Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Grävare i Lemmenjoki

Startat av johanssonsan, 17 December, 2016, 12:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

HANNU

På Lemmenjoki tar jag det lungt och med den finska rännan har jag en behagligt arbetshöjd, ungefär som man har hemma med diskbaljan.
Skulle ju gå med en HB också, men då skulle gallret behöva ha minst 25 mm mellan pinnarna.
Tänker på den 30 grammaren som det hittade på samma ställen där jag vaskade.innan. Dom hade trampat på den. Kanke hade jag spolat iväg den.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

johanssonsan

Lösningen på nackdelen med HB och nuggets kan vara att ha en riktigt lång hopper med nuggetsfällor. Ta dem redan innan materialet når grizzly eller ränna.   8)

GoranS

Citat från: HANNU skrivet 18 December, 2016, 10:11:30
Citat från: GoranS skrivet 18 December, 2016, 09:02:33
Ja juste, du kör ju Vaskoolin förstås. Jag tycker den är jättebra men....att vaska med panna flera timmar i sträck förstör både kropp, nacke och själ. Jag har försökt några gånger nu, även med en mer lätthanterlig plastpanna. Efter två timmar är man helt slut och lovar sig själv att man aldrig ska leta efter guld igen...  :'( :'( :'(
Just det. Under tiden du siktar och gör slut din rygg , hinner ja tända brasan, grilla korv och ta en tupplur efter ett par smörgåsar. Och ändå har jag vaskar mer än dig.

Haha, nä, jag har köpt sån där liten campingstol som jag sitter på när jag siktar. Lustigt nog finns inte det att få tag på typ nånstans alls i Stockholm. Det kan man sitta kvar på medan nån annan fyller på sikten med spade hela tiden.

Jag tror jag ska sätta ett hjul och handtag på baljan till nästa säsong, så kan jag frakta all annan utrustning effektivt i den genom skogen. Jag tror baljor är framtiden för guldvaskning.

johanssonsan

Ingen pall ....   ;)

HANNU

Anders har så rätt så.
Den där stilen är som gäller i Finland.
HB passar till Sverige.

OBS. Filmat på Palsi

gangsing finne

Kompar Hannu me att hb passar sverige.deklart hb passar på vissa ställen i Finland också.fick Anders filmens guld på en dag grävande ?.mycket bra om man tänker på hur lite mark som tvättades.en trommel där skulle nog vara effektiv +skottkärra o kippramp=många kubik med mark=många gram guld :D
vaska stället först innan du gräver

HANNU

gangsing finne

vaska stället först innan du gräver