Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Nu har jag tröttnat på alla Engelsk/Amerikanska uttryck.

Startat av Gruvfogden, 11 Augusti, 2016, 18:30:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: amazon skrivet 12 Augusti, 2016, 16:33:18
Tänk vad många duktiga "FÖRSTÅSIGPÅARE"de finns , de är en besvikelse att läsa detta..............jag som trodde detta var ett seriöst forum.......men som jag sett tidigare så är de ett forum för ..........ja gissa själva.....Mvh från Dalsland.

Hej @amazon du har ju varit med oss i ett par år. Kan vi nu få dina seriösa kommentarer till förslaget:

Paydirt = Malm
Clean Up = Rensa/Tömma rännan
Tailings = Varp
Claim = Inmutning/undersökningstillstånd (i Finland guldvaskningstillstånd)
Bedrock = Berggrund
Cut = Schakt
Sluice = Ränna

Gruvfogden

Tack Johanssonsan för återställande av ordning.

Nåväl. Diskussionen om malm kan vi ta i en annan tråd, men än så länge kanske det är den bästa svenska benämningen????

Lite input från en Key Account Manager i ett Control Tower... Äh va fan håller jag på med ;)

Lite synpunkter från er här på forumet ang svenska termer vore trevligt.

Ordlistan jag skrev är de ord jag använder. Jag tvingar ingen att följa mig, jag är ju trots allt stofil och bakåtsträvare.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Adde Stensfors

"Och eftersom jag bara jobbat i gruvbranschen i 20+år så har jag ju ingen aning om vilka begrepp som används....
I gruvbranschen kallas även lösmassor för malm om de innehåller brytbara mineral. Hur du tolkar det spelar ingen större roll då det är ett branschbegrepp."

Jag har jobbat i guldgrävarbranschen i 20+ år, minst och jag kan inte heller säga att jag kan allt om allt..
Om du refererar till REE fyngigheten i Norra Kärr som "lösmassor" har du dock fel då
det är fråga om i princip en jättebumling bestående av grännait, lite pulaskit och lakarpit, med ett t dock, tyvärr. Grännaiten, är en alkalisk bergart som lätt blir sur när den blir omdöpt till just "lösmassor" och nej, den smakar inte polkagris..
Förresten så har jag också jobbat som "Project manager" och lett prospekteringar på Balkan och där fanns det gott om paydirt eller pejdört på svenska.
Betänk också att guld inte är mineral utan metall som man kan ,ibland, hitta i grus vilket inte gör grus till guldmalm. Det finns guldmalmer där guld ingår fysiskt eller kemiskt bundet med andra mineral och då kan vi snacka om malm annars inte.
Tillbaka till gruvan...:-)

GuldUgglan

I brist på bättre har jag märkt att jag brukar använda ordet "material" till det mesta.
Vaskat material blir koncentrat som finvaskas till superkoncentrat..

Varphögen skulle väl kallas gråbergstipp om man ska använda våra gruvtermer här i malmfälten.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Malmberg

Min tjej som inte alls är intresserad av guldvaskning, hon undrar vad ni har för översättning på Gloryhole = ?  :P

Glimmer

Måste ge lite synpunkter på paydirt, samt att ord kan ha olika betydelse beroende på kontext.

Åker man på en grusväg i USA åker man på en dirtroad, i det sammanhanget skulle då dirt betyda grus eller jord. Paydirt skulle då enl. min mening betyda "värdefullt grus" eller något liknande.

Synpunkter på detta :)

/Glimmer

Gruvfogden

Citat från: Glimmer skrivet 14 Augusti, 2016, 07:45:51
Måste ge lite synpunkter på paydirt, samt att ord kan ha olika betydelse beroende på kontext.

Åker man på en grusväg i USA åker man på en dirtroad, i det sammanhanget skulle då dirt betyda grus eller jord. Paydirt skulle då enl. min mening betyda "värdefullt grus" eller något liknande.

Synpunkter på detta :)

/Glimmer

Bra synpunkt. Jag har tidigare kallat det för "tjänligt material" eftersom jag inte utvinner det med ekonomisk vinst. Men nu i sommar med grävmaskin så blir det vinst. Därav att jag kallar det malm.
Värdefullt grus är inte så dumt faktiskt.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."