilder. Denna gång en bit kvartsåder som är nysprängd vid ett cykelbansbygge. På stenen finns ett par bitar vad jag är ganska säker på att det är koppar. Har varit i detta område innan, och stenarna är bitvis grönaktiga på ytan som varit exponerad för väder och vind.
När jag kikade närmare med mikroskopet på stenen upptäcktes pyttesmå "guldkorn" på några ställen. Är nästan säker på att det är guld, rätt färg och lyser gult när man sänker ljuset. Förstoringen är ca 400ggr så det är riktigt små korn som kan ses i den regnbågsfärgade delen samt till vänster och kl5 om den.
[mmg]719[/mmg]
[mmg]720[/mmg]
[mmg]721[/mmg]
Mvh Basso
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

maxibazze (Max)

Snygga bilder! jobbar du med sprängning?

Det är något speciellt med kvarts, mitt favoritmineral :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

BASSO

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 12 November, 2014, 19:13:22

Nä det gör jag tyvärr inte. Känner bara en pervers dragning till stora stenhögar  :o
Mvh Basso.

maxibazze (Max)

Citat från: BASSO skrivet 12 November, 2014, 22:01:34
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 12 November, 2014, 19:13:22

Nä det gör jag tyvärr inte. Känner bara en pervers dragning till stora stenhögar  :o
Mvh Basso.

har den sjukdomen jag med, min flickvän undrar varför mobilen är full med bilder på sten.. haha :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Goldprspektor

Citat från: BASSO skrivet 12 November, 2014, 17:20:43
Dags för lite mera bilder. Denna gång en bit kvartsåder som är nysprängd vid ett cykelbansbygge. På stenen finns ett par bitar vad jag är ganska säker på att det är koppar. Har varit i detta område innan, och stenarna är bitvis grönaktiga på ytan som varit exponerad för väder och vind.
När jag kikade närmare med mikroskopet på stenen upptäcktes pyttesmå "guldkorn" på några ställen. Är nästan säker på att det är guld, rätt färg och lyser gult när man sänker ljuset. Förstoringen är ca 400ggr så det är riktigt små korn som kan ses i den regnbågsfärgade delen samt till vänster och kl5 om den.
[mmg]719[/mmg]
[mmg]720[/mmg]
[mmg]721[/mmg]
Mvh Basso

Inte för att verka tråkig. Men jag blir tveksam, till dina guldkorn.
Kan du inte krossa en bit av stenen och sedan mycket försiktigt vaska provet och se om du får ut kornen?

Hoppas verkligen att det är guld. det vore verkligen skoj!

BASSO

[mmg]796[/mmg]Sten med kopparkis i.
Efter ett prov med Borax guldtest så tror jag att kopparkisen även innehåller lite guld, då jag fick indikation på det genom testet. Stenen kommer från en smålänsk varphög som jag, mina föräldrar och min farfar var vid för ca 30år sedan. Genom lite efterforskningar tror jag vart det kan ha varit. Planerar att åka dit i vår/sommar för att kika runt lite i området med nyvunna  :)) kunskaper
Mvh Basso