Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Camp Skäggwood

Startat av Gruvfogden, 09 Januari, 2015, 20:07:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Nu får vi lugna oss lite här tycker jag.

Vi har fått det beviljat av TUKES. Nu har berörda parter 30 dagar på sig att överklaga det hela. Om ingen överklagan kommer in så är det fritt fram att börja den 13/6.

Om det överklagas kan vi med stöd av den nya gruvlagen ändå få börja gräva medans överklagan maler igenom domstolen. Denna gruvlag börjar dock gälla först 1/7.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Hur många är dom berörda parterna?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 18 Maj, 2016, 13:52:07

Vi har fått det beviljat av TUKES. Nu har berörda parter 30 dagar på sig att överklaga det hela. Om ingen överklagan kommer in så är det fritt fram att börja den 13/6.

Om det överklagas kan vi med stöd av den nya gruvlagen ändå få börja gräva medans överklagan maler igenom domstolen. Denna gruvlag börjar dock gälla först 1/7.

OK.. jag trodde de kvarnarna redan hade malt färdigt eftersom det tagit så lång tid.
Jag trodde det var den processen som gjort att allt tar tid i finland nu.

Vi får hoppas det går smidigt framöver i allafall. håller tummarna.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 18 Maj, 2016, 13:53:55
Hur många är dom berörda parterna?

Alla samer + Finlands velourbyxor och övriga salladstalibaner.

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 18 Maj, 2016, 13:59:10
Citat från: Gruvfogden skrivet 18 Maj, 2016, 13:52:07

OK.. jag trodde de kvarnarna redan hade malt färdigt eftersom det tagit så lång tid.
Jag trodde det var den processen som gjort att allt tar tid i finland nu.

Vi får hoppas det går smidigt framöver i allafall. håller tummarna.
Den långa tiden berodde på att sametinget hade överklagat samtliga tillstånd från 2012 och framåt. Detta gjorde att alla ansökningar behövdes gå igenom igen. Då hamnade vi långt ner i kön igen.
Tack vare arbetsbördan för myndigheterna så ändrades gruvlagen igen så att dessa överklaganden inte ska få effekten att allt stannar av. Sametinget bet sig själv lite i foten där.
Dock kan man tycka att lagen har konstiga vägar jämfört med Sverige. Alla berörda instanser har haft tid att yttra sig innan beslutet kom från Tukes. Nu efter beslutet så ska de få chansen att yttra sig igen. Det kan kännas lite märkligt för oss Svenskar. Men så är det och det är bara att gilla läget.
De som berörs av detta och som har rätt att överklaga är sametinget, markägaren (staten), skogsvårdsstyrelsen och nån myndighet till som jag inte kommer ihåg.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Hoppas allt kommer gå eran väg! Undrar om man kunde hälsa på i sommar och isåfall när skall ni upp?

vedboden

blir nog sista dagarna i juni. du är mycket välkommen upp.  pelle vedboden.  landsfiskal camp skäggwood

Grävmaskinisten

Det skulle vara riktigt roligt och så får kärringa vatten på sin kvarn att när jag får för mig något så är jag okontaktbar en bra tid framöver dvs att jag går in för saker så att allt annat stannar upp ( hus, trädgård etc)
Skulle vilja leva som Paradis Oskar ;)

vedboden

vem är pardisoskar

Grävmaskinisten

Har du aldrig sett Rasmus på luffen (Allan Edwall ) en av våra bästa skådespelare vi haft[emoji3]

vedboden

ahh nu är jag med, tackar för info

GoranS

Man kan tycka att samerna borde ha något bättre för sig än bara av princip överklaga allt som finns att överklaga från Gävle och uppåt. Vi talar om världens mest glesbefolkade områden och ändå finns det inte plats för lokala icke-samer att upprätta en arbetsplats. Sen struntar samerna ändå i allt själva och flyttar till Stockholm som alla andra.

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 19 Maj, 2016, 09:48:25
Man kan tycka att samerna borde ha något bättre för sig än bara av princip överklaga allt som finns att överklaga från Gävle och uppåt. Vi talar om världens mest glesbefolkade områden och ändå finns det inte plats för lokala icke-samer att upprätta en arbetsplats. Sen struntar samerna ändå i allt själva och flyttar till Stockholm som alla andra.

Det är inte bra att dra in samerna i den här frågan/tråden.
Området det gäller är glesbefolkat men sett till andelen samer som verkar på de markerna så är nog samerna övervägande.
Vi skall nog inte ge oss in i den diskussionen utan låta de kvarnarna mala i tystnad tycker jag.

"ras politiska" diskussioner kan du ta på ett annat forum tycker jag.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.