Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Gissa Mineralet!

Startat av Eucitzen, 02 Mars, 2015, 18:22:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

6: gissar efter lite tänkande på kassiterit.  8)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Citat från: GuldUgglan skrivet 30 Januari, 2016, 21:39:21
nr 6.. ser ut som en svart kristall?
Jag tänkte gissa på magnetit (igen) kristall men det stämmer ju inte med streckfärgen.
Ser ut som en granat, fast det tror jag ju inte heller på egentligen.
Borde ha något att göra med järn då det oxiderat så mycket...
Men vit streckfärg.... hmm det var lurigt.
Koboltglans stämmer ju inte heller fast det är likt..

nr 7 Kalifältspat?

#6 är faktiskt färglös. Dom udda "kristallytorna" bryter ljuset lite lustigt; därför ser den bitvis svart ut.
Beläggningen ("rosten") hjälper inte heller på fotot.

Klicka på bilden; så borde du kunna förstora den. På den nya sidan hittar du på  ett "förstoringsglas", i högra hörnet av bilden.
Så borde du se bättre. :D

Ännu ingen rätt gissning på någon av dom. Ge dig inte.  ;)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

ulzaka

Ja men vi kör väl på en gissning utifrån va du sa vitt sträck Och färglös, fluorite för #6  vanligast I kubisk form men även vanlig I denna form.

Eucitzen

Inget rätt ännu.

Nytt tips på #6: Mussligt brott.
#7: Silkesglans.

Eucitzen

Lite tyst några dar nu. Så lite nya tips då.

#6 Hårdhet: 7, Specifik vikt: ca 2.65
#7: Hårdhet: 5, Specifik vikt: ca 3

Bengan

#6 med de egenskaperna så torde det vara någon ur kvartsfamiljen så jag slår till på en säregen bergkristall.

#7  är klurig man vill ju gärna härleda till någon ur fältspatagruppen då den har så tydlig spaltning men den är ju alldeles för mjuk för att vara någon ur den familjen. Så trots den tydliga spaltningen så slår jag till med apatit eller någon av dess närmaste släktingar.

GuldUgglan

Apatit har jag också varit inne på...  både på 6 och 7..
men nu vet jag inte längre.. tappade bort min bästa mineralbestämningsbok för ett tag sedan.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Eucitzen

#6 är mycket riktigt en udda bergskristall. Hittar nära Kiruna. ;)

#7 Har inte listats ut ännu. Apatit är det inte, inte ens närbesläktad. Det handlar om en silikat med udda färg.

Bengan

Kan det var så att du har hämtat den från Norra Kärr. Jag skulle gissa på att det i så fall är en mycket blek och mycket okarakteristisk Eudialyt

Eucitzen

Bra tanke. Men icke, den härstammar lite längre söder ifrån. Fröderyds trakterna, Vetlanda.

Den vanligare färgen är grön. :D

Slutgiltigt svar på Måndag. Beroende på om jag är ute och reser eller ej. :)

GuldUgglan

Citat från: Eucitzen skrivet 03 Februari, 2016, 21:18:10
Bra tanke. Men icke, den härstammar lite längre söder ifrån. Fröderyds trakterna, Vetlanda.

Den vanligare färgen är grön. :D

Slutgiltigt svar på Måndag. Beroende på om jag är ute och reser eller ej. :)

Monazite??

Bengan

Ja du EU denna var för svår men rent spontant känns det som de borde vara något i fältspatträsket men den är ju för mjuk för det...så jag viker ner mig den var för svår..

Eucitzen

Icke monazit heller.

Sista tipset då:
Amfibol-gruppen