Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Caledonian sluice

Startat av Husbonden, 09 Oktober, 2016, 18:27:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

maxibazze (Max)

Sen hörde jag att blårännan inte fångar större guld så bra, någon uttryckte det som att det rullade ner för rännan bara. För det allra mesta kommer man hitta mindre guld vad det ser ut som, men den gången en guldklimp hamnar i rännan, då vill man ju fånga den  ;D
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

borax

Citat från: Sudde(Stefan) skrivet 14 Oktober, 2016, 03:20:35
Citat från: borax skrivet 13 Oktober, 2016, 22:40:54
Hej! Du klarar dej aldeles utmärkt med Guldströms blå ränna har använt den i 15 år och den tappar inte mer än du har råd med.

Mvh Borax

Fungerar säkerligen bra den med men nu var ju frågan om erfarenheter ang Caledonianrännan enligt rubriken...??
Ursäkta missuppfattningen.

//borax

Husbonden

Var i ädelfors idag. Gick in i Guldströms butik och vad såg jag på hyllan om
inte en caledonian ränna. Kvickt som satan roffade jag åt mig den och traskade
nöjt ner till emån. Efter rätt snabb placering av rännan och en del grävande så fick jag
kört den. Väldigt nöjd med hur den jobbade, en classic (mellanmodellen) blev det.

maxibazze (Max)

Blev en spontan utflykt idag. Tog med rännan (caledonian classic) och körde 5 vaskpannor med rätt ytligt grus och lera genom den. 1 micro blev fångsten, men det visar att rännan kan fånga mycket smått.

GoranS

Att ett litet korn fastnat betyder inte att man inte tappat 10 likadana. Jag har försökt olika rännor och flöden på svenskt finguld hela hösten, och även om det fastnade bra med guld högst upp i rännan så sköljde jag ändå ut 70% av kornen hur jag än gjorde.

Jag tror också det har mer med formen på guldet att göra än storleken. Kornen jag hållit på med var inte små men däremot väldigt platta, så trots guldets tyngd så seglar guldet som papper i vattnet.

maxibazze (Max)

Citat från: GoranS skrivet 27 Oktober, 2016, 19:59:23
Att ett litet korn fastnat betyder inte att man inte tappat 10 likadana. Jag har försökt olika rännor och flöden på svenskt finguld hela hösten, och även om det fastnade bra med guld högst upp i rännan så sköljde jag ändå ut 70% av kornen hur jag än gjorde.

Jag tror också det har mer med formen på guldet att göra än storleken. Kornen jag hållit på med var inte små men däremot väldigt platta, så trots guldets tyngd så seglar guldet som papper i vattnet.

Du har nog rätt, vilket är en obehaglig tanke, att många korn troligen kan lämna rännan, detta kornet var inte platt vad jag kunde se, kanske därför det stannade med. Så har du kommit fram till någon idé om hur man ska lösa detta?

Sudde(Stefan)

Man kollar bakom rännan om man vet att man skickar igenom guldförande mtrl.
Framåt framåt och.....ner.

maxibazze (Max)

Citat från: Sudde(Stefan) skrivet 27 Oktober, 2016, 20:56:16
Man kollar bakom rännan om man vet att man skickar igenom guldförande mtrl.

Det skall jag absolut göra om jag kör med material som är känt guldförande, det hade gett rännan ett mer rättvist test, men i detta fallet hade jag ingen aning om det var guldförande eller ej.  :)
edit: jag är bara imponerad över att rännan faktiskt fångade denna storleken, bilden är grovt förstorad och vi snackar bredden av ett hårstrå  :o

johanssonsan

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 27 Oktober, 2016, 20:03:53
Citat från: GoranS skrivet 27 Oktober, 2016, 19:59:23

Du har nog rätt, vilket är en obehaglig tanke, att många korn troligen kan lämna rännan, detta kornet var inte platt vad jag kunde se, kanske därför det stannade med. Så har du kommit fram till någon idé om hur man ska lösa detta?

Ingen lösning men jag tror absolut att man tappar mindre om man sållar ner materialet innan det går i rännan.