Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Corona 2020

Startat av gangsing finne, 12 Mars, 2020, 10:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: HANNU skrivet 07 April, 2020, 10:40:23
Gränsen till Finland skulle öppnas efter Påsken, men datumet nu flyttat till den 15 maj.
Regeringen skulle även begränsa arbetspendlingen för att viruset inte längre skulle komma in till landet.
Men det skulle bli svårt till svenska sjukvården eftersom närmare 100 personer jobbar på svenska vården i Norrland.

Arbetspendlingen blir tillåten.

johanssonsan

Citat från: iller skrivet 07 April, 2020, 17:01:59
Mitt skäl till varför sverige valt rätt väg. Enda sättet att stoppa smittan är antingen att skaffa herd immunity eller vaccin, finns inget annat sätt att stoppa smittan på. Och sätter du folk i karantän så kommer smittan att komma tillbaks och då får du sätta folk i karantän igen vilket leder till att ekonomin får sig en smäll igen. Då är det bättre att göra som sverige gjort, låta folk smittas men under någorlunda kontrollerade former, folk kommer dö i vilket fall som helst så enkelt är det bara, och genom att göra så som vi gjort i sverige så påverkas ekonoomin så lite som det är möjligt.

Och är inte gränsen till finland öppen i midsommar så smiter jag fan över nånstans! Jag ska te lappland o gräva guld så enkelt är de bara :P

Du skriver: " låta folk smittas men under någorlunda kontrollerade former". Nu visar det sig att de som är mest känsliga för smittan har fått minst skydd. Personal från tex hemtjänst och personal på äldreboende har fått röra sig fritt med många kontakter utan att någon har kontrollerat deras status. Skandal är lindrigt sagt. Intelligensbefriat är ett annat ord.
Riktigt illa när ekonomin går före de svagaste i samhället.

Grävmaskinisten

Citat från: johanssonsan skrivet 07 April, 2020, 21:44:52
Mitt skäl till varför sverige valt rätt väg. Enda sättet att stoppa smittan är antingen att skaffa herd immunity eller vaccin, finns inget annat sätt att stoppa smittan på. Och sätter du folk i karantän så kommer smittan att komma tillbaks och då får du sätta folk i karantän igen vilket leder till att ekonomin får sig en smäll igen. Då är det bättre att göra som sverige gjort, låta folk smittas men under någorlunda kontrollerade former, folk kommer dö i vilket fall som helst så enkelt är det bara, och genom att göra så som vi gjort i sverige så påverkas ekonoomin så lite som det är möjligt.

Och är inte gränsen till finland öppen i midsommar så smiter jag fan över nånstans! Jag ska te lappland o gräva guld så enkelt är de bara :P

Du skriver: " låta folk smittas men under någorlunda kontrollerade former". Nu visar det sig att de som är mest känsliga för smittan har fått minst skydd. Personal från tex hemtjänst och personal på äldreboende har fått röra sig fritt med många kontakter utan att någon har kontrollerat deras status. Skandal är lindrigt sagt. Intelligensbefriat är ett annat ord.

Ännu en gång så har de äldre blivit bortglömda, vem vill bli gammal i det här landet.... ??
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

iller

Citat från: johanssonsan skrivet 07 April, 2020, 21:44:52

Där lägger jag mer skuld på äldreboendena i så fall, det har hela tiden sagts att de äldre är de som är i riskzonen så då skulle äldreboendena vidtagit åtgärder. Sen att staten kunde gett ännu tydligare info till dem är också sant men hade de haft lite vett i skallen borde de själva fattat det också. Och kraschar ekonomin kommer fler dö av andra orsaker under en mycket längre tid istället. Så därför måste man göra en avvägning det är så realiteten ser ut.

gangsing finne

Läste på yle att det har forskat i kina om att blodgrupp A-har tendensen att få den jobbigare varianten av coronan vs 0 blodrupp lättare.finske forskaren tyckte forskingen var trovärdigt.
Der är dock inte säkert att det går så....men..men

https://yle.fi/uutiset/3-11296179
vaska stället först innan du gräver

iller

Citat från: gangsing finne skrivet 08 April, 2020, 18:41:46
Läste på yle att det har forskat i kina om att blodgrupp A-har tendensen att få den jobbigare varianten av coronan vs 0 blodrupp lättare.finske forskaren tyckte forskingen var trovärdigt.
Der är dock inte säkert att det går så....men..men

https://yle.fi/uutiset/3-11296179

Japp det stämmer, kom för nån vecka eller två sen typ verkar som det stämmer.. nu är ju frågan vilken blodgrupp har jag :P

HANNU

Har en magkänsla om att det blir ingen grävning i Finland den här sommaren för oss från Sverige. Detta efter att följt finskt media, både tidningar och tv nyheter.
Har jag fel, blir det ett roligt överraskning.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Min magkänsla säger att senast i juli får folk komma över gränsena.

Osmiridium

Om inte Finland tänker stänga ner tills att det finns ett vaccin tillgängligt så får vi nog lite sommargrävning. Jag undrar om något land utom Nordkorea skulle klara att hålla stängt ett helt år eller vad det nu tar innan vi har ett vaccin.

Vi som gräver i Lemmenjoki borde få fri passage, vi är ju faktiskt i karantän i två veckor ute på fjället ändå  :))

gangsing finne

Statsministern sanna marin har försiktigt sagt att nylands län öppnas 19.4 .man kan typ jämföra kilometersmässigt att gnällbältet (örebrolän) öppnas

HANNU

Citat från: gangsing finne skrivet 13 April, 2020, 16:44:03
Statsministern sanna marin har försiktigt sagt att nylands län öppnas 19.4 .man kan typ jämföra kilometersmässigt att gnällbältet (örebrolän) öppnas
Är lite annan sak att öppna Nylandsgränsen. Men först måste kurvan vända neråt där.
Bara några dagar sedan sålde man sista personbiljetten till färjan.
Att öppna gränsen mot Sverige så länge man här sköter pandemin, som man i Finland tycker är galet, har dom ingenting att vinna på en öppning.
Dom vill begränsa arbetspendlingen med att folk mera börjar stanna på svenska sidan.
400 nya fall i Sverige idag.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 13 April, 2020, 18:33:55
Citat från: gangsing finne skrivet 13 April, 2020, 16:44:03
Är lite annan sak att öppna Nylandsgränsen. Men först måste kurvan vända neråt där.
Bara några dagar sedan sålde man sista personbiljetten till färjan.
Att öppna gränsen mot Sverige så länge man här sköter pandemin, som man i Finland tycker är galet, har dom ingenting att vinna på en öppning.
Dom vill begränsa arbetspendlingen med att folk mera börjar stanna på svenska sidan.
400 nya fall i Sverige idag.

Det är sant det att finnarna tycker svenskarnas lätta åtgärder är gala.....så är det nuläget ...den kan ändra sig.

Magkänslan är att om finnelands hårda politik fortsätter, så sprids viruset försakta. Det betyder katastrof  för ekonomin, konskurser ,arbetsköshet,oro , matkö osv .

Möjligtvis situationen i tex i juli i europa .nordländerna börjar leva mer normalt , likaså övriga europeiska länder.
Finlanda ? Pga politikernas hårda åtgärder så har för få fått smittan ...inte bra ....pressen att sätta fart på smittan ökar ,likaså pressen att bygga upp ekonomin .....möjligtvis turister?.....guldgrävare?.....
Nåväl dehär är mina spekulationer....det visar sig i juni/juli....

Sen tror jag att om det blir en varm sommar med mycket sol , så bromsas spridningen ännumera i finland...inte bra

HANNU

Tornedalen en av Finlands värsta ställen