Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Pyramid Pro Pan och Maverick finishing pan

Startat av johanssonsan, 29 April, 2015, 09:24:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Lägger ut en intresse fråga om Pyramid Pro Pan och Maverick finishing pan. Finns möjlighet att ta hem några pannor för att spara på frakten. Allt hänger på hur många som är intresserade och vill boka upp.
Pannan har funnits ute på marknaden i denna version några år och får mycket lovord. Filmen förklarar närmare alla fördelar.
Bland annat att det är en panna och kan användas överallt. Den omsätter mycket grus även om tillgången på vatten är begränsad.
Vem har inte kommit fram till bäcken framåt sommaren för att finna att det är för lite vatten för att köra en ränna. Gräv en grop eller däm upp så kan man vaska vidare. Fungerar lika bra i stilla som rinnande vatten.
Finishing pan ser onekligen smidig ut och visar snabbt smått som stort i pannan. Kanske någon här på forumet som har pannorna och kan dela med sig av sina erfarenheter?

http://www.prospectingchannel.com/ancient-tertiary-mining.html

GuldUgglan

En sak som jag funderat på och som man ser på klippen så verkar både pyramid pannan, men även maverick med den tekniken han visar i första klippet..
Man måste ha rätt djupt vatten för att kunna använda rätt teknik. Står man i ett vattendrag med vanliga stövlar så är det precis att djupet räcker. Och då verkar det inte vara nån skön vaskställning man får använda..
Tanken med pyramidpannan borde ju vara att kunna använda den var vatten är en bristvara.. men den kräver ju sitt djup ändå.
Att ha vatten i en balja och vaska,,, jaa ska man ha så mycket grejer med sig i skogen så kan man lika gärna sätta upp ett powersluice system.
Angående Mavericken.. jag har en tro på att en kantig panna är bra att använda till finvaskning för "vågen" fram och tillbaka blir så mycket bättre än i en rund panna som får en massa strömmar åt sidorna emellanåt.. men om tekniken går ut på att sticka ned pannan i 30 cm djupt vatten så är det som sagt ingen bra idé i mina ögon.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 April, 2015, 11:46:31
En sak som jag funderat på och som man ser på klippen så verkar både pyramid pannan, men även maverick med den tekniken han visar i första klippet..
Man måste ha rätt djupt vatten för att kunna använda rätt teknik. Står man i ett vattendrag med vanliga stövlar så är det precis att djupet räcker. Och då verkar det inte vara nån skön vaskställning man får använda..
Tanken med pyramidpannan borde ju vara att kunna använda den var vatten är en bristvara.. men den kräver ju sitt djup ändå.
Att ha vatten i en balja och vaska,,, jaa ska man ha så mycket grejer med sig i skogen så kan man lika gärna sätta upp ett powersluice system.
Angående Mavericken.. jag har en tro på att en kantig panna är bra att använda till finvaskning för "vågen" fram och tillbaka blir så mycket bättre än i en rund panna som får en massa strömmar åt sidorna emellanåt.. men om tekniken går ut på att sticka ned pannan i 30 cm djupt vatten så är det som sagt ingen bra idé i mina ögon.

Nu tycker jag själv att jag lät lite väl negativ... Jag gillar principen, både med pyramiden och den kantiga pannan, men.. det jag skrev är ju en baksida som kanske fäller avgörandet, om man har behov av denna pryl eller om det finns andra prylar som är bättre (och billigare).
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Allt folk sitter väl och vaskar i ädelfors nu så man får svara och kommentera och debattera med sig själv här  :)) :))

Sluiceman Dan

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 April, 2015, 15:22:30
Allt folk sitter väl och vaskar i ädelfors nu så man får svara och kommentera och debattera med sig själv här  :)) :))

Hehe, man får bäst svar då  8)

Nä, synd man inte bodde närmare.  ???
Iof så är ju ca 50 mil ett stenkast för oss norrlänningar men men. 
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

GuldUgglan

Citat från: Mr Johansson skrivet 29 April, 2015, 16:21:06

50?.. du bör väl ha en 120 mil från Lule.. jag har runt 150 mil...

johanssonsan

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 April, 2015, 15:20:52
Citat från: GuldUgglan skrivet 29 April, 2015, 11:46:31

Nu tycker jag själv att jag lät lite väl negativ... Jag gillar principen, både med pyramiden och den kantiga pannan, men.. det jag skrev är ju en baksida som kanske fäller avgörandet, om man har behov av denna pryl eller om det finns andra prylar som är bättre (och billigare).

Vad anser du är både bättre och billigare prylar för ändamålet?

Sluiceman Dan

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 April, 2015, 16:33:20
Citat från: Mr Johansson skrivet 29 April, 2015, 16:21:06

50?.. du bör väl ha en 120 mil från Lule.. jag har runt 150 mil...
Jo, Felskrivet. En siffra ramlade bort i hastigheten.  8)
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

GuldUgglan

CitatVad anser du är både bättre och billigare prylar för ändamålet?

Jag vet inte, men en modifierad"Turbo" Klondike vaskpanna som finns på nån tråd här på forumet, med en stor fälla på ena sidan gör ju ett liknande jobb. Man kan kanske inte ladda i fullt lika mycket grus.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=319.msg1217#msg1217
Annars så for väl tankarna mot att det är enkelt att göra nån liknande konstruktion som pyramid pannan själv.. det blir ju billigt iaf. Kan ju modifiera en klondike med kopp under och turbofälla på sidan... Men mitt eget prospekterings behov (när det är ont om vatten) täcks nog av en liten droprifle ränna som kan köras med litet vattenflöde och en vanlig vaskpanna. Den junior rännan du själv säljer är ju tex en ränna som verkligen inte behöver mycket flöde.
sen finns det ju Banjopan och liknande.. men som sagt.. jag gillar principen att försöka kombinera rännor och vaskpannor i en manick. Det finns mycket uppfinningar att hitta på där fortfarande.. Sen var det ju det där med en självklassificerande spade.. kanske med en manick på bladet som man skakar lite under vattnet för att få fram koncentrat direkt.. Mycket uppfinningar kvar att göra som sagt..

NorthenJump

Citat från: GuldUgglan skrivet 29 April, 2015, 19:15:31
CitatVad anser du är både bättre och billigare prylar för ändamålet?

Mycket uppfinningar kvar att göra som sagt..

Den första som lyckas uppfinna en guldmagnet får en tia!!!!
Ps. Jag kan även köpa en
1000 tankar och 1 som blir verklighet !

GuldUgglan

Om sanningen ska fram så har jag faktiskt en manick på teststadiet just nu..
Mitt svar på Banjopan, Pyramidpan, Hogpan och allt vad de heter..
GRUS eller arbetsnamnet KISS.. byggkostnad ca 20:-.

Jag vill testa den lite bättre innan jag avslöjar mer. Jag vill inte heller att Guldbob ska kopiera idén och tjäna pengar på den   >:D ( inget personligt Bob..  ) men om han kan hålla sig i styr så kommer det väl bilder och kanske film om allt fungerar så bra som det är tänkt.
Bygger nog en kantig modell som testversion också.

Malle

Citat från: GuldUgglan skrivet 30 April, 2015, 02:00:21
Om sanningen ska fram så har jag faktiskt en manick på teststadiet just nu..
Mitt svar på Banjopan, Pyramidpan, Hogpan och allt vad de heter..
GRUS eller arbetsnamnet KISS.. byggkostnad ca 20:-.

Jag vill testa den lite bättre innan jag avslöjar mer. Jag vill inte heller att Guldbob ska kopiera idén och tjäna pengar på den   >:D ( inget personligt Bob..  ) men om han kan hålla sig i styr så kommer det väl bilder och kanske film om allt fungerar så bra som det är tänkt.
Bygger nog en kantig modell som testversion också.
Låter spännande! Jag bara älskar prylar, onödiga som nödvändiga hehe  :)

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 30 April, 2015, 05:14:50
Min Hog panna tog en hel dag att pyssla ihop plus lit material.
Men nu är den prövat i Ädelfors och den fångar även den allra minsta, nästan osynliga.
Härligt Hannu. Det är ju dessutom ännu roligare när man tillverkat grejerna själv.
Kul att den funkar bra :)