Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hur ser ert 2016 ut?

Startat av GoranS, 07 November, 2015, 15:23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tedher

Citat från: HANNU skrivet 25 Maj, 2016, 19:47:52
Citat från: tedher skrivet 25 Maj, 2016, 19:41:58
Som vanligt verkar som många ska norrut i sommar igen. Ingen som åker söderöver för att vaska? :o semestern känns ganska fullbokad med annat för mig, men med lite tur kanske jag kan ta mig en dag och åka från stugan på öland mot ädelfors :P

Du har massor av år kvar att hinna tillbaka till Finland.

Jo tack, det vet jag.
Men jag vill hinna dit innan alla svenskar varit där och grävt upp allt :O
i dig gold

newstream

Min sommar blir förhoppningsvis något liknande.
En sväng på Nugget Camp i Norge,
sen hem och packa ihop hela maskineriet inför Camp Skäggwood.

Om det passar in tidsmässigt och inte krockar med någon annan tokgrävning eller frun, ska det åkas en tur till Gällivare å hjälpa Fogden med å leta suffer för kartläggning av inmutningen, om det fortfarande är aktuellt och om  han vill ha den hjälpen av en novis.

Så har jag tänkt hinna med lite prospektering i Härjedalen och det nätta området Åsele till Lycksele.

Som det känns nu så fattas det iaf 15 helger i år för det man försökt planera i vinter, men men [emoji2]
Spade, ett undervärderat redskap.

Stråke

Det verkar vara fler än jag som kommer att nynna på Tomas Ledins låt "Sommaren är kort".
För utom all guldvaskning som sker i sommar, så ska det andra som ger en massa guldgult på burk skötas!
Min biodling alltså.
Sedan blir det en vända till Norge även för mej, men då blir det en veckas dykning.

Som sagt Ledin igen Sommaren är kort" :(

Glimmer

Snart, snart.....

Planerar åka upp till Finland runt de 19:juli och stanna 3 veckor.
Har många fina minnen och upplevelser från förra året på SGF2,träffade många trevliga människor, inte så mycket guld dock, det som jag missade i fjol tar jag denna sommar!

Vi ses i Finland :)

/Glimmer

Infaustus

Hittills så har jag varit och vaskat tävling i smedjebacken,ädelfors på träffen,var till Norge förra helgen på guldvaskning i Oppdal,åker till Finland 10-12juni för en tävling  18-19 juni svenska mästerskapen i Kopparberg åker till stugan i tornedalen den 16juli till Lannavaara den 20juli sen till Skäggwood ,21-23 juli Tankavaara för finska mästerskapen sen tillbaka till inmutningen,första helgen i september årsavslutningen i Ädelfors sen till Usa carlifornien på Vm. och där emellan ska man hinna kolla några platser här i dalarna.
Go big or go home.

christoffer

Med tanke på allas planer här så känns det lite futtigt att komma med mitt "tänkte sitta i bäckarna hemmave och se om man kan hitta något!" :) men kul att läsa vad ni andra har för er! Man kanske är där själv om några år. ^^

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Eucitzen

Citat från: christoffer skrivet 27 Maj, 2016, 07:07:59
Med tanke på allas planer här så känns det lite futtigt att komma med mitt "tänkte sitta i bäckarna hemmave och se om man kan hitta något!" :) men kul att läsa vad ni andra har för er! Man kanske är där själv om några år. ^^

Hahha, du är inte den enda.

Blev visst att stanna inom småland och fortsätta med 1 av fjolårets områden och ett nytt ställe där jag hittat några korn. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

christoffer

Citat från: Eucitzen skrivet 27 Maj, 2016, 09:35:32
Citat från: christoffer skrivet 27 Maj, 2016, 07:07:59

Hahha, du är inte den enda.

Blev visst att stanna inom småland och fortsätta med 1 av fjolårets områden och ett nytt ställe där jag hittat några korn. :)
Får hoppas på god jaktlycka för dig då! :) själv har jag bara skrapat ihop några korn med micro på de ställen jag har undersökt, men skam den som ger sig!

Tjirogadd (GTW-MK)

Har funderingar på att utforska området på bild denna sommar.
Utloppet till en isälv som spritt ut sediment över ett stort område.
Spåret av isälven löper en längre sträcka västerut som ej är synligt på bild.
Någon med erfarenhet som kan säga om det är värt att svettas och skotta sig en testgrop i dessa gamla
isälvsbottnar?
Allt är inte guld som glimmar - 99% är svartsand.

GuldUgglan

Citat från: GTW-MK skrivet 30 Maj, 2016, 15:37:38
Någon med erfarenhet som kan säga om det är värt att svettas och skotta sig en testgrop i dessa gamla
isälvsbottnar?

Är det finkorningt sediment så är det nog knappast lönt. Sök istället där isälven avsatt lite grövre grus och potatisstora stenar typ.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Tjirogadd (GTW-MK)

Citat från: GuldUgglan skrivet 30 Maj, 2016, 15:51:46
Citat från: GTW-MK skrivet 30 Maj, 2016, 15:37:38
isälvsbottnar?

Är det finkorningt sediment så är det nog knappast lönt. Sök istället där isälven avsatt lite grövre grus och potatisstora stenar typ.

Övre lagret (hur djupt det är vet jag ej) består av sand. Finns ställen där det löper en rätt djup bäckravin som delvis skär in i "älvbotten" som jag tänkte skotta lite och se hur det ser ut på den nivån. För att se om det är sand - grus - sten, eller sand - sand - sand.
Jag ska följa "älvbotten" västerut och se om jag hittar några potatisar.
Allt är inte guld som glimmar - 99% är svartsand.

Guldbob

Min sommar blir Guldvaskning Granvik, vi har planerat för närmare 1 000 besökare i år, förra året hadde vi runt 300 besökare så en ganska stor ökning. Gräv Djupt i Granvik, guldet ligger inte på ytan, i Första, nu största djupaste hålet hittar de mer ju djupare de gräver.
Kommer även att leta i äldre isälvar efter bäckar och vattendrag runtom för att se om det finns något annat som ger lika bra som Granvik speciellt den norra delen av tiveden är intressant. Vem vet om jag hittar något så kanske jag mutar in det om volymen är stor, är det mest alluvialt så tecknar jag nog bara ett 5 - 10års avtal med ägaren om ensamrätt & %.
Förhoppningen vore en egen inmutning i Norge eller Finland, Drömma kan man ju om grovt guld.

Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Malmberg

Jag prospekterar i ett gammalt isälvs fall på 30-50m i har varit ganska stora volymer vatten men det finns gott om alluviala sediment rinner en å i djupaste delen hela vägen. marken ägs av sveaskog och gränsar med ån mot reservat. Ån är omgrävd så stora delar av den gamla isälven är torrlagda. Har hittat svartsandsrika ställen under stora stenar. Hur ska jag leta?