Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

svenska guldvaskarföreningen

Startat av vedboden, 11 Juni, 2015, 19:15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

klyvar

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 16 April, 2016, 01:10:19
Vi skulle kunna ha förening inom forumet. Det finns tillräckligt bra, drivna, kunniga och många medlemmar för att det skulle fungera. Bara tanken på den direktdemokrati som man skulle kunna ha i olika frågor genom omröstningar på nätet är suverän! Sen om det stämmer med föreningslagstiftning är en annan femma.

Det här tycker jag är en väldigt bra ide. Som utan tvekan kan fungera. Det finns inget i lagstiftningen som hindrar mer än att våra profiler och lösenord måste knytas till oss personligen så vi kan rösta. Det enda en förening behöver är en godkänd stadgar, revisor och en som företräder föreningen och håller i kassan samt en vice.

Jag tror att det är smart att inte ha någon styrelse utöver ovan nämnda utan kör den anarkistiska stilen (anarkist= Utan härskare) Utan vi låter arbetet ske genom egna initiativ eller grupper av medlemmar som bildas spontant utan att någon bestämmer.

Jag skulle väldigt gärna se ett samarbete mellan våra Finska och Norska vänner med tanke på framtida inmutningar. Språket är dock en begränsning för mig.

*För att starta en förening via nätet är det bra att det finns en forumdel där bara medlemmar kan rösta.
*Vi bestämmer vem som håller i kassan.
*På våra profiler här på forumet adderas en anonym avdelning där vi anger våra riktiga namn och adresser och personnummer som endast kan läsas av de som är behöriga.
*Vi gör medlemsinbetalningen via butiken där vi köper ett medlemskap för ett år.
* Skriver ihop en stadgar tillsammans (så enkel som möjligt).
*När vi har en medlemslista så kan vi anta en stadga när vi gjort det är föreningen rent juridiskt bildad. Om vi inte behöver organisationsnummer så behövs inte att registrera föreningen någonstans.
*Medlemskapet behöver egentligen bara täcka driften till forumägaren och kanske lite porto. Om vi bestämmer via stadgarna att om inget annat kommit överens står vi för kostnaderna själva då behövs ingen redovisning heller. Så vad säger ansvarig för forumet är en 40-50 kr lämpligt kanske för att kunna driva forumet, har svårt att se att föreningen behöver pengar till så mycket annat så här i början?
*Blir det medlemskap i inmutningar eller annat så är det smidigt att initiativtagarna kör det själva till exempel via butiken. Finns ingen anledning att köra det genom föreningen anser jag. Vidare är det upp till initiativtagaren om han/hon vill lägga på en krona för besväret, som jag ser det är det inget som vidrör föreningen.
*Kanske någon kan skapa en föreningssida ideellt.

Förslag om det finns intresserade: Admin sätt upp en röstning om vi ska bilda en föreningen och en tråd i så fall där vi diskuterar det praktiska som stadgar, medlemsavgift, anonyma delen på profilinformationen, delen på forumet där bara medlemmar kan rösta.

Om vi röstar för att bilda en föreningen så kan jag påta mej att göra ett första utkast till stadgar som ni kan tycka till om.

Gruvfogden

NEJ ALDRIG!!!!

Detta har varit på tapeten förut. Det är just tack vare att vi inte är en förening som forumet hålls levande. Nu behöver det inte tas massa beslut av en styrelse och tillsättas "arbetsgrupper" för varenda lilla idé.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

klyvar

Citat från: Gruvfogden skrivet 16 April, 2016, 20:17:27
NEJ ALDRIG!!!!

Detta har varit på tapeten förut. Det är just tack vare att vi inte är en förening som forumet hålls levande. Nu behöver det inte tas massa beslut av en styrelse och tillsättas "arbetsgrupper" för varenda lilla idé.

Så här skrev jag: "Utan vi låter arbetet ske genom egna initiativ eller grupper av medlemmar som bildas spontant utan att någon bestämmer."

Det är många gånger en styrka när man arbetar med olika initiativ att företräda en förening i ärendet. I övrigt har jag svårt att se det begränsar de som inte vill vara med. Utan på det här viset kan forumägaren få betalt för sina kostnader. Så jag har väldigt svårt att se vem som missgynnas.

Pappagoran

Att Guldforum är så stort och bra beror helt på att det INTE är en förening! Jag tror inte vare sig GGF eller SGF någonsin har varit i närheten av vårt medlemsantal. Varför? Jo av den enkla anledningen att vi är ingen förening. Jag skulle kunna utveckla detta men jag låter bli.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Gruvfogden

Den dagen då guldforum blir en förening är jag den första som avregistrerar mig.
Det är just friheten i detta forum som gör att jag vill stanna kvar här. Här finns ingen styrelse som dikterar vad som gäller, inga stadgar eller annat trams. Här är alla lika och alla är fria att göra vad de vill.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

klyvar

Jag har väl aldrig föreslagit att forumet ska bli en förening. Däremot har jag föreslagit att att kanske en förening kunde husera inom forumet. Hur det kan störa de som inte vill vara med har jag mycket svårt att se.

Sedan tycker jag om det inte är ett hot att du ska lämna forumet om en förening huserar här så är det underligt att du ens nämner det. Särskilt som det knappast kan störa de som väljer att inte vara med. Om du nu skulle välja att lämna forumet så är det väl din ensak och knappast andras eller hur.

Det enda det innebär praktiskt är att forumägaren kan få in lite pengar. Det andra är att när vi arbetar med olika initiativ som medlemmarna röstar om här så kan man företräda fler än bara sig själv. Till exempel i diskussion med myndigheter eller vid olika samarbeten. Det är ofta en styrka att kunna göra det.

Gruvfogden

Bilda gärna hur många föreningar ni vill, men blanda inte in forumet i det. Det är min åsikt.

Pappagoran

Citat från: klyvar skrivet 16 April, 2016, 20:26:19

Så här skrev jag: "Utan vi låter arbetet ske genom egna initiativ eller grupper av medlemmar som bildas spontant utan att någon bestämmer."

Det är precis det som aldrig håller i en förening. Och till vilken nytta skulle det vara att göra detta forum till en förening?

klyvar

Pappagoran

Citat från: klyvar skrivet 16 April, 2016, 20:57:05
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Ja det var intressant läsning men svarar inte på till vilken nytta skulle det vara att göra detta forum till en förening?

GuldUgglan

Det är bättre att se till att existerande föreningar fungerar istället för att bilda nya. Det är min åsikt.
Finns flera guldvaskarföreningar i Sverige som har tydliga problem idag. Engagemang i dem borde lösa en del kriser. I SGF frågan vet jag inte tillräckligt för att ha nån åsikt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

klyvar

ang halmdocka "De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Motståndaren tvingas då lägga sin energi på att förklara vad den egentligen menar, och hamnar därmed i ett defensivt läge"

Som jag skrivit tidigare förslaget innebär inte alls att göra om forumet till en förening utan föreningen kunde husera inom forumet och betala forumägaren för det. Men om ni har en annan åsikt är det ok men av respekt till läsarna kanske det är bra att före vi skriver inlägg läser igenom vad som är skrivet i tidigare inlägg.

Dessutom är det för mig ett underligt sätt att diskutera en ide genom att säga om ni gör så här eller så här så går jag ur forumet innan man ens vet vart diskussionen hamnar. Jaja det får som sagt stå för er. Det var bara ett förslag som jag såg vissa möjligheter med. Om man inte gillar ett förslag så är det alltid mer intressant för läsarna med sakargument istället.

Jag håller inte med dig guldugglan och om du läser tråden en gång till så tror jag du förstår problematiken i det du skriver. Jag personligen tror inte alls på hierarkiska modeller när människor ska jobba ideellt. Det blir för mycket revirtänkande av sittande och ett bromsande av nya initiativ från medlemmar. Plus att det är lite för lätt för medlemmar att lämpa över allt jobb på de i styrelsen. I modellen som jag föreslog är det upp till medlemmarna själva att driva sin idéer och initiativ.  direktdemokrati med möte och diskussioner via nätet. På det viset blir det smidigt att hantera vår geografiska spridning.

GuldUgglan

Citat från: klyvar skrivet 16 April, 2016, 21:39:02
ang halmdocka "De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Motståndaren tvingas då lägga sin energi på att förklara vad den egentligen menar, och hamnar därmed i ett defensivt läge"

Som jag skrivit tidigare förslaget innebär inte alls att göra om forumet till en förening utan föreningen kunde husera inom forumet och betala forumägaren för det. Men om ni har en annan åsikt är det ok men av respekt till läsarna kanske det är bra att före vi skriver inlägg läser igenom vad som är skrivet i tidigare inlägg.

Dessutom är det för mig ett underligt sätt att diskutera en ide genom att säga om ni gör så här eller så här så går jag ur forumet innan man ens vet vart diskussionen hamnar. Jaja det får som sagt stå för er. Det var bara ett förslag som jag såg vissa möjligheter med. Om man inte gillar ett förslag så är det alltid mer intressant för läsarna med sakargument istället.

Jag håller inte med dig guldugglan och om du läser tråden en gång till så tror jag du förstår problematiken i det du skriver. Jag personligen tror inte alls på hierarkiska modeller när människor ska jobba ideellt. Det blir för mycket revirtänkande av sittande och ett bromsande av nya initiativ från medlemmar. Plus att det är lite för lätt för medlemmar att lämpa över allt jobb på de i styrelsen. I modellen som jag föreslog är det upp till medlemmarna själva att driva sin idéer och initiativ.  direktdemokrati med möte och diskussioner via nätet. På det viset blir det smidigt att hantera vår geografiska spridning.

Jo visst.. Men exakt det går väl att genomföra i de redan existerande föreningarna.
Oftast sitter ju problemet i att medlemmarna inte vill engagera sig aktivt i föreningarna. Finns det folk som vill jobba så brukar det ju inte vara problem att komma in med förslag som går att genomföra.
I SGF verkar ju problemet ett annat, om man läser om det här. En ordförande som motarbetar medemmar som vill göra något aktivt för föreningen. Varför vet jag inte, men det verkar ju vara fel man på fel plats då.
Själv har jag gått ur alla styrelser jag varit med i för att lättare kunna påverka och komma med nya idéer från sidan av. Enklare att driva frågor på så sätt när man inte behöver ha samma åsikter som resten av styrelsen för att kunna skrika högt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.