Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Nu har jag tröttnat på alla Engelsk/Amerikanska uttryck.

Startat av Gruvfogden, 11 Augusti, 2016, 18:30:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Citat från: GuldUgglan skrivet 11 Augusti, 2016, 21:02:58
Nugget = administratör
Picker = plocker
Mikro = vitvara
Camp = läger

Hahaha. Helt suveränt :)
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GoranS

Om paydirt är malm så måste det också betyda att "ore" är synonymt med "paydirt", vilket inte är fallet. När amerikaner krossar malm från berget så kallar de inte krossen för "paydirt". Det är en specifik definition av mineralrika lösmassor, har du en utböling på besök i Ädelforsgruvan så kanske du inte pekar på en kvartsåder i taket och säger "there's the paydirt".

På grund av vår uteblivna historik av vaskning verkar inte ordet paydirt ha letat sig in i vår vokabulär på det sätt amerikaner använder det.

Gruvfogden

Citat från: GoranS skrivet 11 Augusti, 2016, 21:13:15
Om paydirt är malm så måste det också betyda att "ore" är synonymt med "paydirt", vilket inte är fallet. När amerikaner krossar malm från berget så kallar de inte krossen för "paydirt". Det är en specifik definition av mineralrika lösmassor, har du en utböling på besök i Ädelforsgruvan så kanske du inte pekar på en kvartsåder i taket och säger "there's the paydirt".

På grund av vår uteblivna historik av vaskning verkar inte ordet paydirt ha letat sig in i vår vokabulär på det sätt amerikaner använder det.

Både ja och nej. Definitionen på Paydirt är Earth, ore, or gravel that is profitable to mine. Men används oftast när det gäller lösmassor.
Helt klart är ju att vi inte har samma tradition med vaskning. Trots detta så är faktiskt malm rätt ord då det betyder samma sak.
För att klargöra igen (med stor risk att vara tjatig):

Malm=något av de mineral, bergarter eller andra beståndsdelar av berggrunden (eller lösa jordlager) som kan användas för utvinning av metaller eller andra värdefulla ämnen.

Paydirt = Earth, ore, or gravel that is profitable to mine.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Adde Stensfors

....och så läser vi vidare :  "De i naturen förekommande gedigna metallerna (guld, silver, platina m.fl.) kan således inte i egentlig mening kallas malmer, även om de hittas insprängda uti eller är blandade med andra mineral,"
Då "paydirt" avser just gedigna metaller är saken ganska klar..

GuldUgglan

Citat från: Adde Stensfors skrivet 12 Augusti, 2016, 06:53:33
....och så läser vi vidare :  "De i naturen förekommande gedigna metallerna (guld, silver, platina m.fl.) kan således inte i egentlig mening kallas malmer, även om de hittas insprängda uti eller är blandade med andra mineral,"

Jag har då alltid hört ordet "guldmalm" användas, fast då har de alltid avsett guldförande berg. Inte grus. I Bidjovaggegruvan ändrades beteckningen guldförande kopparmalm till kopparförande guldmalm när guldet blev mer lönsamt än kopparn att bryta ur det berget.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Precis som jag sa.... Det brister oftast i den ekonomiska lönsamheten för att det ska kallas malm. Men det är fortfarande det ord som är rätt enligt översättning.
Ett annat exempel torde vara REE som hittats i lösmassorna vid Vättern. Det ligger i lösmassorna och det finns ekonomisk lönsamhet i det och därmed kallas det malm.

Adde Stensfors

Citat från: Gruvfogden skrivet 12 Augusti, 2016, 09:29:57

Precis som jag sa.... Det brister oftast i den ekonomiska lönsamheten för att det ska kallas malm. Men det är fortfarande det ord som är rätt enligt översättning.
Ett annat exempel torde vara REE som hittats i lösmassorna vid Vättern. Det ligger i lösmassorna och det finns ekonomisk lönsamhet i det och därmed kallas det malm.

Nej, egentligen precis tvärtom. Paydirt är det rikast skiktet, oftast det nedersta i alluviala eller delluviala förekomster som inte direkt förekommer här,  därav avsaknad av ett lämpligt ord. I gruvorna har man "lode" eller tom "mother lode" om kvartrsådern är rik/mycket rik.
Malm = ore,
paydirt = paydirt
Sen har jag en känsla av att du tar lite löst på innebörden av " lösmassor" då Norra Kärr, fyndigheten vid Vättern, knappast kan kallas för "lösmassor" och är absolut inte paydirt.

StoraNorrland

Enligt google översätt betyder paydirt - betala smuts, min egen tolkning är betala för skit...
Jag har tidigare hittat hyfsat med guld runt Lycksele men nu är jag ute och åker och prospekterar
och gör av med tid och bränsle. Har bara blivit micro för vem vill betala för skit. :D

Gruvfogden

Citat från: Adde Stensfors skrivet 12 Augusti, 2016, 10:31:53
Citat från: Gruvfogden skrivet 12 Augusti, 2016, 09:29:57

Nej, egentligen precis tvärtom. Paydirt är det rikast skiktet, oftast det nedersta i alluviala eller delluviala förekomster som inte direkt förekommer här,  därav avsaknad av ett lämpligt ord. I gruvorna har man "lode" eller tom "mother lode" om kvartrsådern är rik/mycket rik.
Malm = ore,
paydirt = paydirt
Sen har jag en känsla av att du tar lite löst på innebörden av " lösmassor" då Norra Kärr, fyndigheten vid Vättern, knappast kan kallas för "lösmassor" och är absolut inte paydirt.

Och eftersom jag bara jobbat i gruvbranschen i 20+år så har jag ju ingen aning om vilka begrepp som används....
I gruvbranschen kallas även lösmassor för malm om de innehåller brytbara mineral. Hur du tolkar det spelar ingen större roll då det är ett branschbegrepp.

Grävmaskinisten

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 18:30:31
När Gold Rush och diverse annat skräp introducerades blev vi överösta med massa uttryck och fackord på Engelska/Amerikanska. Nu känner jag att detta går till överdrift. När folk börjar kalla undersökningstillstånd (inmutning) för claim, ja då ryser jag.
Så i sann STOFILANDA så lägger jag nu upp en ordlista med Svenska ord. Ni får gärna fylla i om ni saknar något.

Paydirt = Malm
Clean Up = Rensa/Tömma rännan
Tailings = Varp
Claim = Inmutning/undersökningstillstånd (i Finland guldvaskningstillstånd)
Bedrock = Berggrund
Cut = Schakt
Sluice = Ränna
tailings=bearbetningsavfall och då förmodar jag att det är vilken bearbetning som  helst.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

amazon

Tänk vad många duktiga "FÖRSTÅSIGPÅARE"de finns , de är en besvikelse att läsa detta..............jag som trodde detta var ett seriöst forum.......men som jag sett tidigare så är de ett forum för ..........ja gissa själva.....Mvh från Dalsland.

Grävmaskinisten

Tja jag är ingen duktig förståsigpåare men en sak vet jag att om det inte finns något elakt i våra inlägg så vet iallafall jag att man lär sig något nytt varje gång ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Eucitzen

Citat från: johanssonsan skrivet 11 Augusti, 2016, 20:14:52
Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 19:51:35
Citat från: johanssonsan skrivet 11 Augusti, 2016, 19:17:40
Stofilerar lite. Paydirt=Malm tror jag blir fel eftersom malm kommer ur fast berg. Handlar för vår del om guldförande grus men finner inget annat ord än guldgrus just nu.

Tailings=varp blir ännu svårare då varp är resterna när man har rensat/skrotat malmen.   ::)

Fel herr Johanssonsan.
Malm=något av de mineral, bergarter eller andra beståndsdelar av berggrunden (eller lösa jordlager) som kan användas för utvinning av metaller eller andra värdefulla ämnen.
Detta är alltså malm per definition.

Varp = otjänligt eller icke lönsamt material vid utvinning av mineral.

Jo jag kan också gå in och kopiera Wikipedia: Varp (malm) – en benämning på malmfattig sten.

Jag kan citera Guldwiki:  :D
CitatEn malm är en mineralfyndighet som är ekonomiskt lönsam att bryta.

Således kan man kalla paydirt för en malm, då den är lönsam att bryta.
Men det beror mer på en avsaknad av bättre svensk översättning/ord.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.