Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Då var det tävlingsdags igen och nej, det är ingen lätt tävling.

Startat av Gruvfogden, 29 Februari, 2016, 19:29:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Citat från: barasvartsand skrivet 01 Mars, 2016, 20:37:23
I fridhemsgruvorna (Jenny & Agnes) bröts 51 ton berg & malm år 1905 av dessa var 7 ton guldmalm och rent guld ca 530gram.
Helt rätt. Vi har en vinnare gott folk. Bra jobbat :) Skicka ett PM med din adress så kommer vinsten på posten.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Snyggt jobbat! GRATTIS! :)
Hur fick du reda på svaret?
Jag har bläddrat igenom arkiv och skrifter men inte tusan hittade jag rätt.  :P
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Tack vare fogden har man ju nu läst en massa sånt man annars skulle hoppat över.  Typ...
CitatBetänkande rörande sinnesslövårdens organisation med hänsyn till erforderliga åtgärder för beredande av skolundervisning åt bildbara sinnesslöa barn.
Alltid kul och veta vad de betänkte förr i tiden  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

fettokissen

Grattis!

Även jag undrar vart infon fanns gömd  ;)
Hittade allt utom total mängd berg  :(

Har nog aldrig läst så många pdf-filer som nu  :D
Men det har varit intressant för en total nybörjare som jag.
Tack @Gruvfogden för det.

burris

Citat från: Gruvfogden skrivet 01 Mars, 2016, 17:28:15
Burris. Du är något på spåret nu :) Har du resten av svaret också?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Jovisst har jag resten av svaret men det är på tiden att någon annan vinner någon tävling på guldforumet  ;)
Den som letar han söker.

Gruvfogden

Vi kanske ska ta att lägga upp var de rätta svaren står att finna.

Ni som läst inlägget vet kanske att jag refererade till en skrift av Bergmästare Per Geijer. Denna skrift (som Guldugglan hävdade var skriven 1918) heter "Nautanenområdet, en malmgeologisk undersökning" (serie C nr 283 i geolagret, SGU). På sidan 48 finns en tabell som visar siffrorna från 1905, förutom totala guldmängden som erhölls. Guldugglan har rätt i att skriften gavs ut 1918 men den är skriven 1917 och behandlar året 1917 (och tidigare).

Om vi då går över till den erhållna mängden guld så finns det att läsa på några ställen att det var 0,5 kg. Den uppgiften är inte så svår att hitta.
Vad jag tycker är intressant att veta är var @barasvartsand  hittade siffran 530 gram. Den siffran är lite svårare att hitta. Kanske du har lust att dela med dig av din källa?

När det gäller personen bakom Fridhem, Lars Bengtsson Björkqwist, så har jag rotat på många ställen. Dels hare Hilding Ollikainen skrivit en del små "böcker" om personer och händelser på malmfälten. I en av dessa finns (Händelser och Hörsägner) finns en dikt/text som heter "Balladen om guldgrävaren Lars Bengtsson Björkqwist". Denna text talar om att han lämnade Nautanen efter 2 år som gruvfogde och sedan sökte efter nya fynd. Detta har jag inte hittat någon annanstans. Så att bara läsa rena faktaskrifter ger inte hela bilden.

När det gäller telegrammet från Bryntesson till Björkqwist så kommer detta från en god vän till mig som låg på sjukhus tillsammans med den som en gång cyklade ut med telegrammet till Björkqwist. Denna uppgift finns inte nedskriven någonstans.

Jag har sedan jag var liten grabb varit fascinerad av denna gruvan och de sista åren har jag letat överallt för att finna mer information. Jag kände att jag nu hade kommit så långt att jag helt enkelt kan vara nöjd. Med det menas inte att jag ger upp. Men jag känner mig tillfreds. Det är min förhoppning att jag lyckats så ett litet frö av nyfikenhet er er som läst det och kanske inspirerat er till att leta och göra efterforskningar kring er favoritplats.

Det vore riktigt kul att få visa er platsen och peka ut de olika schakten, visa stengrunden till blockhyddan och även den lilla "jordkulan" som han bodde i den första vintern. Och varför inte ägna en stund åt varphögen och kanske ta en liten jävel vid suptallen. Detta borde kunna ordnas runt tiden för Lannavaara Open i sommar.

Ännu en gång, stort grattis till vinnaren och dela gärna med dig av var du hittade uppgifterna till de 530 grammen.

/Los Fogdos.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Han var nog en ganska aktiv gudletare i norrbotten..

bland annat detta har jag läst:
CitatVid Gallaberget i Bodenområdet finns en skärpning på guld från år 1900
Denna är upptagen av Björkvist, upphovsman till guldfynden Fridhem och
Nautanen.
Vid Gallaberget finns guld synligt för blotta ögat i en sprickfyllnad
av magnetit, kopparglans och glimmer. Guldhalterna är 3,5 - 28 g/t Au.
Sidoberget utgöres av basisk och intermediär vulkanit.

Rekognoserande blockletning med provtagning av sulfidförande kvarts­
ådror i glimmerskiffer och bergartstyper med kvartsskarnomvandling
har utförts.
Resultat av blockprover är negativt med guldhalter lägre än 0,1 g/t
Au.

GuldUgglan

Jag tror @barasvartsand använt hjärnan och räknat på min uppgift om 10,5 gram/ton x 51 ton = 535,5 gram. :)

Det är bra att kunna lägga ihop ett och ett och få det till 11 :)

iller

Citat från: Gruvfogden skrivet 02 Mars, 2016, 18:07:10

Ni som läst inlägget vet kanske att jag refererade till en skrift av Bergmästare Per Geijer. Denna skrift (som Guldugglan hävdade var skriven 1918) heter "Nautanenområdet, en malmgeologisk undersökning" (serie C nr 283 i geolagret, SGU). På sidan 48 finns en tabell som visar siffrorna från 1905, förutom totala guldmängden som erhölls. Guldugglan har rätt i att skriften gavs ut 1918 men den är skriven 1917 och behandlar året 1917 (och tidigare).

Om vi då går över till den erhållna mängden guld så finns det att läsa på några ställen att det var 0,5 kg. Den uppgiften är inte så svår att hitta.
Vad jag tycker är intressant att veta är var @barasvartsand  hittade siffran 530 gram. Den siffran är lite svårare att hitta. Kanske du har lust att dela med dig av din källa?

När det gäller personen bakom Fridhem, Lars Bengtsson Björkqwist, så har jag rotat på många ställen. Dels hare Hilding Ollikainen skrivit en del små "böcker" om personer och händelser på malmfälten. I en av dessa finns (Händelser och Hörsägner) finns en dikt/text som heter "Balladen om guldgrävaren Lars Bengtsson Björkqwist". Denna text talar om att han lämnade Nautanen efter 2 år som gruvfogde och sedan sökte efter nya fynd. Detta har jag inte hittat någon annanstans. Så att bara läsa rena faktaskrifter ger inte hela bilden.

När det gäller telegrammet från Bryntesson till Björkqwist så kommer detta från en god vän till mig som låg på sjukhus tillsammans med den som en gång cyklade ut med telegrammet till Björkqwist. Denna uppgift finns inte nedskriven någonstans.

Jag har sedan jag var liten grabb varit fascinerad av denna gruvan och de sista åren har jag letat överallt för att finna mer information. Jag kände att jag nu hade kommit så långt att jag helt enkelt kan vara nöjd. Med det menas inte att jag ger upp. Men jag känner mig tillfreds. Det är min förhoppning att jag lyckats så ett litet frö av nyfikenhet er er som läst det och kanske inspirerat er till att leta och göra efterforskningar kring er favoritplats.

Det vore riktigt kul att få visa er platsen och peka ut de olika schakten, visa stengrunden till blockhyddan och även den lilla "jordkulan" som han bodde i den första vintern. Och varför inte ägna en stund åt varphögen och kanske ta en liten jävel vid suptallen. Detta borde kunna ordnas runt tiden för Lannavaara Open i sommar.

Ännu en gång, stort grattis till vinnaren och dela gärna med dig av var du hittade uppgifterna till de 530 grammen.

/Los Fogdos.

Grattis du är nu fullt uppgraderad till Gruvnörd.. och nu vet jag varför du blev lite till dig när vi hittade kojjan i gällivare :D

GuldUgglan

Citat från: iller skrivet 02 Mars, 2016, 20:56:43
Citat från: Gruvfogden skrivet 02 Mars, 2016, 18:07:10

/Los Fogdos.

Grattis du är nu fullt uppgraderad till Gruvnörd.. och nu vet jag varför du blev lite till dig när vi hittade kojjan i gällivare :D

Haha !  :D
+5 på den Iller ..

barasvartsand

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Mars, 2016, 18:58:06
Jag tror @barasvartsand använt hjärnan och räknat på min uppgift om 10,5 gram/ton x 51 ton = 535,5 gram. :)

Helt rätt antagande.
Sedan hittade jag de andra siffrorna i

bidrag till, sveriges officiella statistik, bergshandteringen, kommerskollegii, underdåniga berättelser 1905 sidan 14.

räknade lite på guldmalmen där 7 ton och 189kronors värde och så tar man siffrorna från sidan 16 i samma dokument falu kopparverk guld 55,013kg till ett värde av 136981kr = 1 gram guld värderat till 2,4899kr

fridhemsfältet guldmalmsvärde 189kr delat med 2,4899kr blir helt plötsligt 75,9 gram rent guld. ???????

GuldUgglan

Citat från: barasvartsand skrivet 02 Mars, 2016, 22:30:52
Citat från: GuldUgglan skrivet 02 Mars, 2016, 18:58:06

Helt rätt antagande.
Sedan hittade jag de andra siffrorna i

bidrag till, sveriges officiella statistik, bergshandteringen, kommerskollegii, underdåniga berättelser 1905 sidan 14.

räknade lite på guldmalmen där 7 ton och 189kronors värde och så tar man siffrorna från sidan 16 i samma dokument falu kopparverk guld 55,013kg till ett värde av 136981kr = 1 gram guld värderat till 2,4899kr

fridhemsfältet guldmalmsvärde 189kr delat med 2,4899kr blir helt plötsligt 75,9 gram rent guld. ???????

Kul att du hittat annat ställe än det @Gruvfogden förutspådde :)
Fast då borde du ju inte litat på mina siffror och svarat 75,9 gram?  ;)