Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Grävare i Lemmenjoki

Startat av johanssonsan, 17 December, 2016, 12:02:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Teaser från Lemmenjoki. Karuoja.

Tryck på YouTube symbolen nere till höger så hoppar videon igång.

GoranS

Påminner mig om den teknik jag sett i Serbien

Känns rent spontant ganska ineffektivt. De kan lika gärna sikta ner allt material i baljan de har bredvid och sen köra det genom rännan istället för att krångla med korgar och byta arbetsmoment efter var spadtag. Det jag upptäckte i år är just att byta arbetsmoment tar mer tid och energi än något annat, så det vi gjorde den sista turen var sikta ner allt i en stor balja. En gräver och en siktar, på bara några minuter har man en hel balja full med grus. Att sikta ner en hink helt själv medan kompanjonen matar rännan tar en evighet och är utmattande. Gör man som på filmerna verkar det överhuvudtaget inte hända mycket...

wkstrm

Väldigt ödesmättad musik! Kändes väldigt "wasteland" för den som gillar den typen av dataspel. :)
I övrigt en fin video om guldgrävning i sig, även om korgen kändes lite osmidig. Men var och en blir salig på sitt sätt!

wkstrm

Nu är jag ingen expert i ämnet, men att tvätta alla stenar kan väl vara bra ifall det sitter guld på dem? Siktar man bort de stora stenarna så finns ju en risk att man missar guld. Å andra sidan finns det kanske enklare sätt att göra på.
Alternativt så slänger man på de bort-siktade stora stenarna innan man kör det man hade i baljan så de får en liten avsköljning innan?

GoranS

Siktar gör du i baljan fylld med vatten med stenar i och allt. Skakar om sikten rejält så blir den tvättad och allt material går igenom ganska fort.

Att blötlägga halva stenen i sakta rinnande vatten och sen vända stenarna för hand ser ut att gå mycket långsammare.

Men mycket riktigt fastnar det väldigt mycket guld på stenarna, även när de ser ganska rena ut och det inte är lera på dem.

wkstrm

Citat från: GoranS skrivet 17 December, 2016, 17:24:08
Siktar gör du i baljan fylld med vatten med stenar i och allt. Skakar om sikten rejält så blir den tvättad och allt material går igenom ganska fort.

Att blötlägga halva stenen i sakta rinnande vatten och sen vända stenarna för hand ser ut att gå mycket långsammare.

Men mycket riktigt fastnar det väldigt mycket guld på stenarna, även när de ser ganska rena ut och det inte är lera på dem.

Just det, så ska man göra givetvis. Som sagt, ingen expert, än! ;)
Det finns mycket att lära, därför gillar jag att titta på filmer om ämnet. Har spenderat många timmar på Youtube. :)

HANNU

Är mycket guld som spolas bort med leriga stenar. En del  stålborstar stenarna innan den kastas.
Jag  kommer att göra som Seb på översta filmen, fast tvärtom. Större stenarna slänger jag efter att först kållat dom och det som släpps till rännan skall allra först genom två meter lång bit med en tjogotal tre cm höga räffår, för att ruska låss leran. Eventuella trettigrammaren fastnar då på dessa räfflår.
Resten av fällarna kommer att ligga längst bak på den över fem meter långa rännan.
Det är vad jag tror behövs i Lemmenjoki med risk för större guld.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Siktar, hinkar och baljor ser jag som bortkastad tid.

GoranS

Citat från: HANNU skrivet 18 December, 2016, 07:48:53

Även om du har trögrinnande vatten och du glömde den fem meter långa rännan hemma?

HANNU

Citat från: GoranS skrivet 18 December, 2016, 08:24:08

Även om du har trögrinnande vatten och du glömde den fem meter långa rännan hemma?
Exakt, precis som du säger. Ingen ränna, kort eller lång. Besök gärna Vårträffen, där Alex och jag demonstrerar hur man vaskar osorterat material. Och det snabbt.

HANNU

Citat från: HANNU skrivet 18 December, 2016, 08:47:12
Citat från: GoranS skrivet 18 December, 2016, 08:24:08

Exakt, precis som du säger. Ingen ränna, kort eller lång. Besök gärna Vårträffen, där Alex och jag demonstrerar hur man vaskar osorterat material. Och det snabbt.
Glömde vattnet, det räcker att det över huvudtaget finns vatten . Behöver inte vara ens rinnande.

GoranS

Ja juste, du kör ju Vaskoolin förstås. Jag tycker den är jättebra men....att vaska med panna flera timmar i sträck förstör både kropp, nacke och själ. Jag har försökt några gånger nu, även med en mer lätthanterlig plastpanna. Efter två timmar är man helt slut och lovar sig själv att man aldrig ska leta efter guld igen...  :'( :'( :'(

HANNU

Citat från: GoranS skrivet 18 December, 2016, 09:02:33
Ja juste, du kör ju Vaskoolin förstås. Jag tycker den är jättebra men....att vaska med panna flera timmar i sträck förstör både kropp, nacke och själ. Jag har försökt några gånger nu, även med en mer lätthanterlig plastpanna. Efter två timmar är man helt slut och lovar sig själv att man aldrig ska leta efter guld igen...  :'( :'( :'(
Just det. Under tiden du siktar och gör slut din rygg , hinner ja tända brasan, grilla korv och ta en tupplur efter ett par smörgåsar. Och ändå har jag vaskar mer än dig.