Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Projekt 3" dredge

Startat av Glimmer, 16 Januari, 2014, 18:47:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Hej alla glada :)

Nu börjar jag mitt 3" dredgebygge, intresserade kan följa och komma med bra idéer!

Idag har jag titta lite på kopplingen mellan motor och pump,...fixat en fästplåt som blev lite för bred, får göra ny nästa vecka....

/Glimmer

rainman1618

Citat från: Glimmer skrivet 16 Januari, 2014, 18:47:04

Nu börjar jag mitt 3" dredgebygge, intresserade kan följa och komma med bra idéer!

Idag har jag titta lite på kopplingen mellan motor och pump,...fixat en fästplåt som blev lite för bred, får göra ny nästa vecka....

/Glimmer

intressant vad kostar den ATT bygga?
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

Glimmer

Citat från: rainman1618 skrivet 16 Januari, 2014, 18:58:38
Citat från: Glimmer skrivet 16 Januari, 2014, 18:47:04

/Glimmer

intressant vad kostar den ATT bygga?

Jag vet inte ännu, får se när den är färdig!
Som alltid har jag val att göra, vad jag menar är att jag kan välja att köpa t.ex. en Honda motor eller en billigare "noname" , samma gäller för alla delar till bygget....

/Glimmer

goldrush

vad fick du tag i ett löst pumphus som den turbinen på bilden???

undrar om man kan ta en gammal lastbilsturbo bygga ett kullagrad axel till turbinhjulet, bör ju kunna bygga tryck

Glimmer

USA import, det är en Keene PHP165:-)

/Glimmer

BASSO

Intressant bygge!
Hur gick tankegångarna innan du bestämde dig för 3". Jag velar lite mellan 3" och 4", grejorna måste vara ganska mycket kraftigare till 4". Samtidigt får man igenom avsevärt mycket mera material i en 4"en i en 3". Sedan finns det de som inte skulle nöja sig med mindre än 10" >:D Hur har du tänkt med pontonerna? Jag funderar på att använda tre pvc rör som är igensatta i ändarna till varje ponton. Har även funderat på fendrar, (sådana som man har till båtar, inte de man spelar på). Håll oss gärna uppdaterade vad det gäller bygget.
Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

HANNU

Hur många ställen har vi i Sverige där man får köra med dredge, lagligt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Pappagoran

Citat från: unnah skrivet 17 Januari, 2014, 18:11:50
Hur många ställen har vi i Sverige där man får köra med dredge, lagligt.

Hade också den tanken. Just nu vet jag bara Ädelfors.
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

HANNU

Dom två inmutningarna i Dalarna, tror jag, men sen
Stå på dig, annars gör nån annan det.

BASSO

Mig veteligen så finns ingen lagstiftning i sverige mot att köra dredge på en inmutning om man har tillstånd att prospektera i vattnet på en inmutning. Så jag tror att antalet är nästan detsamma som där man kan använda highbanker, och det finns ju en del sådana ställen. Man kan ju även använda en highbanker med ett sugmunstycke så den igentliga skillnaden är att dredgen flyter på vattnet istället för att stå på ben. Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Glimmer

Citat från: BASSO skrivet 17 Januari, 2014, 17:37:31
Intressant bygge!
Hur gick tankegångarna innan du bestämde dig för 3". Jag velar lite mellan 3" och 4", grejorna måste vara ganska mycket kraftigare till 4". Samtidigt får man igenom avsevärt mycket mera material i en 4"en i en 3". Sedan finns det de som inte skulle nöja sig med mindre än 10" >:D Hur har du tänkt med pontonerna? Jag funderar på att använda tre pvc rör som är igensatta i ändarna till varje ponton. Har även funderat på fendrar, (sådana som man har till båtar, inte de man spelar på). Håll oss gärna uppdaterade vad det gäller bygget.
Mvh basso.

Hallå Basso!
Jag valde 3" för jag tyckte 4" blev förstår och 2"-2,5" för liten, bra svar va :D Ville ha en smidig dredge med någorlunda kapacitet, den skall vara lätt att plocka isär och sätta ihop för enkel transport, skall gå att köra som highbanker kombo också, funderar även på att tillverka en anpassad cykelkärra så att jag kan transportera den längre sträckor i "naturen" utan att behöva bära.

Ja pontonerna har väl varit det knepigaste tycker jag. Jag har funderat på stora fendrar precis som du och även PVC avloppsrör typ diameter 250 mm eller så. Just nu lutar det åt hårda markskivorhttp://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/cellplast-xps/ecoprim-100mm-1185x585-2-77m2-pkt-004623808....har en idé om hur det skulle kunna fungera. Är det förresten någon på forumet som vet om det går och limma markskivor?

Till det den bärandekonstuktionen funderar jag på strängpressad aluminiumprofil typ nåt sådant härhttp://www.alucon.se/profil-40x40l-3-meter/509-0, fördelen är att det finns diverse fästelement så att man kan justera läge på motor och ränna för att hitta rätt tyngdpunkt och det väger inte mycket samt rostar ej.

Hälsar Glimmer

Michael Hillbom / Skidmark

Sitter och tittar på ditt pumphus... fick du med en sprängskiss för reparation skulle behöva en, för att klura på att göra en egen i cnc maskinen på skolan :D
Om du inte är nöjd.. Gräv djupare

iller

Citat från: BASSO skrivet 17 Januari, 2014, 17:37:31
Intressant bygge!
Mvh basso.

Lars guldström har sagt som så att om man siktar på 4 så sikta på 5 istället det blir en rejäl skillnad i hur mycket processat material man kan köra.

Och som sägs nedan, det står inget i lagen explicit om att man faktiskt inte får dredga. Det enda som står i lagen är för dredgning av bryggor osv och då pratar de stora maskiner och de måste man söka tillstånd för. Står inget annat i lagen vad jag sett. Kan ju dock finnas vissa områden som har skyddat vatten eller fisk etc där andra regler gäller.