Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Corona 2020

Startat av gangsing finne, 12 Mars, 2020, 10:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Larsa

Börjar bli lite smått kännbart för vissa butiker här i gränstrakterna som mestadels har kunder från Finland ja kronan är ju som den är och snusar gör dom ju även i på andra sidan gränsen.
Som tur är så stoppades inte arbetspendlingen hit helt, hade nog gruvan fått problem och framför allt sjukvården som har en hel del folk från Finland.
Butikerna försökte med varuleveranser men det stoppades av den finska tullen, bara transporter från företag till företag godkänns.
Misstänker att fortsätter det så får nog gränsjägarna huvudbry med alla kreativa försök att få varor över gränsen >:D

Osmiridium

Säger du alltså att jag måste starta ett företag för att få leverera min nya kinapump till gruvan i Lemmenjoki  >:D

gangsing finne

Citat från: Osmiridium skrivet 25 April, 2020, 11:22:55
Säger du alltså att jag måste starta ett företag för att få leverera min nya kinapump till gruvan i Lemmenjoki  >:D

Ring finska tullen vet ja.berätta som det är .ni har betalat staten hyra för att gräva i år .om ni inte får gräva så ska ni få ersättning för förlorad guld ,kanske nuggets osv ...
Plus hyran 50eur per hehtar

Om möjligt...så klassas ni för arbetare ....
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Citat från: johanssonsan skrivet 25 April, 2020, 08:11:06
Citat från: gangsing finne skrivet 24 April, 2020, 19:55:29
Fortfarande helt för sakta sprids smittan i finland.det kostar ca 1miljard euro per vecka för finland kriga mot smittan på dethär sättet.
hoppet är väl som tobbe nännde.....en ekonomiskt smäll.
brudar  (finska fem ministrarna) har böjelse så som kvinnor oftast har ,att agera via känslorna .så magkänslan är att finland går hälsan före ,och den mjuka linjen fortsätter.

finland sneglar oftast mot sverige .vikingarnas sätt att hantera har betydelse för finnarna.om ni lyckas bättre ...vi säger i juni .så då har brudarna press på sig att härma sveriges sätt.

Jag tror fortfarande på att solens uv-strålning/värmen bromsar smittan .det betyder att smittan stannar upp betydligt ...säkert redan nästa månad.

Summerar 3 saker .
1- finland fortsätter såhär med hälsan före
2- solens uv /värmens bromsande verkan
3- ekonomisk smäll

Dessa 3 faktorer kan hjälpa att gränsen öppnas ?. Kommentarer?

Jag är tveksam till att varmare väder skall dämpa viruset eftersom Coronasmitta redan idag finns och sprids på varmare breddgrader. För att döda eller göra bakterier och virus mindre verksamma krävs UV-C , kortvåg UV strålning med en våglängd på 260 nm och kortare. Solens/rymdens UV-C strålning når inte jorden eftersom den våglängden fångas upp av atmosfären.
Däremot går UV-A och delvis UV-B genom atmosfären och ger oss solbränna. En annan utmärkt effekt av vackert väder är att solstrålningen som träffar huden omsätts till D vitamin som är en mycket viktig del av immunförsvaret. Ät extra D vitamin!
Kortvåg UV-C är ett erkänt mycket effektivt sätt att tex rena dricksvatten + att sterilisera medicinsk utrustning.
UV-C bränner effektivt bort "benen", flimmerhåret på bakterier vilket gör att bakterierna inte kan föröka sig.
UV-C ändrar DNA, arvsmassan, på virus så stannar de upp. Finns gott om vattenreningsprodukter där ute som bygger på UV-ljus och ibland aktivt kol för att fysiskt fånga upp bakterier.

Tack för infon om uv-strålningen.

In vi tittar tillbaka till iran.....vad hände och händer.
I januari /februari så var det många som smittades fort ....dom talade om att 1 miljon kommer få smittan.

Det blev stora åtgärder ..karantän osv...
Nu är det  väl sommar som i norden där ,kan jag tänka mig.smittan har stannat upp .....tror själv att värmen har del av det .hur är läget i andra länder där det är varmt.det har bromsat upp .afrika med dålig sjukvård och tätt boende i tält osv .....där borde ju smittan sprida son gräsbranden....

gold01

Hej
Värmen hjälper säkert för om man tittar på en vanlig säsongsinfluensa så toppar den i februari för att sedan försvinna framåt sommaren.
Tror inte detta viruset är annorlunda.
D vitamin eller något annat som stärker immunförsvaret kommer inte fungera. då kroppen inte känner igen Corona så kommer den inte reagera lika snabbt som om du haft antikroppar.
Säsongsinfluensan muterar lite granna varje år och
det är ju därför man tar influensasprutan varje år.
( Om man nu gör det förstås).
Coronan kommer också mutera till nästa år men kroppen
Kommer ändå ha det i minnet så hur eller hur så blir du inte lika sjuk nästa gång.
Nu har jag bara lyssnat på våra experter och tycker det är lite roligt att vara med i diskussionen här på forumet.

gangsing finne

Citat från: gangsing finne skrivet 25 April, 2020, 16:50:22
Citat från: Osmiridium skrivet 25 April, 2020, 11:22:55

Ring finska tullen vet ja.berätta som det är .ni har betalat staten hyra för att gräva i år .om ni inte får gräva så ska ni få ersättning för förlorad guld ,kanske nuggets osv ...
Plus hyran 50eur per hehtar

Om möjligt...så klassas ni för arbetare ....

Finland går senast konkurs om dom ska ersätta allt missat guld   8)

Osmiridium

Citat från: gangsing finne skrivet 26 April, 2020, 18:01:56

Jo, iallafall om de ska ersätta min 300+g isomus dröm-hippu  :))  Hoppas på lite goda nyheter framåt månadsskiftet nu. Visst är det så att gränsrestriktionerna är till 13:e maj fortfarande, medan restauranger o.s.v. måste hålla stängt till sista maj? Kanske blir det så att gränsreglerna kan lättas upp lite efter sista maj, håller tummarna  C:-)

iller

Har kollat upp reglerna som gäller för att resa till finland. Bör inte vara några problem.

Det är dock individuellt per case.
Men ska man resa in i finland ska man i så fall bo i minst 14 dagar under karantänliknande förhållanden.

Så enkel löstning, ta med mat för 14 dagar, säg att ni ska bo mitt ute i skogen och gräva guld och har mat för 14 dagar. :D

gangsing finne

Citat från: Osmiridium skrivet 26 April, 2020, 22:23:01
Citat från: gangsing finne skrivet 26 April, 2020, 18:01:56

Jo, iallafall om de ska ersätta min 300+g isomus dröm-hippu  :))  Hoppas på lite goda nyheter framåt månadsskiftet nu. Visst är det så att gränsrestriktionerna är till 13:e maj fortfarande, medan restauranger o.s.v. måste hålla stängt till sista maj? Kanske blir det så att gränsreglerna kan lättas upp lite efter sista maj, håller tummarna  C:-)

Stämmer nog .sanna marin ska informera folket om det denna vecka.så då får vi färska nyheter.

Ps .direkt när du började tala om isomus ......så steg guldpriset ..mm ;D

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Inga nya fall i Inarikommun under april. Alltsammans under fem smittade.
Desto värre är det i Torneo.
Siffrorna i bilden fall per 100000 personer
Stå på dig, annars gör nån annan det.

vedboden

Bra då kanske vi kan gräva i sommar. Pelle. Goldrush vedboden

gangsing finne

Skolorna öppnas 14 maj .regeringen sitter och håller möte i skrivande stund.men enligt kvällstidningens källa ,så fortsätter undantagstillståndet även efter 13 maj .så just nu ser det mörkt ut i kameruns avbytarbänk .

Men vad gäller gränsen så säger jag ,så länge det finns liv finns det hopp....