Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

En TV reportas om Lemmenjoki

Startat av HANNU, 01 Oktober, 2015, 07:13:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: GoranS skrivet 01 December, 2016, 20:49:02
Fast alltså, nej. Mer grävt med mindre maskiner? Vi kan inte enas om det här, oavsett om Jukka hade turen att ha en fin bäck på inmutningen.

Det är som att hävda att snöröjning sköts bäst med muskelkraft eftersom maskiner går sönder, och sedan exemplifiera med närbilder på Öresundsbron där man förklarar hur ingenjörer varit smarta nog att placera motorvägar högt uppe i luften på havet så att all snö blåser bort och aldrig mer behöver röjas, medan Sveavägen på grund av felaktigt tänk byggdes mitt i Stockholm och därför har snöproblem varje vinter.

Vart läser du "Mer grävt med mindre maskiner?" ?  Vad är det som vi skall enas om? Läs igen.

Tror att vi kan enas om att Jukka inte har några mekaniska problem i sin vaskning.
Sen förstår jag inte detta med snöröjning, Öresundsbro och Sveavägen. Det får du gärna utveckla.

Grävmaskinisten

Ett bra exempel på mindre rörliga delar är Korhonens vaskverk ta fasta på att jag skriver "rörliga delar", sedan kan man ju spekulera i hur effektiv och hur mycket guld den fångar.

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Inkomsten var större än utgiften. Inte illa för en förmiddag, över 300 gram, säger Jouko.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Dedär skulle vara mitt drömjobb .
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Ja vet en finne som grävde med handkraft ca 300gram nu i somras .asså han grävde typ varje dag förutom när de regnade .han jobbade typ åtta till tre på eftermiddagen

gangsing finne

Rättare sagt så var de 316gram .guldet bantade 16gram äfter syretvättning.slutresultatet va 97%guld