Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Gissa Mineralet!

Startat av Eucitzen, 02 Mars, 2015, 18:22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Liknar inget från amfibolit gruppen jag sett, känner inte igen den. Brukar ju vara mer stråliga former på de flesta amfibol mineral.
Det var klurigt
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Bengan

En mycket skum variant av tremolit är mitt sista bud

Eucitzen

Bengan!  javisst är det så.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Hur kan man veta att det är en tremolit när inte egenskaperna stämmer till 100?
Hur kollar man upp det?
Inte för att jag tvivlar men det är intressant att veta.  :)

Kemisk analys?
Är det mycket som skiljer så borde det ju bli ett eget mineral, även om  beståndsdelarna är detsamma?
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Eucitzen

Citat från: GuldUgglan skrivet 08 Februari, 2016, 23:11:19
Hur kan man veta att det är en tremolit när inte egenskaperna stämmer till 100?
Hur kollar man upp det?
Inte för att jag tvivlar men det är intressant att veta.  :)

Kemisk analys?
Är det mycket som skiljer så borde det ju bli ett eget mineral, även om  beståndsdelarna är detsamma?

Egenskaperna stämmer, men utseendet är mycket udda.

Men hittar man något man inte klarar av att identifiera, ja, då måste man ta till mer advancerade tester.
Ramanspektroskopi kan jag tänka mig, SEM undersökning.... Något åt det hållet. Oftast vill man ju ha icke destruktiva tester, där stuffen förbli hel.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Här kommer en ny stuff att gissa på.
Jag är ute efter bergarten istället för något mineral.

Bergarten är ovanlig i Sverige, men finns i fjällkedjan och tydligen i sydvästra Sverige på en del platser.
Stuffen på bilderna härstammar dock från Norge.

Det finns/har funnits misstankar om att bergarten kan föra diamant. . det låter jag dock vara osagt..

Det ni ser på bilden är ..
Eklogit, innehåller mineral som grön pyroxen och röd granat (pyrop) Det som är lite brungult i stuffen har jag läst mig till är vittrande olivin som fått färg från järn. - speciellt vanligt i den norska varianten.
Eklogit är en metamorf bergart som har bildats djupt, vid extremt höga tryck, men i rätt "kalla förhållanden".

Bild 1 i lite solljus
Bild 2 samma stuff i skugga

Gruvfogden

Rent spontant skulle jag säga leptit, men den benämningen kanske är allt för "allmän"?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Bengan

Den mycket spännande men diffusa bergarten skarn

GuldUgglan

Citat från: GuldUgglan skrivet 16 Februari, 2016, 13:22:21
Här kommer en ny stuff att gissa på.
Jag är ute efter bergarten istället för något mineral.

Bergarten är ovanlig i Sverige.

Bild 1 i lite solljus
Bild 2 samma stuff i skugga

Inget rätt hittills.. ledtråd..
Bergarten är ovanlig i Sverige, men finns i fjällkedjan och tydligen i sydvästra Sverige på en del platser.
Stuffen på bilderna härstammar dock från Norge.

Det finns/har funnits misstankar om att bergarten kan föra diamant. . det låter jag dock vara osagt..

johanssonsan

GuldUgglan

Pappagoran

Vad sägs om gnejs. Mylonit?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

iller