Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Gruvsektionen informerar.

Startat av Gruvfogden, 13 April, 2015, 19:52:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hasse

Glimmer

Citat från: Gruvfogden skrivet 14 April, 2015, 19:55:47
Då tror jag mig ha en plan klar. Det blir besök vid 3 gruvor.

1. Sunnerskogs Koppargruva. Här har man hittat många fina mineral som kopparglans, kopparsulfid, gedigen koppar, kuprit, malakit, gediget silver, vismut, bornit, malakit, granat, diopsid, azurit, cuprit, covellin, kopparkis, krysokolla, orthit, titanit, och digenit. Uranitit och grossular har även hittats. Detta borde nog kunna tillfredsställa de flesta som vill hitta lite mineral till samlingarna. Här tar vi en titt inne i gruvan för att sedan rota runt i verpet och leta fina stuffer.

2. Germunderyd Gruva (Hällaskallen). Det var denna gruvan som var startade guldrushen kring Ädelfors. Gruvan är vattenfylld men goda chanser att hitta guld i varpet finns.

3. Ädelfors Guldgruva. Jag har tidigare sagt att jag aldrig mer ska gå in här, mest på grund av att trälocken ovanpå schakten börjar bli dåliga. Men med rätt utrustning och lite planering så kan vi titta runt här inne. Jag kan visa er de olika schakten och även var ni kan knacka ur lite guldförande stuffer. Vad som är viktigt här inne är att vi är riktigt noga med säkerheten. Om ett lock brister så har vi ca 200 meter ner till botten. Ovanpå locken ligger massa stenskrot. Att hamna i vattnet med massa stenskrot är en garanterad färd ner till tämligen outforskade domäner, men att utforska dessa utan att kunna andas är nog ingen höjdare. Man lär heller inte kunna ta sig upp med sällskap av 100 ton stenskrot. Men gör vi detta på rätt sätt så går det bra.

Det finns några saker att tänka på när vi besöker dessa platser. I Ädelforsgruvan står vattnet rätt högt i stollgången. Så ha gärna stövlar med höga skaft. Stövlar borde kunna gå att låna vid guldvaskningen för de som inte har egna. Det är heller ingen jämn botten under vattnet. De gamla syllarna till rälsen ligger kvar så vi får gå försiktigt. Stollgången är ca 300 meter lång och ibland är det lågt i tak. Räkna med 20-30 minuter för att komma in i gruvan.
Vid Germunderyd är terrängen lite svår framme vid varpet. Titta var ni sätter fötterna så att ni inte startar ett ras i varphögen.
Sunnerskogs gruva är gammal, den lades ner redan på 1800-talet och ingen upprensning har skett där. Här gäller det att se sig för. Stollgången här är ca 50 meter lång.

Vi kommer att få följa utvecklingen av olika brytningsmetoder och jag kommer förklara skillnaderna i dessa under turens gång. Allt från de släta ytorna som tillmakningen lämnar efter sig till de skarpa brotten efter dynamiten.

Hjälm, pannlampa och extra ficklampa är ett måste, för varje person. Om inte detta finns så får ni ge er in i gruvorna utan mig. Ska ni knacka sten så är skyddsglasögon ett måste. Om ni ska knacka inne i gruvorna så ska jag hjälpa er med hur och var ni ska knacka. Att knacka i hängväggen när den ger ifrån sig ett dovt ihåligt ljud är inte bra. Vi vill inte ha ett ras över oss.

Några kan kanske tycka att jag överdriver riskerna, men tro mig. Jag har jobbat med detta i över 20 år och har varit med om ras. Jag gör detta enbart för att ingen ska skadas. Allt blir mycket roligare om vi inte skadas och får med oss fina stuffer hem.

För att kunna ta oss mellan de olika platserna behöver vi ett antal bilar. Jag har plats för 2 st i min bil. Ni som kan tänka er att köra får gärna skriva upp er här i tråden så vi vet att alla får plats.

Hoppas vi blir ett bra gäng och att fler vill ansluta sig till denna lilla tur.

Skall bli spännande!
/Glimmer

klyvar

Måste ge dig en eloge Gruvfogden för dit fina initiativ till denna exkursion. Jag önskar jag hade kunnat komma med.

Gurkan

Vi är minst två som är väldigt intresserade att få följa med, vi kommer ha  två-tre platser i bilen

Verktygsmakaren Sven

Jag kan ta 3 i pickupen. Dock lite trångt i baksätet "undantagssäten"
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

gibson

Är det krav på typ av hjälm ? Går det med cykelhjälm  ... när måste man anmäla sig senast... vilken dag blir ....det blir det heldag

iller

Citat från: gibson skrivet 15 April, 2015, 13:06:19
Är det krav på typ av hjälm ? Går det med cykelhjälm  ... när måste man anmäla sig senast... vilken dag blir ....det blir det heldag

Inte godkänd

Guldbob

Jag och 2 till, kör egen bil, ytterligare 2är med men går inte in i gruvorna, letar i varpen. Full bil
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Gruvfogden

Vi kör detta på lördag morgon/förmiddag.
En cykelhjälm är inte att rekommendera då en spetsig sten kan landa mellan "ribborna". Det finns billiga hjälmar på Bilbutterix och Jula.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Glimmer

Någon som kan tipsa om lämplig geologhammare att knacka stuffer med.
Har en mindre Eastwing rock picker som jag inte tror är riktigt lämplig till detta?

Tacksam för tips

/Glimmer

Gruvfogden

Citat från: Glimmer skrivet 15 April, 2015, 19:45:45
Har en mindre Eastwing rock picker som jag inte tror är riktigt lämplig till detta?

Tacksam för tips

/Glimmer

http://www.guldstrom.se/sv/estwing-verktyg/estwing-geologhammare-med-laederskaft-e-30
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Glimmer skrivet 15 April, 2015, 19:45:45
Har en mindre Easting rock picker som jag inte tror är riktigt lämplig till detta?

Tacksam för tips

/Glimmer
Den är väl bra att knacka loss små stuffer med.. Ska du ha en större slägga så är ju de finska geolog släggorna bra.
http://www.guldforum.se/forum/index.php?topic=2832.msg24985#msg24985
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Det är inget anmälningstvång för att hänga med på turen. Det är bara att ta med sig rätt utrustning och så ses vi på grusplanen vid Guldström kl 9:00 på lördag. Ta med er matsäck så äter vi lunch vid ett av stoppen.