Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Då var det tävlingsdags igen och nej, det är ingen lätt tävling.

Startat av Gruvfogden, 29 Februari, 2016, 19:29:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Tänkte att det kanske är dags för en liten tävling igen. Det var ju ett tag sedan.

Som ni kanske har märkt så har jag skrivit lite om en, för mig, väldigt speciell guldgruva på min blogg. Länken till bloggen finns i en tråd här på forumet. Tävlingen är kopplad till det inläggen skulle man kunna säga.

Med flit så utelämnade jag en liten med nog så intressant detalj om just denna gruva, nämligen hur mycket berg som bröts, hur mycket malm som uppfordrades samt hur mycket guld men erhöll. Prospektering började ca 1902-1903 och var i drift fram till 1927 i regi av herr Björkqwist. Det finns endast statistik för 1 enda år att hitta om hur mycket som togs ut ur berget.

Frågan är alltså:
Hur mycket berg bröts, hur mycket av detta var malm och hur mycket guld fick man ut ur malmen, samt vilket år var detta?

I potten ligger en fin stuff med malakit och guld från just denna gruvan. Guldet är inte synligt för blotta ögat men malakiten är fin att se på. Stuffen har jag själv plockat på plats med tillstånd från berörd rättighetsinnehavare.

Lycka till :)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Gruvfogden

Citat från: iller skrivet 29 Februari, 2016, 19:56:56
15 ton berg, 1.5 ton malm och 2kg guld :P

Haha. Var har du hittat dessa siffror? Du glömde även årtalet.
Nej gissningar duger inte. Det enda att göra är att ge sig ut på jakt i de olika digitaliserade arkiv som nu finns så lättillgängligt.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 29 Februari, 2016, 20:00:27
Citat från: iller skrivet 29 Februari, 2016, 19:56:56
15 ton berg, 1.5 ton malm och 2kg guld :P

Haha. Var har du hittat dessa siffror? Du glömde även årtalet.
Nej gissningar duger inte. Det enda att göra är att ge sig ut på jakt i de olika digitaliserade arkiv som nu finns så lättillgängligt.

oops 1912 :D Och jag gissar hej vilt :D

barasvartsand

Får fortsätta med googlandet imorgon, men hittar mycket på nätet när man letar och vägen fram till rätt information är väldigt krokig. Men ÄNTLIGEN en tävling...

GuldUgglan

Kan hända Geijer skrev sin avhandling 1918, inte 17..apropå inget.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

erland82

Har letat som ett as utan större framgång.. än så länge :D

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 Februari, 2016, 21:34:32
Kan hända Geijer skrev sin avhandling 1918, inte 17..apropå inget.
Kan hända. Dock har inte jag refererat till någon avhandling [emoji6]

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

burris

Fridhemsgruvorna.
Det sprängdes 7 ton gulddmalm år 1905.
Den som letar han söker.

GuldUgglan

Citat från: burris skrivet 01 Mars, 2016, 14:37:52
Fridhemsgruvorna.
Det sprängdes 7 ton gulddmalm år 1905.

guldhalten var som bäst 10,5 gram/ton i kvartsgångarna så inga stora mängder guld då.. eller tja...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

fettokissen

Det svåra är att hitta hur mycket berg som bröts totalt...

Gruvfogden

Burris. Du är något på spåret nu :) Har du resten av svaret också?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

barasvartsand

I fridhemsgruvorna (Jenny & Agnes) bröts 51 ton berg & malm år 1905 av dessa var 7 ton guldmalm och rent guld ca 530gram.