Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Nu har jag tröttnat på alla Engelsk/Amerikanska uttryck.

Startat av Gruvfogden, 11 Augusti, 2016, 18:30:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

När Gold Rush och diverse annat skräp introducerades blev vi överösta med massa uttryck och fackord på Engelska/Amerikanska. Nu känner jag att detta går till överdrift. När folk börjar kalla undersökningstillstånd (inmutning) för claim, ja då ryser jag.
Så i sann STOFILANDA så lägger jag nu upp en ordlista med Svenska ord. Ni får gärna fylla i om ni saknar något.

Paydirt = Malm
Clean Up = Rensa/Tömma rännan
Tailings = Varp
Claim = Inmutning/undersökningstillstånd (i Finland guldvaskningstillstånd)
Bedrock = Berggrund
Cut = Schakt
Sluice = Ränna
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 18:30:31
När Gold Rush och diverse annat skräp introducerades blev vi överösta med massa uttryck och fackord på Engelska/Amerikanska. Nu känner jag att detta går till överdrift. När folk börjar kalla undersökningstillstånd (inmutning) för claim, ja då ryser jag.
Så i sann STOFILANDA så lägger jag nu upp en ordlista med Svenska ord. Ni får gärna fylla i om ni saknar något.

Paydirt = Malm
Tailings = Varp
Bedrock = Berggrund
Cut = Schakt
Sluice = Ränna
Nuggetfälla= guldklimpfälla :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Grävmaskinisten

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 Augusti, 2016, 18:59:20
Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 18:30:31

Paydirt = Malm
Tailings = Varp
Bedrock = Berggrund
Cut = Schakt
Sluice = Ränna
Nuggetfälla= guldklimpfälla :)
Och förresten så var det goldrush och annat diverse skräp som fick in mig på guldgrävarbanan ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

Stofilerar lite. Paydirt=Malm tror jag blir fel eftersom malm kommer ur fast berg. Handlar för vår del om guldförande grus men finner inget annat ord än guldgrus just nu.

Tailings=varp blir ännu svårare då varp är resterna när man har rensat/skrotat malmen.   ::)

Osmiridium

Jag är inne på samma spår som dig johanssonsan, även om jag tror att definitionen på malm trots allt går att tillämpa på guldförande grus. Fast ekonomiskt brytvärda alluviala "malm"-avlagringar är ju ganska sällsynta, särskilt i Sverige :o Att vi inte haft någon guldrusch är väl en anledning till att orden inte riktigt verkar passa, associationen saknas på något sätt.

Men guldförande grus som "malm" och tvättad gråsten som "varp"? :)

Tillägg, jag saknar ett ord... Skärpning!! (fast vad jänkarna skulle säga då) :)

GoranS

Det här är en företeelse som sprider sig i hela samhället, i den mån att jag inte ens längre förstås mitt jobb. När vi talar guld så avses ändå något konkret med det engelska ordet också. Claim är ju claim som är inmutning. Värre är det på jobbet när man tvingas lyssna på någon pratar svengelska eller gör powerpoints med uttryck som "end to end solutions", "core solutions", "supply chain managment" och sen drar massa pilar mellan begreppen som om det skulle klargöra nåt skit alls.

På det så har dessutom alla likaledes intetsägande yrkestitlar - är du inte bransch manager eller account manager så är du project manager. Den nyaste trenden är nu att döpa arbetsställen som har två eller fler funktionärer till "Control Tower". Korkad som jag var första gången och trodde att några kunder verkligen satt högt upp nånstans när de kallade sig så men upptäckte att de huserade i en källare. Nu ett år senare har alla jobbkontakter döpt om sig till "Control Tower" så jag roar mig med att hänvisa till mig själv som "Control Tower" också varje gång vi har kontakt. Skäggwood måste också bli Control Tower.

Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 11 Augusti, 2016, 19:17:40
Stofilerar lite. Paydirt=Malm tror jag blir fel eftersom malm kommer ur fast berg. Handlar för vår del om guldförande grus men finner inget annat ord än guldgrus just nu.

Tailings=varp blir ännu svårare då varp är resterna när man har rensat/skrotat malmen.   ::)

Fel herr Johanssonsan.
Malm=något av de mineral, bergarter eller andra beståndsdelar av berggrunden (eller lösa jordlager) som kan användas för utvinning av metaller eller andra värdefulla ämnen.
Detta är alltså malm per definition.

Varp = otjänligt eller icke lönsamt material vid utvinning av mineral.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Citat från: Osmiridium skrivet 11 Augusti, 2016, 19:32:56
Jag är inne på samma spår som dig johanssonsan, även om jag tror att definitionen på malm trots allt går att tillämpa på guldförande grus. Fast ekonomiskt brytvärda alluviala "malm"-avlagringar är ju ganska sällsynta, särskilt i Sverige :o Att vi inte haft någon guldrusch är väl en anledning till att orden inte riktigt verkar passa, associationen saknas på något sätt.

Men guldförande grus som "malm" och tvättad gråsten som "varp"? :)

Tillägg, jag saknar ett ord... Skärpning!! (fast vad jänkarna skulle säga då) :)

Varp är "gråsten" mekaniskt separerad från malm eller vise versa. Inte tvättad.

johanssonsan

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 19:51:35

Fel herr Johanssonsan.
Malm=något av de mineral, bergarter eller andra beståndsdelar av berggrunden (eller lösa jordlager) som kan användas för utvinning av metaller eller andra värdefulla ämnen.

Jo jag kan också gå in och kopiera Wikipedia: Varp (malm) – en benämning på malmfattig sten.

Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 11 Augusti, 2016, 20:14:52

Fel herr Johanssonsan.

Jo jag kan också gå in och kopiera Wikipedia: Varp (malm) – en benämning på malmfattig sten.

Eller så kan man som jag: jobba i gruvindustrin i 20+år och därigenom lära sig begreppen ;)

johanssonsan

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 20:19:06

Fel herr Johanssonsan.

Eller så kan man som jag: jobba i gruvindustrin i 20+år och därigenom lära sig begreppen ;)

Nu är frågan att översätta paydirt till svenska och då tror jag fortfarande att malm blir fel. Handlar ju om guldförande grus. Du sitter väl inte efter 20+ år och ruskar en malmklump i pannan. Lika sällan krossad malm. Eller ...  ???

Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 11 Augusti, 2016, 20:49:57
Citat från: Gruvfogden skrivet 11 Augusti, 2016, 20:19:06

Fel herr Johanssonsan.

Nu är frågan att översätta paydirt till svenska och då tror jag fortfarande att malm blir fel. Handlar ju om guldförande grus. Du sitter väl inte efter 20+ år och ruskar en malmklump i pannan. Lika sällan krossad malm. Eller ...  ???

Eftersom man utvinner mineral ur lösmassor så är det per definition malm. Malm är malm oavsett om det är i lösmassor eller fast klyft.
Paydirt=Earth, ore, or gravel that is profitable to mine.

Nästa fråga är ju om det är lönsamt eller inte. För att det ska vara malm (paydirt) så ska det vara ekonomiskt lönsamt att utvinna mineralen. Där spricker det oftast. Men paydirt är malm på svenska.

GuldUgglan

Nugget = administratör
Picker = plocker
Mikro = vitvara
Camp = läger
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.