Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Corona 2020

Startat av gangsing finne, 12 Mars, 2020, 10:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Citat från: HANNU skrivet 14 April, 2020, 11:19:40
Tornedalen en av Finlands värsta ställen

Gillade det pga att då når dom toppen av smittan bland dom första....hoppas att svenska sidan av tårnedalen följer med.det finns plats på akuten ,så det är inte kaotisk så vitt jag förstått.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

I andra värdskriget så var det plakater i sverige där det stog.
                      FINLANDS SAK ÄR VÅR

Nu är det inte krig .men ska man hit och vaska så måste gränsen vara öppen.

Nylands gräns öppnades i dag helt för alla finnar .

Grävmaskinisten

Denna man ligger på våran lilla kyrkogård, han gjorde rätt och ställde upp för Finland!

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Har nu inte med corona att göra. Men Sverige har aldrig hjälpt Finland i något krig, och i Finland är det få som tror att Sverige skulle hjälpa i eventuella framtida konfligt heller. Varje svensk som varit med i kriget i Finlad var frivilliga, av eget vilja.
Istället har finländarna varit huvudgrupper i svenska krig i århundraden.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gold01

Hej på er.
Sverige har inte hjälpt Finland med manskap utan det var bara  frivilliga som du säger Hannu.
Däremot så skickades det över massor av krigsmateriel.
Min mamma som bodde på en större lantgård i Småland när hon var liten där hade dom 2 st flickor från Finland under krigsåren.
Viljan från svenska folket fanns nog och jag själv skulle inte tveka att hjälpa våra grannländer i nutid om det skulle behövas(kanske inte att kriga det är jag för gammal för men allt annat)
Länderna runt Sverige var nog inte så imponerande av
vad Sverige gjorde då.
Men det var ju en annan tid och ett annat tankesätt.

HANNU

Citat från: gold01 skrivet 16 April, 2020, 16:23:53
Hej på er.
Sverige har inte hjälpt Finland med manskap utan det var bara  frivilliga som du säger Hannu.
Däremot så skickades det över massor av krigsmateriel.
Min mamma som bodde på en större lantgård i Småland när hon var liten så  hade dom 2 st flickor från Finland under krigsåren.
Viljan från svenska folket fanns nog och jag själv skulle inte tveka att hjälpa våra grannländer i nutid om det skulle behövas(kanske inte att kriga det är jag för gammal för men allt annat)
Länderna runt Sverige var nog inte så imponerande av
vad Sverige gjorde då.
Men det var ju en annan tid och ett annat tankesätt.
Svenska folket däremot tog tiotusentals krigsbarn till sina hem, som tre av mina äldre syskon.

HANNU

Det ser inte bra ut för oss som vill till Finland på sommaren. Som alla vet har länderna olika strategi för att kämpa mot coronan. Sverige har dryggt 16000 av tio miljoner människor konstaterat smittan. I Finland är siffran 4400. Nu pratar man om att flockimmunitet sprider sig som skogsbrand i Västmanland i Sverige, men innan alla tiomiljoner har den kommer Finland nog inte öppna gränsen. Där försöker man skydda folk, och nog öppnas inte gränsen innan vaxsinet tagits fram.
Detta min magkänsla efter att läst dagens finsk media.

johanssonsan

Innan det finns godkänt vaccin framtaget så hinner Wuhanviruset mutera någon gång så det ligger seriöst långt fram i tiden.
Märk väl att man talar gärna om flockimmunitet när man har tappat kontrollen. Ingen har hittills kommit fram och sagt hur många % av flocken som krävs för att detta skall fungera. Under tiden så dör folk i alla åldrar utom FHM kontroll och vetskap.
Som ett exempel kan jag nämna att för att uppnå flockimmunitet på Röda Hund som är mycket smittsamt krävs att minst 95% är skyddade.
Så frågan är fortfarande öppen - hur många % av befolkningen krävs ha antikroppar. Finland gör rätt - dra åt snaran tills man har grepp på situationen.

Tobbe

De fixar sig nog, tror finland öppnar gränsen för turister i sommar men med restriktioner, den ekonomiska smällen blir nog värre annars.
Hoppas på de bästa, annars får de bli till norrbotten för vårat grävargäng.
Ut och upplev

vedboden

Tror finnarna öppnar gränsen till midsommar..eller rättare sagt hoppas på det.har ju inte varit i Sverige en sommar sedan 2000.  Pelle    Goldrush vedboden

gangsing finne

Fortfarande helt för sakta sprids smittan i finland.det kostar ca 1miljard euro per vecka för finland kriga mot smittan på dethär sättet.
hoppet är väl som tobbe nännde.....en ekonomiskt smäll.
brudar  (finska fem ministrarna) har böjelse så som kvinnor oftast har ,att agera via känslorna .så magkänslan är att finland går hälsan före ,och den mjuka linjen fortsätter.

finland sneglar oftast mot sverige .vikingarnas sätt att hantera har betydelse för finnarna.om ni lyckas bättre ...vi säger i juni .så då har brudarna press på sig att härma sveriges sätt.

Jag tror fortfarande på att solens uv-strålning/värmen bromsar smittan .det betyder att smittan stannar upp betydligt ...säkert redan nästa månad.

Summerar 3 saker .
1- finland fortsätter såhär med hälsan före
2- solens uv /värmens bromsande verkan
3- ekonomisk smäll

Dessa 3 faktorer kan hjälpa att gränsen öppnas ?. Kommentarer?

Osmiridium

Ekonomin är nog det som kommer få Finland att krokna snart. Hörde på Uutiset idag att de första 3 månaderna av Corona-shutdown kommer öka stadsskulden från 60 till 80% av BNP. Och fortsätter de tre månader till så blir det 100% av BNP. Snart är man i skuldligan med Italien, Grekland och Spanien.

Vissa restriktioner kommer ju säkert finnas kvar länge än. Men guldfebriga svenskar som bara vill sitta i själv-karantän på inmutningen i sommar och spendera lite pengar på den sidan gränsen borde få komma in  :))

Tänker själv på företagarna som kör båten i Lemmenjoki, hur ska de klara sig när det mesta av deras business kommer under ett par korta sommarmånader. Och en stor andel av det kommer från turister från både Finland och utlandet. Ska dessa företag bara få gå omkull, det tycker inte jag iallafall. Shut up and take my money  ;D

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 24 April, 2020, 19:55:29
Fortfarande helt för sakta sprids smittan i finland.det kostar ca 1miljard euro per vecka för finland kriga mot smittan på dethär sättet.
hoppet är väl som tobbe nännde.....en ekonomiskt smäll.
brudar  (finska fem ministrarna) har böjelse så som kvinnor oftast har ,att agera via känslorna .så magkänslan är att finland går hälsan före ,och den mjuka linjen fortsätter.

finland sneglar oftast mot sverige .vikingarnas sätt att hantera har betydelse för finnarna.om ni lyckas bättre ...vi säger i juni .så då har brudarna press på sig att härma sveriges sätt.

Jag tror fortfarande på att solens uv-strålning/värmen bromsar smittan .det betyder att smittan stannar upp betydligt ...säkert redan nästa månad.

Summerar 3 saker .
1- finland fortsätter såhär med hälsan före
2- solens uv /värmens bromsande verkan
3- ekonomisk smäll

Dessa 3 faktorer kan hjälpa att gränsen öppnas ?. Kommentarer?

Jag är tveksam till att varmare väder skall dämpa viruset eftersom Coronasmitta redan idag finns och sprids på varmare breddgrader. För att döda eller göra bakterier och virus mindre verksamma krävs UV-C , kortvåg UV strålning med en våglängd på 260 nm och kortare. Solens/rymdens UV-C strålning når inte jorden eftersom den våglängden fångas upp av atmosfären.
Däremot går UV-A och delvis UV-B genom atmosfären och ger oss solbränna. En annan utmärkt effekt av vackert väder är att solstrålningen som träffar huden omsätts till D vitamin som är en mycket viktig del av immunförsvaret. Ät extra D vitamin!
Kortvåg UV-C är ett erkänt mycket effektivt sätt att tex rena dricksvatten + att sterilisera medicinsk utrustning.
UV-C bränner effektivt bort "benen", flimmerhåret på bakterier vilket gör att bakterierna inte kan föröka sig.
UV-C ändrar DNA, arvsmassan, på virus så stannar de upp. Finns gott om vattenreningsprodukter där ute som bygger på UV-ljus och ibland aktivt kol för att fysiskt fånga upp bakterier.

Hittade en apparat: https://twitter.com/ValaAfshar/status/1254467925609795589?s=20