Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Projekt 3" dredge

Startat av Glimmer, 16 Januari, 2014, 18:47:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BASSO

Citat från: Skidmark skrivet 17 Januari, 2014, 19:24:58
Sitter och tittar på ditt pumphus... fick du med en sprängskiss för reparation skulle behöva en, för att klura på att göra en egen i cnc maskinen på skolan :D
En bit ner på denna http://dredgeyard.com/dredge-pump.php kan man se hur det ser ut innuti, även lite produktionsbilder. Måttsatta med material krav kan nog vara knepigare att hitta. Sök "explosion view dredge pump" alternativt "explosion view centrifugal pump" på google. Vore grymt med en egen designad och tillverkad pump :P Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Kulta Imuri

Citat från: goldrush skrivet 16 Januari, 2014, 19:24:11
vad fick du tag i ett löst pumphus som den turbinen på bilden???

undrar om man kan ta en gammal lastbilsturbo bygga ett kullagrad axel till turbinhjulet, bör ju kunna bygga tryck

Om det är 1 del jag skulle köpa till ännu en dredge så är det just pumpen, denna typ av pump ger både högt tryck och stort flöde, något som är svårt att hitta i sverige som inte väger flera ton....med undantag för den honda pump som jag nämner i annan tråd. Motorer finns det gott om billigt i Sverige.

Dessa pumpar har keramiska tätningar, tror det blir svårt att bygga något lika bra.....

Dollarkursen är låg, och att bygga en sådan väldig fin övergång från motoraxel till pumpaxel är berundransvärt. Man kan även använda en bra "gummislang" och slangklämma för att bygga en övergång som inte sliter ut pumpen med obalans osv.

Kulta Imuri

Kulta Imuri

Citat från: Glimmer skrivet 17 Januari, 2014, 19:20:28
Citat från: BASSO skrivet 17 Januari, 2014, 17:37:31
Intressant bygge!
Hur gick tankegångarna innan du bestämde dig för 3". Jag velar lite mellan 3" och 4", grejorna måste vara ganska mycket kraftigare till 4". Samtidigt får man igenom avsevärt mycket mera material i en 4"en i en 3". Sedan finns det de som inte skulle nöja sig med mindre än 10" >:D Hur har du tänkt med pontonerna? Jag funderar på att använda tre pvc rör som är igensatta i ändarna till varje ponton. Har även funderat på fendrar, (sådana som man har till båtar, inte de man spelar på). Håll oss gärna uppdaterade vad det gäller bygget.
Mvh basso.

Hallå Basso!
Jag valde 3" för jag tyckte 4" blev förstår och 2"-2,5" för liten, bra svar va :D Ville ha en smidig dredge med någorlunda kapacitet, den skall vara lätt att plocka isär och sätta ihop för enkel transport, skall gå att köra som highbanker kombo också, funderar även på att tillverka en anpassad cykelkärra så att jag kan transportera den längre sträckor i "naturen" utan att behöva bära.

Ja pontonerna har väl varit det knepigaste tycker jag. Jag har funderat på stora fendrar precis som du och även PVC avloppsrör typ diameter 250 mm eller så. Just nu lutar det åt hårda markskivorhttp://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/cellplast-xps/ecoprim-100mm-1185x585-2-77m2-pkt-004623808....har en idé om hur det skulle kunna fungera. Är det förresten någon på forumet som vet om det går och limma markskivor?

Till det den bärandekonstuktionen funderar jag på strängpressad aluminiumprofil typ nåt sådant härhttp://www.alucon.se/profil-40x40l-3-meter/509-0, fördelen är att det finns diverse fästelement så att man kan justera läge på motor och ränna för att hitta rätt tyngdpunkt och det väger inte mycket samt rostar ej.

Hälsar Glimmer

-Glimmer, snyggt jobbat, detta kommer bli bra!

Min rek. Gör pontonerna av markskiva, kolla dock upp så du får den bästa sorten. Du limmar enkelt med PU lim, men köp Casco. Det blir bra som fasen....Du lägger på vatten som vanligt då du limmar och tvingar ihop skivorna till lagom tjocklek. Ute formplyfa blir bra på toppen att göra raminfästningen med. Vill du kan du fasa av alla kanter så blir det inte så känsligt, om man vill kan man klä in med glasfiber elker alu lister. Detta är dock onödigt och kostsamt, bättre att ha ett par pontoner i reserv. Har god erfarenhet av denna typ, rör blir tungt och blir det läcka så sjunker skiten... 8)

Lycka till

Kulta Imuri

steel88

Ang pontonerna.

Varför inte tillverka 2 mallar i papé masche (googla) och fylla med fogskum? Fogskumm flyter ju hur bra som helst och om en flaska innehåller 50liter färdigt skum så lär du komma billigt undan på ett par flaskor. Och då kan du dessutom anpassa protonerna till ditt bygge och inte tvärtom. Finns dock ett medel som är bättre än fogskum. Ett slags flytande isolering som används i byggbranschen för att på plats tillverka isoleringsskivor. Blir ett stabilt och hårdfrigolit liknande material då det e härdat och med bra täthet. Finns en del firmor i sverige som har denna utrustning.

Titta på videon i denna annons =) det sväller ganska duktigt. Vill du ha exakt lika protoner så bygg en trä mall smeta in med vaselin mellan varje "sprut".
http://www.blocket.se/halland/Ecofoam__det_grona_alternativet__44796436.htm?ca=6&w=3
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka - Alberts Einstein.

HANNU

Citat från: BASSO skrivet 17 Januari, 2014, 18:33:36
Mig veteligen så finns ingen lagstiftning i sverige mot att köra dredge på en inmutning om man har tillstånd att prospektera i vattnet på en inmutning. Så jag tror att antalet är nästan detsamma som där man kan använda highbanker, och det finns ju en del sådana ställen. Man kan ju även använda en highbanker med ett sugmunstycke så den igentliga skillnaden är att dredgen flyter på vattnet istället för att stå på ben. Mvh basso.
jag tänkte nu ställen där vi i forumet kunde dredga, inte privata inmutningar.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Glimmer

Sitter och tittar på ditt pumphus... fick du med en sprängskiss för reparation skulle behöva en, för att klura på att göra en egen i cnc maskinen på skolan :D

Hej! Detta var det som kom med pumpen inte den bästa spräng skissen.... Visst går det göra egen pump i en styrd maskin, jag har oxå haft den tanken:-) men kom fram till att det blev för mycket jobb (läs bekvämlighet:-D) tätningar kan man köpa som reservdelar från Keene, lite Cad o cam så är det klart

Det som verkar vara grejen med Keene pumpen är tratten som sitter på impellern, verkar ha en väldigt god passning mot insuget på pumphuset, det gör att trycket bara har en väg att komma ut....,.

Jag har sett en liten firma på nätet (usa) som skryter om att deras pump är bearbetad ur ett stycke aluminium!!!

/Glimmer

Glimmer

Citat från: Glimmer skrivet 18 Januari, 2014, 10:55:18

Hej! Detta var det som kom med pumpen inte den bästa spräng skissen.... Visst går det göra egen pump i en styrd maskin, jag har oxå haft den tanken:-) men kom fram till att det blev för mycket jobb (läs bekvämlighet:-D) tätningar kan man köpa som reservdelar från Keene, lite Cad o cam så är det klart

Det som verkar vara grejen med Keene pumpen är tratten som sitter på impellern, verkar ha en väldigt god passning mot insuget på pumphuset, det gör att trycket bara har en väg att komma ut....,.

Jag har sett en liten firma på nätet (usa) som skryter om att deras pump är bearbetad ur ett stycke aluminium!!!

/Glimmer

Nu hitta jag länken till företaget som gort pumphus ur massiv aluminium....inget är omöjligt
http://www.honcoophighbanker.com/pumps.php

Glimmer

Citat från: Glimmer skrivet 18 Januari, 2014, 11:10:18
Citat från: Glimmer skrivet 18 Januari, 2014, 10:55:18

/Glimmer

Nu hitta jag länken till företaget som gort pumphus ur massiv aluminium....inget är omöjligt
http://www.honcoophighbanker.com/pumps.php

Och här är reservdelslistan med assembly instruktions...

/Glimmer

BASSO

Citat från: unnah skrivet 18 Januari, 2014, 08:26:53
Mig veteligen så finns ingen lagstiftning i sverige mot att köra dredge på en inmutning om man har tillstånd att prospektera i vattnet på en inmutning. Så jag tror att antalet är nästan detsamma som där man kan använda highbanker, och det finns ju en del sådana ställen. Man kan ju även använda en highbanker med ett sugmunstycke så den igentliga skillnaden är att dredgen flyter på vattnet istället för att stå på ben. Mvh basso.
Då är det väl SGF:s svenska inmutningar, ädelforsen eventuellt andra "turistvask" ställen efter kontakt med ägare. Om man kontaktar ett bolag som har en inmutning, är nog inte heller omöjligt att man får tillstånd från dem att vara på deras inmutning heller. Mvh basso.

iller

Citat från: BASSO skrivet 18 Januari, 2014, 12:24:21
Citat från: unnah skrivet 18 Januari, 2014, 08:26:53
Då är det väl SGF:s svenska inmutningar, ädelforsen eventuellt andra "turistvask" ställen efter kontakt med ägare. Om man kontaktar ett bolag som har en inmutning, är nog inte heller omöjligt att man får tillstånd från dem att vara på deras inmutning heller. Mvh basso.

Läste ingen det jag skrev eller? :P

BASSO

Faller inte detta på att det räknas som större skala eller för egen vinning? Vad jag sett behövs tillstånd så fort motorer är inblandade?

Glimmer

Citat från: Kulta Imuri skrivet 17 Januari, 2014, 21:52:11
Citat från: goldrush skrivet 16 Januari, 2014, 19:24:11
vad fick du tag i ett löst pumphus som den turbinen på bilden???

undrar om man kan ta en gammal lastbilsturbo bygga ett kullagrad axel till turbinhjulet, bör ju kunna bygga tryck

Om det är 1 del jag skulle köpa till ännu en dredge så är det just pumpen, denna typ av pump ger både högt tryck och stort flöde, något som är svårt att hitta i sverige som inte väger flera ton....med undantag för den honda pump som jag nämner i annan tråd. Motorer finns det gott om billigt i Sverige.

Dessa pumpar har keramiska tätningar, tror det blir svårt att bygga något lika bra.....

Dollarkursen är låg, och att bygga en sådan väldig fin övergång från motoraxel till pumpaxel är berundransvärt. Man kan även använda en bra "gummislang" och slangklämma för att bygga en övergång som inte sliter ut pumpen med obalans osv.

Kulta Imuri

Hej Kulta Imuri!

Tack för dina bra tips om pontoner lim och annat!

Kopplingen mellan motor och pump är "köpe grejer" från lokala järnhandeln http://www.bj-gear.se/index.php?id=265 , det enda man behöver göra är att borra och brotscha hålen i kopplingen till axeldiametern...

/Glimmer

iller

Citat från: BASSO skrivet 18 Januari, 2014, 12:33:13
Faller inte detta på att det räknas som större skala eller för egen vinning? Vad jag sett behövs tillstånd så fort motorer är inblandade?

Hadlar inte om motor eller ej, det finns inget inslagen som förbjuder dredging, inmutning eller inte. I alla fall enligt guldström och det jag själv har läst hittills. Jag kan it's ha missat något men tror inte det.