Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Caledonian sluice

Startat av Husbonden, 09 Oktober, 2016, 18:27:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Husbonden

Nyfiken på dessa rännor. Jag är nyfiken på det mesta iofs.
Ni som har dom hur upplever ni dessa rännor? bra som dåligt.
Vilken storlek har ni på era rännor? Funkar alla tre storlekarna
att använda som highbanker?
Ni som har caledonian dela gärna med er av info.
Verkar ju vara duktigt bra grejer.

Husbonden

BarbieOnWeed

Det är ju framförallt den senaste som är gjord för att fungera som highbanker. Storleken är upp till dig själv. Den minsta är ju smidig att ha i en ryggsäck. Jag gillar alltid att ha lite större så slipper man tömma så ofta.
Jag gillar Caledonian eftersom du inte behöver klassificera som med exempelvis blårännan.
Även sjukt smidig att placera i vattnet.
Rekommenderas verkligen!

maxibazze (Max)

Mellanrännan får plats i en Haglöfs 65L även om det upplevs stort på ryggen  :)
klicka på bilden, det är en GIF.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

johanssonsan

Citat från: BarbieOnWeed skrivet 10 Oktober, 2016, 07:39:23
Det är ju framförallt den senaste som är gjord för att fungera som highbanker. Storleken är upp till dig själv. Den minsta är ju smidig att ha i en ryggsäck. Jag gillar alltid att ha lite större så slipper man tömma så ofta.
Jag gillar Caledonian eftersom du inte behöver klassificera som med exempelvis blårännan.
Även sjukt smidig att placera i vattnet.
Rekommenderas verkligen!

Jag läser: "Jag gillar Caledonian eftersom du inte behöver klassificera som med exempelvis blårännan."
@BarbieOnWeed du får gärna utveckla det. Varför behöver man inte klassificera?

Husbonden

Läst ett par som skrivit att det inte behövs klassificeras.
Mellanrännan, hur länge kan ni mata dom innan tömning?

HANNU

Citat från: Husbonden skrivet 10 Oktober, 2016, 17:36:30
En ränna med bra räffår, som är rätt inställt, dvs byter materialet, grus mot guld, borde man om jag rätt förstått köra tills alla räffår ä fyllda med guld.
En annan sak vem som årkar. Tror att det flesta tömmer av nyfikenhet, eller för att få en vilopaus.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Husbonden

Citat från: HANNU skrivet 10 Oktober, 2016, 17:56:57
Citat från: Husbonden skrivet 10 Oktober, 2016, 17:36:30
En ränna med bra räffår, som är rätt inställt, dvs byter materialet, grus mot guld, borde man om jag rätt förstått köra tills alla räffår ä fyllda med guld.
En annan sak vem som årkar. Tror att det flesta tömmer av nyfikenhet, eller för att få en vilopaus.

Sant  :)

Sudde(Stefan)

Vi körde med mellanrännan i Skottland .
Pumpade med handpumpar till hink och sedan utan klassificering direkt från hink till ränna. De djupa rifflorna i rännan gör att guldet sticker ner till botten av rifflorna och inte riskerar att slås ut av större oklassificerat mtrl.. 
fungerade utmärkt och fångade både micro och pickers!
Tömde rännan efter ca 4-5 hink av somsagt nyfikenhet och för att se om man var på rätt ställe. Går säkert att köra till rifflorna är fulla av guld.. om man hittat ett sånt ställe villsäga ;)

Jag är mkt nöjd med rännan. Lätt att sätta upp, lätt att göra rent, fångade allt, lätt men hållbar!

Jag kommer inte skaffa mig ngn annan ränna.. finns ingen anledning. :)

Framåt framåt och.....ner.

GuldUgglan

Jag har tänkt skriva en utförlig recension om rännan men det har inte blivit av ännu. Mycket som kommer emellan hela tiden.

Jag har standard eller mellanmodellen
De tre nackdelarna jag kommer på med denna rännan.
1. Lite krångligare än normalt att sätta ben till denna rännan. Å andra sidan så är den så väldigt stabil så jag klarat mig utan fötter. Den står stadigt bara man får lite stöd mot botten.

2. En ränna av denna typen är lätt att av misstag skölja ren en fälla. Å andra sidan så verkar den så säker så guldet fångas nog upp längre ned.

3. En liten irriterande sak som egentligen är en petitess är att den räfflade gummimattan i början på rännan limmats i en fördjupning.  Det gör att guld och smågrus gärna fastnar i den kanten som blir och det blir lite jobbigare att skölja ur rännan. Hade varit bättre med slätt underlag som mattan limmats på. Men som sagt, en småsak.

Jag är helnöjd med rännan och hittar bara skitsaker att anmärka på. Att rännan är säker märker man när första fällan fylls av svartsand, därefter den andra sen tredje osv.. Känns tryggt.
Bästa rännan jag provat. Kan bara rekommendera!

Detta inlägg handlar ju egentligen mest om minusgrejerna. Det finns en massa fler plusgrejer som jag inte orkar skriva just nu.  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Husbonden

Tack för era recensioner.
Det verkar vara en fantastisk ränna som man kan mata på rätt bra innan tömmning.
Verkar vara säker på behålla vad den fångar med och lätt placerad.
Inte mycket mer att önska.

borax

Hej! Du klarar dej aldeles utmärkt med Guldströms blå ränna har använt den i 15 år och den tappar inte mer än du har råd med.

Mvh Borax

Sudde(Stefan)

Citat från: borax skrivet 13 Oktober, 2016, 22:40:54
Hej! Du klarar dej aldeles utmärkt med Guldströms blå ränna har använt den i 15 år och den tappar inte mer än du har råd med.

Mvh Borax

Fungerar säkerligen bra den med men nu var ju frågan om erfarenheter ang Caledonianrännan enligt rubriken...??
Framåt framåt och.....ner.